NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zenhex
Min ac vill inte fungera riktigt som jag vill. Den fungerar endast ca 5 när motorn är kall. Kan den det vara så att acn är trasig eller behöver den kanske bara fyllas på? Kan man göra detta själv på en V50 -05.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Skulle gissa på trasig kondensor. Antagligen är det så med då de inte är av den bästa kvalitén på V50 mm.

Att bara fylla på känns tämligen lönlöst då det snart läckt ut igen men visst kan man göra det själv.
av getsome
+1 till på magnetkoppling , kass kondensor = helt trasig AC utan något som helst livstecken
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kolla även att elfläkten går när AC är påslagen. Min AC funkade bara när bilen kördes för då orkade fläkten igång. Stod jag still så stannade fläkten och AC slog ifrån.

Om jag startade bilen med AC av och slog på den så gick den bara nån sekund och slog sen ifrån pga av att fläkten inte orkade igång på egen hand utan fartvinden. Värt att kolla iaf.
av xxargs
Som tidigare nämnt troligen magnetkopplingen som behöver schimas om.

Första minuterna när motorn är precis nystartad så laddar generatorn med lite högre spänning och då orka styrspänningen att dra magnetkopplingen, när generatorn blir varm pga belastning etc. så sjunker spänningen några 1/10-dels volt och det räcker för att kopplingen inte skall greppa när man har kommit så långt i slitaget att man precis ligger på gränsen.

det finns flera trådar angående omschimsning och finns det en smula plats och är en smula mekvana (och envishet) och en smula verktyg så kan man ofta göra jobbet själv.
av Zenhex
Efter att ha googlat lite så känns det som att det är magnet koplingen precis som ni skriver :) någon som vet om det finns någon slags guid till hur man meckar detta?
av xxargs
Har du ens försökt använda sökmotorn på forumet??

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=95766

detaljerna kan skilja mellan olika bilmodeller men principen är lika då det flesta AC-kompressorer med magnetkoppling är uppbyggda på liknande sätt.

när du ändå har lyft av remmen, kolla att remskivelagret på kompressorn känns bra och glappfri och kanske något visköst bromsande när den roteras för hand då det sistnämnda indikerar att fett finns kvar i lagret, rullar den lätt, glapp och med lagerljud så är lagret torr och det är inte så långt kvar innan den blir dålig på riktigt och när den skär kan dra med sig hela magnetkopplingen och/eller låser remskivan och i vissa modeller där när remmen kort efter havererar och går av, kan snärten från remändan slå igenom skyddet till kamremmen och du får ventilsallat...
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
av Zenhex
Tusen tack! Detta är till stor hjälp!
Tänkte mecka med den på söndag, återkommer då :D
Användarvisningsbild
av TommyP86
För lite gas, v50 har inte samma magnetkopplingsproblem som de äldre. Om nu inte din bil gått oerhört långt.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]