NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jensenystad
#894911
Halloj.

Tvättade bilen idag och lade märke till att bromsbeläggen fram är slut. Köpte bilen 2012 och då hade den rullat 1300 mil. Nu har den precis passerat 3000 mil.

Personligen så tycker jag att de borde hålla längre än 3000 mil.

Någon som känner igen sig?
Ska man räkna med belägg byte vart 3000:e mil?
av ptrj
#894932
Mina höll i 11 000 mil. Men så blev jag även tvungen att byta skivorna fram då de var sönderrostade på insidorna. Antar att jag motorbromsar för mycket..
av dieselputte
#894938
Vid normal körning bör de hålla 8-10000 mil. Jag bytte mina vid c 10000 mil och det var fortfarande c 5 mm kvar av slitytan.

Måste vara nåt galet, broms-ok som kärvar, men det resulterar iofs oftast i skeva bromsskivor och det känner du direkt i ratten vid inbromsning.

I värsta fall kan det ju vara en fixad mätarställning, men det borde väl synas på andra detaljer isf. 1300 mil, då borde väl original sommardäcken varit i hyfsat skick när du köpte bilen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#894942
Mina brukar hålla typ 4-6000. Var många år sen jag körde igenom ett par klossar iof, brukar köra ihjäl skivorna ett par ggr per bil däremot.

3000 mil lät väldigt lite? Är det adaptiv farthållare?
Användarvisningsbild
av hollan
#894985
Normalbilist ca 9000-12000mil
Taxi ca 5000-7000mil
Polis ca 1500-3000mil
Posten 700-2000mil
Användarvisningsbild
av jensenystad
#894986
@dieselputte
Kärvande bromsar tror jag inte. Inga missljud vid broms eller i övrigt. Inga vibrationer i pedalen. Bak är de hur fina som helst. Men bak brukar detvju hålla längre.
Skruvad mätare är det inte. En liten tant som hade den innan mig. Rullade 1300 mil mellan 2009 då den var ny och 2012.
Original sulor kör jag fortfarande på.

@tommyp
Inte addaptiv farthållare.
Jag körde 10000 mil med min förra 9-3 utan att byta bromsar.

Nåja, volvo får byta om en månad då är det ändå dags att lägga på vintersulorna. Får höra med dem om de tycker att 3000 mil är acceptabelt? Så får de kolla att oken ser bra ut också.
Användarvisningsbild
av jensenystad
#894989
Å andra sidan.
Firmabilarna byter vi bromsar på vart 1000-1500 mil. De som rullar i stan ivarje fall.
Väktarbilar lever hårt.
Användarvisningsbild
av jensenystad
#895117
Svarar på min egen fråga.
Undersökte lite närmre och märkte att beläggen är "fasade" eller vad man ska säga i topp och botten. Så sticker man bara ner ett finget och känner vid oket så känns xet som om det bara är ett par mm kvar. Kollar man längre ner så såg man att det fanns hur mycket material som helst kvar.

Så de ska hålla ett bra tag till.

Som det kan bli.

//André
Användarvisningsbild
av Perra83
#895139
Ny belägg på Volvo kostar typ 600-700kr och går snabbt att byta.

Bytte belägg fram på C30n efter 3800mil. Skivorna byttes på garantin men inte belägg tydligen. De gamla beläggen såg knappt slitna ut.

Förmodligen är det du som har ett speciellt körsätt och bromsar väldigt mycket. Du kollade beläggen vid köpet och bedömde dom som bra!! :wink:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#895142
Första (och hittills enda) gången byttes beläggen vid 8000 milaservicen. Nu snart 13500 mil och kör med samma skivor som när jag hämtade ut bilen (ny) på Volvo.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]