NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet uppstod för ca tre veckor sedan när den blev en aning svårare att starta än tidigare. Fick hålla på nyckeln någon sekund längre och detta pågick till och från ca en vecka, efter det startade den helt problemfritt några dagar men har nu den senaste veckan varit riktigt svårstartad och de senaste tre dagarna som i filmen.

När den väl startar går den hur fint som helst och det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Har den gått flera mil och jag stänger av den för att sen direkt starta den är den lika svårstartad.

Misstänker: Generatorn, startmotorn eller batteriet som vad jag misstänker aldrig är bytt under 17.000 mil, men de värden som visas i filmen kan jag inte avgöra om de är bra eller dåliga.

När filmen börjar har jag precis slagit på tändningen, därav den låga spänningen. När bilen/tändningen är avstängd håller batteriet 12,5 V.

[youtube]33cbd9MFA9g[/youtube]

(Den lösa slangen till vänster i bild har inte med problemet att göra utan hör istället hit: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=106933)
Senast redigerad av 3 Fokuserad, redigerad totalt 0 gång.
Hade liknande symtom på min V70 tolva, den dök till 8volt i startögonblicket, det var startmotorn som fältade i mitt fall.
Börja med att ladda upp batteriet, det är ju det enklaste. Generatorn kan du nog utesluta, fluken går ju upp till 14v då bilen startat.

kolla även anslutningen till start och batt

Du kan även prova att göra flera starter efter varandra, om startmotorn fältar kommer den att bli varm, lägg handen på, min brände man sig nästan på.
Hmm. Tack, då ska jag rikta in mig på startmotorn. Batteriet sjunker ju dock inte så lågt, och så länge spänningen inte faller under 10V ska det vara OK om jag förstått internet rätt nu. Har annars en tanke på att det skulle kunna vara glödstiften också, men lampan i mätarhuset slocknar efter någon sekund som vanligt dock.

Läste också i en annan tråd att liknande symptom uppstått då "positionsgivare kamaxel" varigt kass och även gett felkod.

Så steg ett: läs ur felkoder.

Har någon en VIDA att sälja eller har lust att hjälpa mig läsa ur skulle jag vara evigt tacksam. Rullar Orust-Trollhättan-Götene och sedan E20 över Västerås hem till Sthlm under morgondagen.
Vissa gånger är den värre än i filmen och vissa gånger bättre.

Lämnade in den till Bilia idag för felsökning, dvs koppla in DiCE'n, men utan framgång. Inga felkoder hade registrerats och därav är det väl bevisligen ett mekaniskt fel i alla fall. Ny tid för att börja riva i bilen behövs bokas och mekanikern ville börja med spridarna.

Påtalade EGR men då brukar bilarna ge felkod. Brukar...

Varför köpte jag mig ingen en egen DiCE?! :(
Nu i eftermiddag/kväll har den startat som normalt igen ca tre-fyra gånger, men när jag kom hem och ställde bilen var jag tvungen att prova och då var det tillbaka på ruta ett, som i videon ovan.

Tycker mig också märka lite, lite ryckig gång på höga varv på låg växel. Tänk bilkö och man kör på ettan på lite för högt varvtal.

Mycket märkligt att det kan komma och gå så spontant.
EGR brukar ge felkod om den koksar igen så den blir låst i för öppet / stängt läge men inte om den bara ställer sig lite öppen. Tar inte så lång tid att plocka väck och kolla/rengöra. Kolla även så du inte har för mycket luft I bränslet , lite bubblor då & då är ok. Kan även vara igensatt bränslefilter eftersom du påtalar att den går sämre på fullgas I övre registret
Och nästa grej: Vit rök från oljepåfyllningsröret efter ordentlig varmkörning. Men det kanske är helt enligt praxis? :shock:

Efter att jag en gång haft en Saab så gör det här mig aningen orolig över något problem med vevhusventilationen.

[youtube]gvv6AVFSJaY[/youtube]

I övrigt är ny tid för grundlig felsökning gällande startproblemen bokad hos Bilia den 1 Juli.
Happ, hemkommen efter en till tur på Bilia och ännu ett luddigt svar om det det nu kanske skulle kunna vara startmotorn som inte orkar dra runt. 1300 kr för att få reda på detta, och 5900 för bytet. Tack och hej säger vi då.

Ny tid bokad på ny verkstad för byte av startmotor, återkommer med besked huruvida det är denna som felar eller inte.

Och en kul grej är att nu när jag kom hem var jag tvungen att testa att stänga av och starta, och nog fasen startar den hur fint som helst. Om och om igen, visserligen med ett väldigt vinande från vad jag misstänker startmotorn. :shock:

Edit: Någon som har någon koll på det här ovan gällande rök från oljepåfyllningsröret förresten?
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]