NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en manuell C30 D5 -2010 som börjat bete sig underligt...

Om jag accelererar från stillastående och växlar upp från 2'an till 3'an vid normala 2500-3000 rpm så accelererar bilen helt normalt och känns väldigt pigg...
Men om jag startar från 3'an i låg hastighet och trycker gasen i botten så händer inte mycket... den borde åtminstone börjat accelerera rejält när varvtalet kommer över typ 2500rpm (samma som när jag kommer från 2'ans vxl).

Bilen beter sig som jag fått i 6'ans växel istället för 3'ans dvs. den kryper upp i hastighet till över 3000rpm utan någon form av accelerering. Samma fenomen om jag trycker gasen i botten direkt från 2'an... Om jag inte trycker gasen i botten direkt utan trycker den lite långsammare så svarar bilen normalt på gaspådraget.
Det verkar som mjukvaran inte reagerar på fullgas från låga varv?

Är detta en känd egenskap i mjukvaran eller är det fel? Har haft andra äldre bilar med D5'an men aldrig upplevt detta...

// Peter
Jag fick en ventil bytt på förra servicen då bilen ibland inte gav något turbotryck alls vid acceleration. Ibland fungerade den som vanligt, nästa gång kändes den som en sugdiesel i accelerationen, dock inte kopplat till särskild växel.

Fick förklarat att det sitter en ventil/tryckvakt innan partikelfiltret som ska lösa ut om filtret börjar bli tilltäppt, och om den kärvar dumpar den trycket från turbon.
Kollade lmm'en men den ser ut som ny...
Lånade därefter en OBD-2 adapter och hittade följande felkoder...

P0101 Mass or volume air Flow circut Range performance problem
P2033 Exhaust gas temerature sensor circut high Bank1 Sensor2
P0428 Catalyst temperature sensor high input bank1

Förklarar väl varför den är så svag emellanåt, nån som kan tipsa om vad det är för sensorer som spökar för dom 2 sista felen?
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]