NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrChrister
Hallå.

Köpte en 2005 V50 T5 AWD aut för ett tag sen med 17000 mil på mätarn.
Helnöjd med bilen men en grejj som är lite irriterande.
Märkte först att den durrar/vibrerar runt 70-80 kmh.. inte alltid men ibland (tror det är när den växlar ner och går tungt på en växel) gasar man till så lådan växlar upp försvinner det direkt i samma fart.
Bytte vevhusventilationen som var pajj.. ingen skillnad.
Sen har jag testat lite och märker nu att om jag står still i P eller N och gasar upp så kommer vibrationerna runt 1700 och håller i sig till 2000rpm för att sedan försvinna över 2000rpm.
Kan detta vara bussningar (motorfästen) ?
Har läst om andra som has samma problem men har inte hittat nån som verkar ha löst det...

Nån som har nån idé ?

Mvh

Christer
av MrChrister
Hej.
Nej har inte hittat felet än men det lutar åt motorupphängningen då jag har torrsprickor i gummit på passagerarsidan.
Ska byta inom nån månad. Uppdaterar tråden om det vart skillnad.
av Miinan
V50special skrev:Byt drivaxlar , standardfel på V50 , skitkvalitet håller max 15tmil, var redo att lätta ut 10000kr ur sparbössan :wink:
Om så var fallet så skulle jag fixa det direkt .. men när jag står still på tomgången och det durrar så känner jag att det inte kan vara dom... samtidigt så tycker jag om det skulle vara dom så skulle det ju vara konstant och inte just mellan 1700-2000vrm... men självklart kan ja ha fel.
av Miinan
Läst på en del om just detta fenomen, och nått som fått mig att fundera är flexrören på avgassystemet. Inget ja har kollat men ska ta en titta på det nästa vecka.
Läste om en annan men samma problem som lyft bilen och varvat upp till 2000vrm .. och då såg man att avgassystemet skakade rätt bra. Nått o titta på iafl
Användarvisningsbild
av Sierra94
Antingen motorkuddar eller avgasröret som vibrerar tippar jag på. Drivaxlarna känns bara vid gaspådrag på högre växlar i fart.
av Miinan
Sierra94 skrev:Antingen motorkuddar eller avgasröret som vibrerar tippar jag på. Drivaxlarna känns bara vid gaspådrag på högre växlar i fart.
Mjo ja är inne på samma.. synd bara att V50 är lika tråkig som att skruva i en mobil .. de är lika lite plats för händer :D

Nån som kan ge förslag på hur ja kolla upp motorkuddarna ?
av Pippolei
Jag har samma fenomen på min V50 T5:a och eftersom jag inte kan känna något glapp i drivaxlarna så antar jag att det är motorfästena/motorkuddarna som är boven i dramat.

Här är en gammal tråd med lite info samt länk till video där man ser en kass drivaxel. Dock så löser trådskaparen sitt bekymmer med att byta just en drivaxel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273156

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]