NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hugo91
#814131
Tja, jag har precis köpt en volvo v50 1.8F 2009 och undrar hur mycket av etanol och bensin man ska blanda för att få ett effektivt
och ekonomisk tank?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ThomasT
#814167
hugo91 skrev:Tja, jag har precis köpt en volvo v50 1.8F 2009 och undrar hur mycket av etanol och bensin man ska blanda för att få ett effektivt
och ekonomisk tank?

Tack på förhand!
Jag förstår inte riktigt hur du menar... men det är billigare att köra bilen på etanol.

.
Användarvisningsbild
av erikn
#814192
Jag föreslår också att du kör bilen med bara E85 i tanken.
Användarvisningsbild
av Perra83
#814213
Sen OM du byter bränsle. Tanka fullt och kör några mil så bilen får anpassa sig efter den nya blandningen.
Tankar du nytt bränsle och bara kör några kilometer och parkerar så kan du få trubbel.
Användarvisningsbild
av SvenB
#814235
Volvoforever skrev:Glöm inte bara att byta olja ofta när du kör endast på E85 (kostnad ca 1kr per mil) + att den kommer att öka förbrukning ganska mycket. ;-//
Och du har vilken erfarenhet av detta? Man måste byta olja även om du kör enbart på 95BF. Ja förbrukningsvolymen ökar, men kostnaden minskar. ;-// . hugo91, Kör din bil på 100% E85, det lönar sig. Den går bra och som jag uppfattar det, mår motorn bra av det.
#814239
Jag vet att olja måste bytas även med bensin och diesel, men enligt rekomendationer från verkstäder bör olja bytas oftare i e85 än i de andra bränslena. Tydligen så finns det en "tvätteffekt" i e85.

Rätt eller fel!? Vissa bilmärken har oftare serviceintervall på sina E85 bilar, inte alla.
Volvo rekomenderar ett visst intervall på sina F och Ford ett annat intervall: http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... .eccvas509

Där kan man se att Ford rekomenderar byte av filter och olja var 1000 mil på sin 1,8.
Jag kan ha helt fel här men jag trodde att Volvo och Ford hade samma 1,8 motor!?

Trots högre förbrukning och ev. tätare intervall på oljebyte så blir det billigare än bensin.
Användarvisningsbild
av erikn
#814247
Eftersom etanol har högre kokpunkt än bensin så kan det lättare ansamlas etanol i oljan om man kör mycket korta resor med mycket kallstarter. Därför har man kort serviceintervall på dem. Bensinen som ansamlas i oljan kokar lättare bort.

En del bilar har olika serviceintervall beroende på körmönster, den håller reda på det själv.

Kör man en hel del längre sträckor så kan man byta olja som på en vanlig bensinbil.
Användarvisningsbild
av SvenB
#814249
Volvoforever skrev:Jag vet att olja måste bytas även med bensin och diesel, men enligt rekomendationer från verkstäder bör olja bytas oftare i e85 än i de andra bränslena.
Trots högre förbrukning och ev. tätare intervall på oljebyte så blir det billigare än bensin.
Du har du rätt, man skall göra mellanoljebyte på FFV-motorerna vid halva serviceintervallen. Men det måste du göra oavsett om du kör på E85 eller BF95 i FFV motorerna. Du tjänar med dagens bränslepris 1.20/mil på att köra på E85. Skillnaden har varierat, men aldrig varit mindre de år jag körde FFV. Jag hade ända till för två månader sedan en V 50 1,8F som jag körde 6000 mil med på 4 år. Räknat på dessa mil tjänade jag, med dagens skillnad i pris, 7.200:-. De "extra" oljebytena gick på 2985:- (3x 995:-). Sedan blev faktiskt inte den extra servicekostaden 2985:- eftersom även mellanoljebytena räknas som årsservice. Så i stället för att behövt göra tre basservice, räckte det med två under de 4 år jag hade den bilen.

Edit: Korrigerat på grund av felläsning. :D
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]