NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ElMacko
Hej! jag har länge läst trådar utan att själv vara aktiv men nu hittar jag inget som löser mitt problem.

Mitt problem är följande, jag har glömt parkeringsljuset på så min bil är strömlös. Nyckeln verkar inte fungera då jag misstänker att ägaren innan mig har gjort nåt med dörren, låset känns visserligen lite mysko när jag vrider men jag kan inte se någon rörelse på låset inne på dörren. Finns det nåt sätt utan att ringa bärgare/nyckelsmed m.m.

Tacksam för påhittiga lösningar.

Nåt ni undrar om bilen så fråga gärna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Låset har kanske inte använts tidigare eller mycket sällan. Dra i en massa låsspray så löser det sig nog och sedan kan du starta bilen med ett hjälpbatteri. Har du Volvo Assistans kan de säkert hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av grillchips
Lite smörjning hjälpte mig att få upp dörren med "nödnyckeln" när mitt batteri stendog i början av sommaren. Först gick det inte att vrida alls, så i med smörj, stoppa in nyckel och vrid runt lite så det kommer in överallt och vänta en stund, sedan bör det gå.
av ElMacko
Ja jag har dragkrok dock står bilen vid ett ställe där jag inte kan få ström så en batteriladdare funkar inte där, isåfall om det funkar med ett batteri. Av vad jag läst nu på forumet så verkar det som att det tar lite tid innan strömmen kommer fram till alla komponenter i bilen innan jag kan öppna med min nyckel.

Nödnyckeln, är det den värdelösa lilla alu. nyckeln som man kan ta bort från larmdosan? jag har sprutat i 5-56 i låset men det känns ändå som att när man vrider nyckeln så "hoppar" den över där den borde ta med sig nåt stag. Jag funderar på om BLL spökar där för mig.

Jag ska dock försöka idag med draget, det borde funkar! jag återkommer om det gör det om jag kommer in i bilen.

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
av P210
Ett par vägar runt kan ju vara att ta bort grillen, går göra utifrån, och kolla om man kan pilla upp huven via vajern den vägen för att komma åt batteriet.
Annars ge sig under bilen med ett par startkablar och se om man kan lokalisera startmotor/generator, dessa är ju förbundna med batteriet via konstant srömmatning, häng på en plus från ett extra batteri här, jorda kan man göra lite varstans, detta borde ge kräm till c-låset.
av ElMacko
Nu har jag kommit in i bilen och batteriet står på laddning!

Så här gjorde jag: Pallade upp bilen och tog ström till startmotorn med startkablar sen kom jag in i bilen utan problem!

Tackar för svaren! :)
(Laddning genom draget funkade inte för mig, ska kolla sen om plusen+ är dragen där eller inte.)
Användarvisningsbild
av Perra83
Koppla på en extra lång skarvsladd till en Ctek laddare och låt den komma fram någonstans under så du enkelt kan koppla på den om det skulle behövas.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]