NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#822215
tskim skrev:Måste man verkligen ta bort kulled, spindel och bromsok för att göra bytet?
Nej.
tskim skrev:Instruktionen är för 2.0D men det borde väl vara samma moment ect för 1.8F också?
Ja.
av tskim
#823238
Låter bra.

Vad behöver man då ta bort för att få bort fjädern?
Själva fjäderbenet kan man inte trycka ned speciellt långt med krägningshämaren demonterad.
Och själva verktyget för att trycka ihop fjädern sticker upp en del i hjulhuset.
av Henke855
#861504
Ska byta fjäderben fram.
Behöver man lossa drivaxeln?
Ser ut som den kommer att sträckas för långt.
av ptrj
#861535
Gjorde precis som i pdf:en själv. Drivaxeln ska inte tas loss. bara släppa på skruven.

Två saker. Byt på båda sidorna annars så får du ett helvete med väghållningen om nu inte fjädrarna är relativt fräscha.
Glöm inte att lossa nivåregleringen, om du har en sådan, på länkarmen innan bu börjar bryta i denna. En skruv bara. Står inte med i pdf:en.
av Henke855
#861619
Jag menade om man behövde lossa drivaxlen helt från navet, som det stod i beskrivningen, eller om det bara räcker att lossa skruven och putta tillbaks den lite. Då behöver man säkert inte lossa bromsok eller spindelled heller.
Ska byta båda sidor, även bak.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]