NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Hej ska köpa ny bil till damen .
Har tittat på lite lågmilare ( mindre än 5000 mil)
Samt nyare eller likamed årsmodell 2011
Det jag tycker är att paket R Design verkar vettigt på denna bil
Hittat dessa R Design D2 runt 120 kKr m.a.o. jag befinner mig inte i Sverige för tillfället
Vi är beredda att gå upp till 140 kKr för att få en så ny som möjligt.
Det jag inte blir riktigt klok på är alla de olika motoralternativen ?.
På D2 modellen är det samma motor i alla C30 nyare än 2011?
Någon som kan ge mer info direkt ur sin Volvo kunskap ?
Tex vad ska man akta sig för när det gäller C30?
Ha det gött
Ingemar
Ps
Befinner mig inte i de södra delarna av Eu
DS
Användarvisningsbild
av Perra83
C30 R-design med sportchassi är riktigt skojiga. Riktiga skinnstolarna är trevligare än de tvåfärgade standade R-design stolarna. Skinnet är lite grövre samma som V50 classic skinnet.
av JohnB
Nu tar jag det här direkt ur huvet men alla D2 ska ha motorn med beteckning D4162T vilket innebär 1.6l 8v och 115hk samt 6-vxl man eller powershift. Innan motoralternativet D2 fanns heter dom 1.6d istället och är i princip samma motor fast med 16v och 109hk och 5 petad låda samt att det endast fanns manuell. Det är en peugeot/citröen motor som även sitter i ford. Största nackdelen är partikelfiltret som behöver påfyllning av regenereringsvätska varje 6000 mil samt att filtret ska bytas varje 12000 mil om man följer volvos serviceplan vilket gör att denna motor kostar 1kr/mil bara för att underhålla partikelreningen. Om jag inte är helt fel ute har D2 motorn haft mer problem med spridare och egr-ventilen än 1.6d. Modellerna D3, D4 och D5 har en annan lösning på partikelreningen och kräver inget planerat byte men om filtret rasar ändå blir det ganska kostsamt. Jag har en My10 1.6D visserligen med autotech steg 1 och är riktigt nöjd med prestandan men skulle såhär i efterhand kanske valt en annan motor då den inte går särskilt billigt varken original eller trimmad. Det är dessutom frugan som kör den mest och hon kör extremt lugnt och ändå har den ett snitt under 4000 mil på 0,55 vilket är rätt långt från de 0,38 som volvo lovar. Jag gissar att en D5 skulle ha varit roligare att gasa med men gått att köra lika billigt om man ville samt att man hade sluppit service av partikelreningen. Utöver det är det en underbar bil som är lika kul att köra på bana som på 250 milaresan till hamburg vi gjorde för 2 år sedan. C30 var den av volvos modeller som hade minst antal fel under den period den tillverkades samt att i Vi Bilägares autoindex hade den mest nöjda ägare trots att det var en nedlagd modell. Kan man leva med att bara ha 2 dörrar så är det enligt mig den roligaste Volvon med en design som fortfarande ingen småbil som säljs idag kan matcha. Jag hade bytt S80n till en C30 T5 om den funnits med AWD. Den delar ju teknisk plattform med s40 och v50 så den delar även deras svaga punkter till viss del som hjullager och drivaxlar men jag har inte hört att det skulle vara några större bekymmer i övrigt.

/John
Användarvisningsbild
av SvenB
JohnB skrev:Nu tar jag det här direkt ur huvet men alla D2 ska ha motorn med beteckning D4162T vilket innebär 1.6l 8v och 115hk samt 6-vxl man eller powershift.. Största nackdelen är partikelfiltret som behöver påfyllning av regenereringsvätska varje 6000 mil samt att filtret ska bytas varje 12000 mil om man följer volvos serviceplan vilket gör att denna motor kostar 1kr/mil bara för att underhålla partikelreningen... Modellerna D3, D4 och D5 har en annan lösning på partikelreningen och kräver inget planerat byte.
Nu blev det nog lite fel. D2 (Motor D4162T) har inte heller någon schemalagd partikelfilterservice, liksom de "större "motorerna. Däremot de äldre 1,6 dieselmotorerna (D4164T) och 2,0D ( D4204T) hade dessa serviceintervaller på patrikelfiltret.
av ingesjo
Okey vad menas med äldre ?? Före 2005 eller ?
Sorry jag är inte så hemma i Volvo diesel motorer.
Vi har tittat på en 2013 års modell (troligen en 2012 uttagen 2013)
Den har ett avgasvärde på 95 enligt deklarationen.
Stämmer det för de äldre vi tittat på ligger på runt 114.
Mvh
Ingemar
Användarvisningsbild
av Zanders
ingesjo skrev:Okey vad menas med äldre ?? Före 2005 eller ?
Sorry jag är inte så hemma i Volvo diesel motorer.
Vi har tittat på en 2013 års modell (troligen en 2012 uttagen 2013)
Den har ett avgasvärde på 95 enligt deklarationen.
Stämmer det för de äldre vi tittat på ligger på runt 114.
Mvh
Ingemar
2011 och framåt har underhållsfritt.
Användarvisningsbild
av Zanders
För övrigt så såldes inga 2013 i Sverige utan den slutade säljas 2012 så kolla så den inte är importerad och saknar div saker som parkeringsvärmare mm.
av ingesjo
Jag befinner mig utomlands och tänkte köpa bilen här i Tyskland .. Tyskarna brukar ha fullt utrustade bilar men man får kanske kolla extra noga om den har parkerings värmare . Skall senare rulla norröver i Sverige så då är det nästan ett måste :-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Finns C30 av årsmodell 2013 i Sverige som inte är importerade, har för mig att många av dom rullat hos Volvo i Göteborg.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]