NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jacha05
Hej

Det började för en månad sedan med att ac:n fick flipp när jag körde och växlade mellan kokhet och iskall varannan sekund. Då åkte jag hem drog ur batteriet och startade igen allting fröjd i en månad. Nu skulle jag göra en resa från STHLM till Göteborg i 30 grader varmt Sverige, efter halva resan dör AC.n den kyler inte men sprutar luft. Kollade säkringar samt testade att dra ut batteriet. Sett lite trådar om att lägga brickor för kopplingen. Kan det vara något sånt? Hör inte att kompressorn startar men riktigt svettigt är det. Vill gärna veta vad som kan vara fel innan man åker till BILIA och de säger 13.000 kr :lol:

BIl: 2008 S40
av V50special
Testa det här..

Jag bestämde mej för att testa shimsningen i dag om det löster problemet - 25 grader varmt i dag, Och nu fungerar det perfekt !!!

Här är en beskrivning på hur det gick till. Kan vara smart att testa det här innan ni lämnar in bilen på verkstad och pungar ur 5-10 tusen.
Fixen är hur enkel som helst, effektiv arbetstid max 2 tim. Borde vara samma på alla V50, S40, C30 osv .. som har 2.4 motorn.

Om det hade gått att lägga upp bilder på något enkelt sätt så har jag plåtat hur det går till.

1. Palla upp högersida, bort med höger fram och skruva bort innerskärmen.

2. Mät med ett bladmått avståndet mellan remskivan och A/C fjäderplattan, i mitt fall så var det 0.8mm, enl. spec skall det vara 0.3-0.4

3. Skruva bort centrumbulten .. 10:ans hylsa, M6, Skruva i 2st M5 x 50-60 i två av hålen på centerplattan och använd dom som mothåll.

4. Skruva i en M6 x 50-60 i centerhålet några gängvarv.

5. Tillverka en egen simpel avdragare använd ett 3mm plattjärn 50x50mm med 3 borrade hål 6mm i en cirkel med 19mm avstånd från centrum med 120graders vinkelmellanrum. Använd en passare.

6. Lägg avdragaren över bulten i punkt 4 och skruva i 3st M5x3cm

7. Dra M5 skruvarna jämt 1 varv i tagen tills fjäderplattan har kommit ut helt.

8. I centerhålet på fjäderplattan så borde det ligga några shimsbrickor, I mitt fall 2st 0.5 och 0.3 mm

9. Tvätta rent fjäderplattan och ytan på remskivan.

10. Jag tog bort 0.5mm shimset för att komma ner till 0.3 igen. Lägg lite fett på shimset och splines så sitter brickan kvar och det går lite lättare att trycka ihop igen.

11. Montera tillbaka tryckplattan och dra åt centerbulten, dra inte för hårt, det är bara en M6:a, drar du av den så måste du byta hela kompressorn.

12. Kontrollera så att centerplattan går lätt att snurra runt efter montering. Checka med bladmått så att distansen ligger runt 0.3-0.4mm

13. Innan återmontering av innerskärm och hjul, Starta upp motorn och varmkör den i 15minuter och testa sedan att koppla av och ur A/C med on/off knappen inne i bilen. Vid off så skall centerplattan stå still och allt annat snurra, Vid on så skall centerplattan snurra med.

14. Om kylan fungerar igen och allt snurrar som det skall , montera tillbaka innerskärm + hjul.

15. Klart, och du har sparat 10000kr.
av jacha05
Okej tack för svar! Det verkar ganska krångligt :) jag har 1.8F motorn men ska höra med mekonomen eller liknande om de kan göra det du skriver
V50special skrev:Testa det här..

Jag bestämde mej för att testa shimsningen i dag om det löster problemet - 25 grader varmt i dag, Och nu fungerar det perfekt !!!

Här är en beskrivning på hur det gick till. Kan vara smart att testa det här innan ni lämnar in bilen på verkstad och pungar ur 5-10 tusen.
Fixen är hur enkel som helst, effektiv arbetstid max 2 tim. Borde vara samma på alla V50, S40, C30 osv .. som har 2.4 motorn.

Om det hade gått att lägga upp bilder på något enkelt sätt så har jag plåtat hur det går till.

1. Palla upp högersida, bort med höger fram och skruva bort innerskärmen.

2. Mät med ett bladmått avståndet mellan remskivan och A/C fjäderplattan, i mitt fall så var det 0.8mm, enl. spec skall det vara 0.3-0.4

3. Skruva bort centrumbulten .. 10:ans hylsa, M6, Skruva i 2st M5 x 50-60 i två av hålen på centerplattan och använd dom som mothåll.

4. Skruva i en M6 x 50-60 i centerhålet några gängvarv.

5. Tillverka en egen simpel avdragare använd ett 3mm plattjärn 50x50mm med 3 borrade hål 6mm i en cirkel med 19mm avstånd från centrum med 120graders vinkelmellanrum. Använd en passare.

6. Lägg avdragaren över bulten i punkt 4 och skruva i 3st M5x3cm

7. Dra M5 skruvarna jämt 1 varv i tagen tills fjäderplattan har kommit ut helt.

8. I centerhålet på fjäderplattan så borde det ligga några shimsbrickor, I mitt fall 2st 0.5 och 0.3 mm

9. Tvätta rent fjäderplattan och ytan på remskivan.

10. Jag tog bort 0.5mm shimset för att komma ner till 0.3 igen. Lägg lite fett på shimset och splines så sitter brickan kvar och det går lite lättare att trycka ihop igen.

11. Montera tillbaka tryckplattan och dra åt centerbulten, dra inte för hårt, det är bara en M6:a, drar du av den så måste du byta hela kompressorn.

12. Kontrollera så att centerplattan går lätt att snurra runt efter montering. Checka med bladmått så att distansen ligger runt 0.3-0.4mm

13. Innan återmontering av innerskärm och hjul, Starta upp motorn och varmkör den i 15minuter och testa sedan att koppla av och ur A/C med on/off knappen inne i bilen. Vid off så skall centerplattan stå still och allt annat snurra, Vid on så skall centerplattan snurra med.

14. Om kylan fungerar igen och allt snurrar som det skall , montera tillbaka innerskärm + hjul.

15. Klart, och du har sparat 10000kr.
av Robban528
Detta låter intressant. Min ac funkar ca 5-30min. Sen slutar den att kyla. Stänger jag av ac:n i ca 3-5 min å sen säter på det så kyler den igen ca 5-30 min :( kompressorn arbetar med att slå till och från med ca 30 sekunder imellan hela tiden. När den slutar å kyla så klickar inte kompressorn. Fattar inte riktigt beskrivningen :P har du bilder så du kan maila?
//Robban
av V50special
Testa först shimsningen innan du lägger ner massa verkstadspengar, löjligt enkelt att fixa själv. Det är bara nyttigt för allmänbildningen att mecka lite med bilen ibland. Så spar man massa pengar som man kan göra annat roligt för 8)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]