NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
#872405
Jag har en gammal husvagn där jag funderade på om man inte skulle kunna använda bakljusströmmen för att ladda det inbyggda batteriet.

Det måste ju till en envägstrafik så att strömmen från batteriet inte används för att tända bak- och positionslamporna.
Detta kan ju ske antingen med ett relä som drar när ström från bilen ligger aktiv och som då släpper fram ström till batteriet, detta borde också kunna göras med en diod.

Frågan är vad canbus-systemet tycker om ett sådant arrangeman, någon som vet?
Användarvisningsbild
av P210
#872416
Antar att du då har en 7-polig kontakt, farsan drog alltid en extra matning från batteriet ut till ett ledigt stift på den 7-poliga kontakten, sedan satte han in ett skiljerelä på denna extra matning från batteriet och detta relä styrdes från generatorn. Vilket innebär att när generatorn laddar har man spänning bak till uttaget på draget, när du stänger av bilen kopplas det ifrån. Du behöver aldrig vara orolig att vagnen står och knycker ström i onödan från bilen när den är avstängd.
Är du latare kopplar du in dig på parkeringsljuset.

Sedan behövs en laddningsbooster typ LEAB, kostar inte så mycket men ger klart bättre laddning. För problemet är att en kabel ger enbart en sparsam laddström till husvagnsbatteriet, trots grov kabel så blir det ingen skjuts på laddningen. Men med en booster så laddar du relativt fort upp batteriet, så jag kan rekommendera denna lösning.

http://www.caravaningochfritid.se/mysho ... p?PRID=432

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]