NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V50 1,8f -09 och tankade soppa idag när det var ca 15 liter kvar. Efter ca 5 mil dök felmeddelandet i rubriken upp och gaspådraget försvann. Stannade bilen och tomgången var lite hög. Stängde av och sedan satte på och då startade bilen utan några problem. Dock skedde det igen ett par gånger och nu lyser också motorlampan som indikerar fel på avgasreningssystemet.

Problemet är att jag om två dagar ska köra hem från Skåne till Stockholm d v s ca 60 mil. Kommer jag kunna göra det? Och vad kan problemet bero på? Jag vill ju gärna fixa detta hemma och inte i Skåne.
Felkod på avgasreningen beror troligtvis på att bilen får fel luft/bränsleblandning. Öppna huven och kolla så att alla slangar från luftfiltret till motorn är hela. Om du har öppnat motorhuven och står med näsan mot vindrutan så finns luftfiltret i en plastlåda närmast dig till höger. Från den går en grov gummislang vänsterut mot motorn. Kolla att denna är hel. Bör sitta en luftmassemätare på/efter denna slang också, kolla att in- och utgående slangar på denna är hela och att kablar sitter fast i sitt kontaktstycke, samt att kontakterna på kabeln inte är ärgade.

Hittar du inget fel här så rekommenderar jag att du tar kontakt med en verkstad och förklarar ditt trängda läge, så kanske de hinner titta snabbt på den iaf. Tror många mekaniker har semester nu och det är lite kö. Min bil var på besök på Bilia i Lund igår för en åtgärd, då hade jag bokat tid ca 15 Juli.
Då var man hemma. Tog en tur i tisdags fram och tillbaka till stranden. På vägen dit lyste fortfarande lampan. Men på hemvägen lyste inte lampan längre och motorn gick normalt. Så vi bestämde oss för att köra hem 60 mil Skåne - Stockholm. Det gick utmärkt och motorn gick helt normalt. Servicen var gjort på Bilia så vi hade assistans vid behov. Kan det ha kommit någon skit i tanken när vi tankade? Borde jag ändå köra in bilen på kontroll?

Såg också att det blev fel i rubriken. Förminskad motoreffekt var felmeddelandet. Rättstavningen i telefonen är inte helt 100. iPhone såklart.
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]