NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockejoxxi
:???: Hejsan där ute!

Köpte mig en riktigt fin S40 T5 230hk -08 för en månad sedan, bilen har rullat precis över 10k mil, 1 ägare och i nyskick. När jag provkörde den kändes det som en 2,0 sugmotor inget turbotryck alls nästan. Efter köpet på vägen hem var det som att det lossnade lite och den började ladda mer dock inga 230 hk skulle jhag vilja påstå. Jag köpte en flaska bränsletillsats för att "rengöra" systemet och tankade full tank 98 oktan, från och till kändes den piggare hur mer jag buskörde med den. Men jag märker att den går olika dag från dag, det är som att ibland är inte turbon med från gas stampet utan du kanske får varva upp den till 3000/varv och ryck stampa då känns de som den laddar mer okej! Vad kan detta vara? Jag luskar på magnetventil, LMM? Märkte skillnad en dag när jag kopplade ur och in kontakten till LMM. Ska tilläggas att här om natten när de var 12 grader ute gick den fint då hörde jag att den laddade direkt vid gaspådrag...blir så fundersam man vill ju ha power när det finns. Min gamla T4 steg 2 gick sjukt mycket bättre.

Lång text men tacksam för svar och tips! Ny användare ;)

Mvh Joakim
av tdeimos
Själv tkr jag inte motorn är någon raket direkt original men allt är ju relativt. Är du van med en T4 steg 2 så kan jag tänka mig att En S40 T5 kan upplevas slö. 80-120 på 3an ska gå på ca 5s. 100-150 på trean ca 7.5s.
Rengöring av Lmm ingår i min standardservice då jag fått liv i många bilar efter detta.
Men vanligast är felande magnetventil och det skadar inte att byta efter så många mil. Jag har en liggandes som fungerar om du vill prova och råkar ha vägarna förbi Hedemora..
Det är som vanligt med turbobilar och felsökning. Kan vara lite knepigt om bilen inte lämnar felkod. Kan ju vara ett tryckrör som läcker också. I med en turbotrycksmätare. Den ska ladda 0.6 vid lågvarv sen dala mot 0.4 på högvarv
av jockejoxxi
tdeimos skrev:Själv tkr jag inte motorn är någon raket direkt original men allt är ju relativt. Är du van med en T4 steg 2 så kan jag tänka mig att En S40 T5 kan upplevas slö. 80-120 på 3an ska gå på ca 5s. 100-150 på trean ca 7.5s.
Rengöring av Lmm ingår i min standardservice då jag fått liv i många bilar efter detta.
Men vanligast är felande magnetventil och det skadar inte att byta efter så många mil. Jag har en liggandes som fungerar om du vill prova och råkar ha vägarna förbi Hedemora..
Det är som vanligt med turbobilar och felsökning. Kan vara lite knepigt om bilen inte lämnar felkod. Kan ju vara ett tryckrör som läcker också. I med en turbotrycksmätare. Den ska ladda 0.6 vid lågvarv sen dala mot 0.4 på högvarv
Hej igen! Helt glömt av detta! Bilen har gått bättre på senaste med det är verkligen var och varannan gång man kör den, t e x pendlar 2 mil till jobbet en väg, det är först i slutet av den sträckan jag känner att turbon jobbar som den skall, dvs man känner ett tryck vid ca 2000/varv på 5:an i 80 km/h. Ibland är det helt slött där som att trampa med en sugmotor. Jag går och grubblar på om det är LMM som spökar? Eller Magnetventil? Vad passar bäst in? Den går ju som den skall ibland men det är verkligen upp å ner med det! Skummt! tacksam för ytterligare tips

/ Jocke
av euroman
Hej,

En s40 t4 steg2 kommer gå mycket bättre än en original s40 T5 då t4 är starkare bla.

T5an är riktigt slö under 3000rpm original tyvärr, min är precis likadan och då är magnetventilen bytt, Den laddar precis där den skall original. 0,6 är inte mycket ladd sen har den bara runt 320nm original.

En T4 steg2 har både mer hk och nm och även mycket mer ladd så går inte jämföra! :)

Chippa denna med så kommer den gå mycket bättre men original är dem väldigt snälla :)
av jockejoxxi
euroman skrev:Hej,

En s40 t4 steg2 kommer gå mycket bättre än en original s40 T5 då t4 är starkare bla.

T5an är riktigt slö under 3000rpm original tyvärr, min är precis likadan och då är magnetventilen bytt, Den laddar precis där den skall original. 0,6 är inte mycket ladd sen har den bara runt 320nm original.

En T4 steg2 har både mer hk och nm och även mycket mer ladd så går inte jämföra! :)

Chippa denna med så kommer den gå mycket bättre men original är dem väldigt snälla :)
Bytade MV för ca 500 mil sedan de gjorde skillnad känns som den laddar ner jämnt och där den skall. Det jag Kan uppleva är att den laddar lite ifall jag trampar på 3an tex på lågtvarv 2000 så skjuter den inte alls som den gör om man jämför trampet vid 3000 alltså den laddar ju mindre ifall jag börjar trycka gasen i bott tidigt ? Är inte de konstigt?
Sedan lite odftopic men hur långt bör man komma på 1 full tank? Jag kommer MAX 55-60 mil blandad körning dock mkt motorväg 120kmh , 0,92 står medelföebrukningen på. Väldigt tacksam för svar
Användarvisningsbild
av grillchips
Tanken tar väl omkring 55-60l? Min 1.8F har en 55l-tank så T5 torde väl ligga strax över och snittar du ungefär 1l/mil så stämmer det ju skapligt.
av agusta44
Fungerarar din yttertemperaturmätare som det ska?

Den är med och påverkar laddtrycket, sitter också en givare på sidan av intercoolern som jobbar ihop med yttertempgivaren bla, och bilen levererar laddtryck efter det.
Om bilen körs hårt en varm sommar dag kommer du få ett lägre laddtryck och virseverse.
Finns trådar på nätet angående detta.

Läste på Swedespeed att någon testat lödit ditt motsånd för att försöka lura systemet att det är svalare ute än vad det igentligen är för att få högre laddtryck, kanske inget att rekommendera direkt.

Kasata ett öga på om yttertempgivaren visar rätt, annars skulle jag gissa på Magnetventilen, köp Autotech's "gråa" eller så lägger du till 1000:- å kör deras dyrare modell, valet är ditt...
Och som sagts tidigare, med en annan program vara så kommer bilen verkligen blomma ut, så som den skulle levererats från fabrik om jag hade fått bestämt. :wink:

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]