- fre 06 dec 2013, 16:49
#812079
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
God afton.
Lagade dieselvärmaren till 90% förra året. Återstående 10% tänkte jag ta tag i när problemen förvärrats och det har det nog tyvärr gjort nu.
Titt som tätt så har jag det klassiska problemet att värmaren inte startar. När den väl startats så stängs den aldrig av felaktigt. Felkoden är självklart CPM - Felaktig funktion eller vad det var. Går jag in specifikt på felkoden så anger Volvo att det är fläkten som är felet. Men.. Häromdagen när värmaren strulade hämtade jag datorn och kopplade in mig. Trots fullt laddat batteri, motor igång så ville inte direktstarten fungera. Kollade på dem olika parametrarna och hittade CPM - Spänningsmatning. När man startar värmaren ställer sig värdet på ca +12.6V och snabbt ser man spänningen sjunka till +4.4V och värmaren ställer sig på OFF.
Detta felet har börjat uppstå mer å mer. Jag vill inte riktigt tro att fläkten är felet. Om en fläkt är sliten, kärvar etc så går väl inte spänningen ner utan det är väl strömmen som ökar och tillslut så skär den/bränner eller dyligt?
Jag börjar faktiskt tro att det är styrenheten som är dålig. För efter ett antal startförsök, nollning av felkoder, startförsök, nollning... tillslut kan den starta trots att man inte gjort något annat än att försöka starta. Varje gång värmaren ställer sig i OFF läget så går CPM - Spänningsmatning från ca 12.6V till 4.4V. Visst kan det kanske vara glappkontakt, oxid i kontaktstycket till värmaren men då borde faktiskt värmaren även stoppas under drift.
Ni som har erfarenhet, vad tror ni?
Vill inte göra onödigt jobb. Tog in en offert från Bilia och byte av fläkt och styrenhet hos dem går på 12.500:-. WOW. Löst kostar fläkten 2500:- och styrenheten 4000:-.
Skicka styrenheten till tex Innosund kostar strax vid 2500:-...
Lagade dieselvärmaren till 90% förra året. Återstående 10% tänkte jag ta tag i när problemen förvärrats och det har det nog tyvärr gjort nu.
Titt som tätt så har jag det klassiska problemet att värmaren inte startar. När den väl startats så stängs den aldrig av felaktigt. Felkoden är självklart CPM - Felaktig funktion eller vad det var. Går jag in specifikt på felkoden så anger Volvo att det är fläkten som är felet. Men.. Häromdagen när värmaren strulade hämtade jag datorn och kopplade in mig. Trots fullt laddat batteri, motor igång så ville inte direktstarten fungera. Kollade på dem olika parametrarna och hittade CPM - Spänningsmatning. När man startar värmaren ställer sig värdet på ca +12.6V och snabbt ser man spänningen sjunka till +4.4V och värmaren ställer sig på OFF.
Detta felet har börjat uppstå mer å mer. Jag vill inte riktigt tro att fläkten är felet. Om en fläkt är sliten, kärvar etc så går väl inte spänningen ner utan det är väl strömmen som ökar och tillslut så skär den/bränner eller dyligt?
Jag börjar faktiskt tro att det är styrenheten som är dålig. För efter ett antal startförsök, nollning av felkoder, startförsök, nollning... tillslut kan den starta trots att man inte gjort något annat än att försöka starta. Varje gång värmaren ställer sig i OFF läget så går CPM - Spänningsmatning från ca 12.6V till 4.4V. Visst kan det kanske vara glappkontakt, oxid i kontaktstycket till värmaren men då borde faktiskt värmaren även stoppas under drift.
Ni som har erfarenhet, vad tror ni?
Vill inte göra onödigt jobb. Tog in en offert från Bilia och byte av fläkt och styrenhet hos dem går på 12.500:-. WOW. Löst kostar fläkten 2500:- och styrenheten 4000:-.
Skicka styrenheten till tex Innosund kostar strax vid 2500:-...


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986