NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, som vissa vet så har jag äntligen fått hem ett dubbelblås till min bil. Systemet kommer från en V50 T5 och jag tänkte mer eller mindre byta rakt av då upphängningar och allt redan finns på bilen.
Här är två bilder på det nya:
Bild
Bild

Jag tänkte helt enkelt bara sätta på en skarvmuff där det är kapat och montera båda delarna på bilen förutsatt att jag får loss bultarna på befintligt system.
På ett annat forum fick jag ett varningens finger gällande effektförlust (i en redan ganska effektsnål bil), har ni några tankar kring detta? Jag bad om utförligare info men har ännu inte fått någon och jag vill såklart snarast sätta igång med bytet.
Förstod det som att det har att göra med T5ans turbo etc vilket min 1.8F fullkomligt saknar, någon som vill utveckla för en total novis inom området?
Och hur kommer katalysatorn från T5an lira med min 1.8F? Avgasvärden etc, så inte besiktningen blir grinig.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av P210
Pröva, förstör du inget så kan du ju alltid skifta tillbaka...
Och katalysatorn byter du väl inte, ser ut som om du har allt bakom den... brukar sitta nära motorn för värmens skull.
Typ placerad som burken längst till vänster.
Bild

Enligt VIDA har både D5 och T5 samma artikelnr på slutburken, och de två motorkaraktärerna borde ju skilja sig en del.. iofs är bägge turbomatade. Kanske ligger skillnaden i mottryck till viss del i kat/DPF så enbart byte av bakre burken kanske inte gör så stor skillnad?

Enligt alla tillverkare av sportavgassystem bidrar ju ett "free flow" system med sänkt mottryck till högre effekt och minskad bränsleförbrukning.
I regel påstås de ge en effektökning mellan 2-5%, och detta borde ju bli lite "öppnare" :wink:

Men till skillnad från vad de flesta tror hör ju är avgassystemet en av de mest avancerade delarna av en 4-taktsmotor eftersom prestandan hos den här typen av motorer är direkt beroende av hur noggranna mottrycksnivåer som produceras i avgassystemet är.

Men många bortplockade slutburkar och sportsystem har man ju sett, så många motorer verkar ju trivas bra även med ett öppnare system. Insprutningsystemen klarar kanske kompensera för ett snabbare flöde med bla. fetare blandning osv, lambdan mäter ju nivåerna på innehållet i avgaserna och återkopplar till systemet.

Mottrycket i avgassystemet beror direkt på insug/avgasventilernas överlappningstid, dvs kamaxelns utformning.

VAD HÄNDER DÅ OM MOTTRYCKET ÄR FÖR HÖGT?
- En del av de förbrända gaserna blir kvar i förbränningskammaren
- Förbrända gaser blandas med frisk luft/bränsleblandning (insugningstakt)
- Långsammare förbränning (förbränningstakt)
- En del av blandningen förbränns fortfarande vid slutet av förbränningstakten
Tecken:
- Minskad motoreffekt
- Avgasgrenröret blir rött
- Avgasventilerna skadas (smälter) och förlorar sin tätningsfunktion

VAD HÄNDER DÅ OM MOTTRYCKET ÄR FÖR LÅGT?
- Gaserna kommer ut snabbare från förbränningskammaren (under avgastakt)
- En liten del av den friska luft/bränsleblandningen hinner ut genom avgasventilen
- Mindre förbränt bränsle per tidsenhet
Tecken:
- Minskad motoreffekt
- Högre ljudnivå (gaserna flödar snabbare genom avgasröret)
Det där var en mycket bra förklaring, tack! Jag inbillade mig att den lilla burken på avgaset var katten, man lär sig något nytt varje dag! ;)
Jag är rädd att jag MÅSTE kapa det gamla systemet för att få det på plats med tanke på bakaxeln osv, vill ju helst slippa men kanske är så illa tvungen. Kommer förstås spara det om något strul skulle uppstå.
Det där sade mig ingenting, haha! :D
Det kommer monteras utan tvekan, och det såfort jag får tid över. Men om jag upptäcker att den blir VÄLDIGT trött så får man ju ta det därifrån, kanske bygga ett smalare rör av den "lösa" biten med cat-backen som sedan kopplas på befintlig slutburk. :)
Den där ger inget jämnt flöde på avgaserna. Må vara en skitgrej men jag tycker det ser fånigt ut ex vintertid när det bara ångar ur ett av två avgasrör på bilar.
Men visst har jag funderat på den där förut. :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]