NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
God afton.

Lagade dieselvärmaren till 90% förra året. Återstående 10% tänkte jag ta tag i när problemen förvärrats och det har det nog tyvärr gjort nu.

Titt som tätt så har jag det klassiska problemet att värmaren inte startar. När den väl startats så stängs den aldrig av felaktigt. Felkoden är självklart CPM - Felaktig funktion eller vad det var. Går jag in specifikt på felkoden så anger Volvo att det är fläkten som är felet. Men.. Häromdagen när värmaren strulade hämtade jag datorn och kopplade in mig. Trots fullt laddat batteri, motor igång så ville inte direktstarten fungera. Kollade på dem olika parametrarna och hittade CPM - Spänningsmatning. När man startar värmaren ställer sig värdet på ca +12.6V och snabbt ser man spänningen sjunka till +4.4V och värmaren ställer sig på OFF.

Detta felet har börjat uppstå mer å mer. Jag vill inte riktigt tro att fläkten är felet. Om en fläkt är sliten, kärvar etc så går väl inte spänningen ner utan det är väl strömmen som ökar och tillslut så skär den/bränner eller dyligt?

Jag börjar faktiskt tro att det är styrenheten som är dålig. För efter ett antal startförsök, nollning av felkoder, startförsök, nollning... tillslut kan den starta trots att man inte gjort något annat än att försöka starta. Varje gång värmaren ställer sig i OFF läget så går CPM - Spänningsmatning från ca 12.6V till 4.4V. Visst kan det kanske vara glappkontakt, oxid i kontaktstycket till värmaren men då borde faktiskt värmaren även stoppas under drift.

Ni som har erfarenhet, vad tror ni?
Vill inte göra onödigt jobb. Tog in en offert från Bilia och byte av fläkt och styrenhet hos dem går på 12.500:-. WOW. Löst kostar fläkten 2500:- och styrenheten 4000:-.
Skicka styrenheten till tex Innosund kostar strax vid 2500:-...
av timebandit
Raymond skrev:Om det settes feilkode på vifta (fläkten) er det oftest styrenheten som er skrot.
Jag har hittat några trådar om det men inte så många att det faktiskt övertygar mig tyvärr. Får aldrig den permanenta typen av felkod att fläkten får för lite eller för mycket spänning utan just denna.
Har ingen lust att byta CPM för att sedan upptäcka att felet var fläkten. Så försöker få lite mer kött på benen så att säga.

Men iom att felen kommer så olika hela tiden så tror jag att det är styrenheten som felar.
av Pson99
Byt styrenheten!

Jag hade exakt samma fel på min tidigare C30 2.0D -07 med värmaren.

Ibland startade värmaren inte överhuvudtaget, ibland så gick den helt perfekt och ganska så
ofta stannade den under drift (där skiljer det sig dock från ditt fall).

I och med att jag hade försäkring som täckte värmaren vid den tiden så testade verkstaden att först byta
fläkten, glödstiftet och göra rent brännarkammaren. Inget resultat förutom att värmaren slutade ryka något
kopiöst vilket den gjort innan. Ska tilläggas att felkoden var lokaliserad till fläkten enligt mekanikern.

Sedan bytte man hela brännarkammaren, tog in ny programvara och höll på. Hade inne bilen 3-4 gånger totalt
och slutligen så bytte man styrenheten.

Därefter gick värmaren helt kanon!
av timebandit
Idag startade den för att lägga av.
Jag har renoverat hela värmaren förutom fläkten, beslutade att den kunde hålla i några år till.

Driftproblemen kommer tätare hela tiden nu. Yttertemperaturen har ingen påverkan om felet då den fungerar då och då.

Har rivit ner värmaren 3ggr så det är inga problem att kanske prova med ny styrenhet först för att sedan byta fläkten men det är inget roligt arbete.
Tar ju 1 timma för att få loss den och 1 timma för att få dit den igen. Nu är det också kallt ute...

Skall kolla med farsan om han kan få styrenheten billigare med volvorabatt...
Annars kostar styrenheten 4000 om mjukvaran antingen 1400 eller 600,vet inte hur jag skall tolka offerten.
Kanske är värt att skicka in den på lagning istället, då kostar det under 3000 men kan inte köra bilen utan värmaren. Orkar inte skarva vattenslangarna för att kunna köra med bilen utan värmare.

Köper man ny enhet så kan man spara den gamla å renovera den om den nya börjar strula om några år.

Synd att det inte finns någon guide på att laga dem själv som med tex ABS enheten till V70.
av peon
Hej, Jag har haft liknande problem med min bensinvärmare som pekade på felaktig fläkt men fläkten funkade prima.
Det var alltså styrenheten som var problemet och den skickade jag in för reparation för runt 2000kr och den har fungerat kanon efter det.
Du kan köra bilen utan värmaren, jag kopplade bara ihop slangarna med en rörkoppling. Men det innebär såklart en risk..

Så kontakta http://innosund.com/ för ett kostnads förslag. /Erik
av timebandit
peon skrev:Hej, Jag har haft liknande problem med min bensinvärmare som pekade på felaktig fläkt men fläkten funkade prima.
Det var alltså styrenheten som var problemet och den skickade jag in för reparation för runt 2000kr och den har fungerat kanon efter det.
Du kan köra bilen utan värmaren, jag kopplade bara ihop slangarna med en rörkoppling. Men det innebär såklart en risk..

Så kontakta http://innosund.com/ för ett kostnads förslag. /Erik

Vet inte om jag orkar koppla ihop slangarna, känns som ett merjobb att mäta slangarnas inner/ytterdiameter och leta upp lämpligt material att skarva med. Kan försöka låna en bil istället :)
Innosund tar numera 2400:- + frakten dit, så ca 2600:-. Står på hemsidan. Har dock mailat men får inga svar...
Så beroende på ev. rabatt så kör jag nog på en ny enhet men sparar den gamla självklart. Är det som med tex ABS enheterna förr så har dem nya uppgraderade hårdvaror... Hoppas :)
av peon
om du köper en ny enhet är jag ganska säker att du måste koda in den med din bil så den kostnaden tillkommer, men jag är inte 100 på detta!
Hoppas de löser sig! :) Jag la ner en jäkla massa timmar på felsökning innan jag lämnade in styrenheten...
Provade fläkten, pumpen, rev isär hela värmaren och byte packningar, silen... mmm trångt och jävligt vare :twisted:

Men nu funkar den! :-)-)
av timebandit
Ja, den måste tyvärr kodas om. Har en offert på allt men förstår inte riktigt om man måste betala för nerladdningen och omladdningen... hmm.
Lovar att återkomma med vad jag kommer fram till och om det fungerade iaf :)

Ja, det är fasen inte roligt att riva ner värmaren men nu är man tyvärr ganska kunnig på det så det är inte så farligt. Senast gick ju hela kontakten sönder på insidan och fick byta ut kontakten. Att få ut stiften var inte roligt och hålla koll på alla placeringar.
Nåja :)
av peon
hehe jag lyckades paja ena plastlåsen på kontakten i styrenheten.. limmade fast ena så gått det går och tryckte ditt allt, den sitter ganska tajt som det är och borde inte "åka ur" .. :) Lycka till nu!
V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]