NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeppepepp3
Tjenare!

Skulle vilja fråga en sak angående oljor.
Har just nu i min bil Castrol Edge 5w-40 FST, men kan numera inte hitta den. Så beställde hem Castrol Edge 5w-40 Turbo Diesel.
Frågan är då om man kan blanda dessa, och om Turbo Diesel Oljan är bra till min bil. Har läst att den ska funka bra till en bensinare, men är osäker om detta är ett bra val.
En S40 T5:a, steg 3 chippad. Årsmodell 06.

MvH Jesper!
av Andis
Mycket intressant fråga.

Försökte hitta faktabladen på castrols sida men hitta dom inte just nu.

Ska finnas någonstans där du kan jämföra oljorna mer specifikt med varann.
Även hur tjock olja är vid olika temperaturer och jämföra dom mot varann hur lika dom är.

Har hört något om att man ska ha någon annan sort rengöringsmedel i diesel olja men kanske bara en droskstolpe ?

Nyare motorer är byggda för olika tjocklek på oljan kan skilja trots samma värmetal på oljan men skiljer beroende på specifikationen ex A3/B4 vs A5/B5 har olika tjocklek med samma värmetal.

Skulle om jag var dig och helst inte ville köpa ny olja, ringa deras tekniska avdelning för oljor. Brukar vara mycket kompetenta personer som svarar på frågor där.
Har själv ringt flera gånger till olika oljemärken och har alltid varit mycket intressant.
Fick sist till svar att A3/B4 olja har högre film styrka än A5/B5 som är mer anpassad för att spara bränsle. Samt att visa motorer är anpassade för lågfriktions olja och en sån motor ska man inte ha en olja som är anpassad för normal friktion. Samt tvärt om. Brukar speciellt stå varning i databladen för just att hälla i en olja med extra tunn viskotet i en motor som inte är anpassad för det. Då det kan skada motorn.

Lycka till.
av agusta44
Autotech rekommenderar Castrol Magnatec 5w-40 till sina trimmade bilar, även Bilia (Volvo) verkar ha bytit olja.
Fick på servicen för två år sedan Castrol Edge 0w-30 men på de senaste två har dom slagit i Magnatec.

De ända Autotech sa var att man inte skulle köra Magnatec oljan längre än 2000 mil.
Hur det är med "diseloljan" låter jag vara osakt! Jag hade valt att inte köra den i alla fall....

//mvh

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]