NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DonDave3
Hej!
Helt nyreggad här och nyligen volvoägare för första gången. Har nyligen köpt en fin å välvårdad V50 t5:a -05:a och har varit hur nöjd som helt med den. Nyligen upptäckte jag att jag fick varmluft utblåst på förarsidan trots att ac:n stod på auto och var inställd på 24 grader. Passagerarsidan stod även den på 24 och där stämde lufttempen. Funderasamt stannade jag och slog av bilen, drog ur nyckeln å sedan startade jag den igen å vips så fungerade den igen.

Men jag förföljs av det här problemet. Ibland blåser den bara varmt, å ibland bara kallt, och alltid på förarsidan både i mitten och sidoblåset. När man sedan drar ur å sätter i nyckeln igen så fungerar den felfritt igen. Någon som haft samma bekymmer och kommit till rätta med det? Har sökt runt på forumet och hittat liknande problem fast inte någon direkt lösning.

Har haft den inne och den visar inga felkoder. Har även fått spjällmotorerna kalibrerade två gånger och uppdaterat med senaste mjukvaran utan något resultat. Har också fått bekräftat att den inte läcker och den är också helt nyfylld. Nästa steg påstår volvo är att byta motorn som styr vänstersidan helt. Har ingen som helst koll på hur en ac fungerar och vad som kan strula men motorbyte lät dyrt och ger enligt volvo inga som helst garantier för att den ska sluta strula.

Just nu är inte problemet så stort, bara slå av och på igen och när den väl går så funkar den riktigt bra. Men frågan är hur man gör i vinter när den lägger av helt :cry:
Någon som har några uppdaterade tips? :roll:
av goddamnswede
Forsøk å rengjøre tempsensorene som sitter på baksiden av "vattenfallet". Støv samler seg på sensoren og du kan få feil temperatur på den ene eller andre siden. Litt el spray på sensorene fixet mitt problem, 05 T5
DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Hej! Tack för enastående inlägg p[…]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]