NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en volvo V50 och har upptäkt lite fel på bilen!

Har 2 felkoder 1 som har försvunnit och 1 som kommer varje gång jag startar!

Felkod p0026 borta nu!
Felkod p0171

Vad kan det vara som kan vara felet?

Sedan vibrera det lite i framvagnen som fortplantar sig i sätet och väldigt lite i ratten!
Det jag mest tror på är drivaxlarna men kom gärna med förslag!
P0171 betyder att bilen går magert. troligtvis en vacuumslang som är dålig. Beräknad luftmängd stämmer inte med det lambdasensorn känner av, den läser i avgaserna att syremängden är för hög och den blir tvungen att pytsa på mer bensin för att hålla lambda 1. Vid en viss nivå extra tillsatt bränsle så kommer felkoden.
Men det kan även vara att den får för lite bränsle av någon anledning. igensatt spridare t.ex.
Felsök bilen.. prova inte byt en massa saker :)
Har också en 2.4i, 2004... Min vibrerar också i framvagnen.

Satte på nya sulor förra sommarn när jag köpte den. En del vibrationer efter det, kommer dock inte ihåg hur det var innan. Brydde mig inte så mkt men balanserade om däcken vid service nu innan sommarn. Ena var tydligen 30 g fel. Blev mest lite annan karaktär på vibrationerna efter det, hjälpte inte så mycket :)

Efter sommarens tur Sthlm-Kalix så hade den nött ner hela mönstret längst in på framdäcken :(

Nya däck + hjulinställning. Höger fram hade ganska mkt toe out + diverse andra småfel. Blev bättre efter det men har fortfarande vibrationer, dyker oftast upp lite ordentligare först vid strax över 110, men är lite olika dag till dag. Även olika beroende på vilket däckstryck man har. Verkar svårt att få till vibrationsfritt :)

//Björn
Hade med liknande vibrationer på min V50 -06, blev värre när jag bytte till nya sommardäck. Kollade närmare på det och det var glapp i någon länk i framvagnen. Efter byte försvann vibrationerna helt.
Jag hade felkod P0171 när membranet i oljefällan sprack. Som är väldigt vanligt på V50. Men oftast brukar man få ett vinande/tjutande ljud. Om du försöker öppna oljelocket när motorn är igång. Sitter oljelocket fast suget då så har du fel på oljefällan. Man får byta hela oljefilterhuset då. :( Det brukar pysa väldigt när man försöker ta bort lockket. Du kan även prova att dra oljestickan och se om motorn låter annorlunda när den är dragen.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]