NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikHusberg
I höstas vid 25.600 mil byttes båda skivorna ut eftersom dom hade börjat att skeva, det var riktigt skönt att slippa vibrationerna vid inbromsning, dock varade det bara några månader, i januari började ratten att vibrera igen.
I veckan bytte min verkstad sits klädsel för 4.800:- (klädsel hade sprickor, tyvärr ingen goodwill) och en felkontroll på bromsarna gjordes samtidigt, det visade sig att båda hjullager måste bytas eftersom ett av naven var skeva ?
Detta kommer att kosta ca 8 tusen, dock slipper jag att betala för nya skivor eftersom verkstaden lämnar 1 års garanti.

Har hela tiden haft små vibrationer i bilens kaross sen den har varit ny, mer eller mindre beroende på vinter eller sommarhjul, har även skiftat fram/bak varje år.

Någon som känner till detta med skeva nav ?

Jag skall boka tid för byte och återkommer hur det går.

Tack för ett bra forum.

/Erik
Användarvisningsbild
av ErikHusberg
Nu var det löst.
Verkstaden har bytt nav/lager fram och satt dit nya skivor.
Skivorna gick på garantin och verkstaden bjöd på 15% rabatt på allt som tack för att jag gör all service hos dom, notan slutade på 6.930:-

Nu skall jag berätta om vibrationerna jag alltid har haft i bilen sen den var ny, dom e borta !!!!!!

Alltså, ett av naven hade för hög tolerans, teknikern mätte upp VF-0,050 och HF-0,035

Vibrationerna uppkom vid 90 Km/tim och kändes inte i ratten, bara i karossen, nu är dom borta helt, å jag som trodde det var hjul/däck, tänk så fel man kan ha !

V50 1.6D 2007 (27.000 mil)
Hälsningar
Erik
av Jpegtobbe
Det här låter preeeeecis som det problemet jag verkar ha på min V50 D2 -11.
Skakningarna kommer och går lite slumpmässigt för mig. Ratten skakar inte, men känns som hela bilen skakar. Då när skakningarna är så känns det även i foten när man bromsar. Och vibrationerna tycks komma vid 80 km/h och uppåt för mig.

Min bil har gått 6000 mil. Rätt kasst om det skulle vara hjullager som är slut redan.

Du skriver att hjullagren blivit dåliga pga att navet var skevt, är detta något som varit skevt ända från fabrik eller något som uppkommit med tiden?

:)

/ Tobias
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]