NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har ett litet problem som hänt några gånger nu. Hände 2ggr i somras och sedan var det inga problem för än idag då det hände varje gång jag skulle starta bilen.

När jag ska starta bilen vrider jag nyckeln 2 hack och låter motorn glödgas ca 10 sekunder innan jag startar den. Fläktar, radio och alla lampor går igång, inga problem med något batteri eller någon varningslampa som lyser. När jag sedan vrider om ett hack till för att starta bilen så händer ingenting, ingen startmotor går igång utan motorn är helt död.

Jag gör om och om igen, ingenting händer, motorn är helt tyst. Sedan vrider jag om nyckeln fullt och håller fast den i startläget, då efter ca 15-20 sekunder går motorn igång, precis som vanligt.

Känns som att det ska vara glapp någonstans. Har bytt batteri på nyckeln och det gör ingen skillnad. Spelar ingen roll om bilen är varm eller kall, det är fortfarande samma problem.

Någon som har något förslag på vad det kan vara? Skulle vara hemskt tacksam!
Har du kollat efter felkoder? Borde nog finnas vid detta laget kan man tycka.

Kan vara tändningslåset men det kan nog även vara glödstiften. Min förra kollega hade också detta problemet och då var båda dem sakerna felet för honom.
Men kolla först efter felkoder för dem kan säga mycket.
Jo, det lutar väl åt att det kan vara tändningslåset. Problemet är att samma sak som hände i somras uppstod nu igen. Det krånglade en dag sedan har det gått utmärkt att starta bilen. I somras hade jag en dag som den krånglade sedan gick bilen utmärkt att starta ända fram tills här om dagen. Nu har den gått felfritt igen de senaste 2 dagarna.

Jag fattar ju att någonting är fel med bilen, men problemet är ju att den inte visar någon felkod när den startar som den ska så jag får väl vänta och se om det börjar krångla igen. Så länge den fungerar felfritt är det ju onödigt att byta tändningslåset.
Kolla startmotorn. Min var likadan en stund tills den helt dog. Visde sig att en kabel-fläta till en av kolen låg imot starmotorhuset och det var som någon hade svetsat en rund circel inne i huset. De är tydligen inte alls isolerade. Ford skräp (startmotorn alltså)

Kör man alltså startmotorn en stund så släpper flätan från huset för det blir för varmt.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]