NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Huu, idag var det nära ögat :-O) ..... körde på 80 väg huvudled, körde om en bil med släp på en lång raksträcka. Från anslutande väg till vänster kom en Xc70 som trots lämna företräde tydligen bara sneglade åt vänster och gasade sedan rakt ut till höger mot mig, blev tvärnit och väjde ned i diket till vänster för att undvika krock. Bilen studsade en del på grästuvor, innan jag fick stopp. Blev en hetlevrad diskussion med föraren i XC70 som givetvis ansåg att han inte gjort något fel... Lämna företräde gäller för faan alla körfält och fordon på korsande väg, oavsett vilket körfält och riktning de har. GUBBJÄVEL :-(O) :-(O) :-(O) ! Kanske dags för en Dashcam...

Hur som helst, eftersom inga skador uppstod så orkade jag inte tjafsa mer och åkte därifrån. Några km längre fram när jag skulle svänga till höger funkade inte blinkersen + att instrumentpanelen då plötsligt var helt svart och alla mätare visade noll. Körde fram till Ica , parkerade bilen där och konstaterade att allt utom blinkers och panelen funkade normalt. Slog av och på tändningen, samma problem, gick sen in och handlade. När vi kom ut 30 min senare funkade instrumentpanelen igen , startade motorn och meddelande om SRS Service + röd triangel kom upp i c 2 sekunder innan allt blev normalt. Körde därefter c 3 mil hem utan problem.

Jag antar att något hände när bilen studsade till, men jag stängde ju av bilen direkt och startade den 10 min senare efter diskussionen och märkte inget då, kanske var svart då , man var väl så uppjagad så man inte reagerade. Nu är man ju rädd att det kan vara nåt jävelskap på gång med nån viktig styrmodul.

Har googlat om detta och inte hittat så mycket, så jag undrar om det finns någon som haft liknande problem ?

Tips om hur man kan förebygga vore bra!

Skall titta lite under handskfacket då en del verkar ha fått problem pga nåt kontaktstycke som hoppat loss i nåt kraftigt gupp.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]