NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade tänkt att montera 3st LED extraljus på bilen, och har kablaget från humanhabit.nu
Bild

Det jag undrar är vart jag ska koppla in kabeln enligt bilden "anslutes till halogenlampans plus kabel på helljus"? Vart hittar jag halogenlampans Plus? :oops: Jag är totalt värdelös på bilar... :D

Allt det andra borde jag väl få till med schemat, det kan väl inte vara värre än att hitta en bra väg in i kupén och montera en strömbrytare på lämpligt ställe?

Tror ni det håller att popnita fast en vanlig billig extraljus hållare som man fäster bakom nummerplåten?
Halogenlampans plus hittar du bakpå lampan. Minus också, för den delen. Ta din multimeter och mät dig fram vilken som är vad om du är osäker.

Har du ingen multimeter så köp en. Dom är inte dyra.

Strömbrytare behöver du inte ha om du inte vill. Det är smidigt att ha i t.ex snöyra, när tre stöddiga extraljus gör att du får en vit vägg framför dig. Men det går oftast lika bra utan.

På V70N finns det färdigdraget med ett uttag nära luftfilterburken att ansluta signalkabeln till. Sen köper du Volvos knapp och monterar på anvisad plats på instrumentbrädan. Lite dyrare, men snyggt och fint och lätt värt det. Finns det inget sånt på V50 tro?
Jag vet inte, det beror på om V50 har den funktionen. Men om det finns så skulle jag gå den vägen.

Jag skulle dock inte börja borra och installera nån knapp på egen hand, det är så fult i en modern bilinredning. Skulle hellre köra utan knapp :)
Jag var in på volvo idag, och tydligen så finns det ingen knapp som passar där dummy knappen sitter bredvid tanklock & dimljus knappen...? låter väldigt dumt att ens sätta en dummy knapp där då kan man tycka...

Dom rekommenderade att inte koppla signalkabeln direkt på helljusets plus, utan att jag skulle koppla in någon annan stans... Det kablage som dom installerar är tydligen från http://www.olconstruction.se och där hittade jag även denna anvisning http://www.olconstruction.se/montringsa ... %2004-.zip men jag förstår ändå inte vart jag ska koppla signalkabeln.. Jag förstår inte riktigt vart dom är på de sista 3 svartvita bilderna... Någon som kan hjälpa mig med en lösning?

Då jag bor här vi har mycket snöoväder, så måste jag ha en knapp för att kunna stänga av bara extraljusen och inte helljusen..

Tror ni 6kg extraljus håller att fästa bara i stötfångarens plast bakom regskylten med 12 st bultar?
Ja, stag har jag också införskaffat.

Han inne på Volvo rekommenderade verkligen att inte tjuva ström från helljusen, utan att jag skulle ta strömmen därifrån man egentligen skulle (vilket han inte förklarade vart) för att inte riskera att bränna någon elektronisk utrustning i bilen... Kan någon förklara vart han menar?

Men ni tror alltså att det är säkert att tjuva strömmen ifrån helljusen ändå?

Men strömbrytaren jag har köpt och tänkt installera i kupén har 3st stift.. Hur ska jag koppla på denna strömbrytaren, ska jag koppla signalkabeln på + eller A?

+ A Jord
vad står A för?
Bild
Nummerplåtsmäck är inte att rekommendera, för vekt även med stagning och det sitter ju bara i plasten utan stöd av balk eller annat stabilt bakom. Att staga i grillen betyder bara att du stagar i mjuk plast om du inte trixar in till plåtbalk bakom och grillen är löstagbar med enkla snäppfästen och grillen sitter inte stumt så lite flex här, lite mer där ger för mycket på ljusena.
Riktiga fästen typ Qpax eller billigare kopior/liknande i kromat/svartlackat rör som antingen likt S60/V70N bultas fast i brockbalken eller likt V70/XC70 08- kläms fast i klockbalken är det enda som ger stabilt nog utan stagning.
Har just nu 4,5kg+ NBB Alpha 225 utan stagning på XC70:an och hade det på S60:n med samma variant av Qpax fast olika infästningsmetoder i krockbalk och har inga planer på stagning ens om jag "uppgraderar" i framtiden till typ Vision X Transporter 90W+ LED som väger i trakterna av 4kg/st för qpax tål betydligt mer än 12kg innan det flexar som vek plåt gör men några få ynka kilon.
Volvos originalfäste för bilmodellen som anpassas med ett simpelt plattjärn så 3st ljus kan användas är ljusår bättre än budgetmetoden med veckad plåt bakom nummerskylten.
Att det sen ser betydligt bättre och trevligare ut med båge än plåtbit är ju en annan femma som ligger budgetfäste i fatet.
Har monterat extraljus på min med Volvos sats.
Inget jag rekomenderar om man "är totalt värdelös på bilar" dock.
Finns en tråd där jag också skrivit. Sök så hittar du den nog.

PS jag har ett Volvo original fäste för extraljus liggandes om någon är intresserad.
Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]