NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Min S40 1.8F (-06) har ca 10.100 mil på mätaren och vad jag förstått så ska ventilkontroll/justering göras vid 12.000 mil?! Vad kostar denna kontroll/justering och vad brukar priserna hamna på om man får byta ex. 10 ventiler?
av specos
När jag var hos Upplands Motor för ett år sedan i ett annat ärende frågade jag just om detta. När de bröt ut kontroll/justering-momentet blev det ett pris på 1 700 kr.

Hos en annan verkstad fick jag pris på 12 000-servicen exklusive denna justering, med brasklappen att det tillkommer om den behöver göras. Då börjar man fundera på vad man får för de 1 700 kronorna. Är det en snabb koll bara i de flesta fall? Och som i din fråga om det tillkommer ytterligare kostnader om något behöver justeras? Av de priser jag fått från både Volvoverkstäder och exempelvis Mekonomenverkstäder nämns dock inget om tillkommande kostnader så det förutsätter jag att de inkluderas i de 1 700 kronorna (eller vad priset är idag).
av OutKaszt
specos skrev:När jag var hos Upplands Motor för ett år sedan i ett annat ärende frågade jag just om detta. När de bröt ut kontroll/justering-momentet blev det ett pris på 1 700 kr.

Hos en annan verkstad fick jag pris på 12 000-servicen exklusive denna justering, med brasklappen att det tillkommer om den behöver göras. Då börjar man fundera på vad man får för de 1 700 kronorna. Är det en snabb koll bara i de flesta fall? Och som i din fråga om det tillkommer ytterligare kostnader om något behöver justeras? Av de priser jag fått från både Volvoverkstäder och exempelvis Mekonomenverkstäder nämns dock inget om tillkommande kostnader så det förutsätter jag att de inkluderas i de 1 700 kronorna (eller vad priset är idag).
Verkar vara väldigt få som gjort ventiljustering då man inte hittar mycket om priser här på forumen. Har du gjort någon på din bil eller har den inte hunnit gå så långt?
Användarvisningsbild
av SvenB
OutKaszt skrev:..om man får byta ex. 10 ventiler?
Vad jag vet har din bil bara 8 ventiler. :D

Hoppas du får tur med bilen.
av specos
OutKaszt skrev:
specos skrev:När jag var hos Upplands Motor för ett år sedan i ett annat ärende frågade jag just om detta. När de bröt ut kontroll/justering-momentet blev det ett pris på 1 700 kr.

Verkar vara väldigt få som gjort ventiljustering då man inte hittar mycket om priser här på forumen. Har du gjort någon på din bil eller har den inte hunnit gå så långt?
Har ej gjort detta. Dock alla som har gjort 12 000 milaservicen bör ju ha fått ventilerna kontrollerade iallafall...om serviceschemat följs.
Användarvisningsbild
av ThomasT
När ni talar om "ventiljustering", vad är det ni menar då?
av OutKaszt
ThomasT skrev:När ni talar om "ventiljustering", vad är det ni menar då?
Kontroll av ventiler, ventilsäten i guess. Justering vid behov men utifrån vad jag läst så byter man ventiler istället. Någon annan får rätta mig om jag har fel.
av Droopy
hydrauliska byts, de övriga ljusteras/schimsas vad det är på 1,8F vet jag ej, men jag tvivlar på att det är hydrauliska.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Droopy skrev:hydrauliska byts, de övriga ljusteras/schimsas vad det är på 1,8F vet jag ej, men jag tvivlar på att det är hydrauliska.
Har inte alla moderna motorer hydrauliska lyftare?

.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]