NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoforever
Hej, jag undrar om det är någon som vet om man kan byta dieselvärmaren i en V50 2.0D 2007 mot en dieselvärmare från en senare modell ex. 2011-2012
Tror min kan vara på upphällningen.
Ser på bilder att de är påfallande lika, kanske annan programvara?
av Kluster
Har du använt sökfunktionen för denna kategori? Det finns 462 träffar på dieselvärmare...
av Volvoforever
Efter ha gått igenom ca 100 så hittade jag bara om olika fel/felkoder/rök men inget om man kan använda värmaren från den andra generationen till första gen. :cry:
av MJA
Du kan montera en värmare från senare årsmodeller om den har samma Ausführ nr. Du hittar det på den lilla silverfärgade lappen som sitter i närheten av värmaren. Det går säkert att använda din befintliga styrenheten också, flytta över den till en nyare värmare borde inte vara något problem.
av timebandit
Om du skall köpa en begagnad, varför inte renovera för nästan halva begagnatpriset? :-)
av timebandit
Har bett offert om styrenhet och fläkt till värmaren och upp till 2010 är det samma styrenhet men olika mjukvaror. Så jag antar faktiskt att hela värmen upp till 2010 kan användas men kan dock behövas att byta mjukvara hos Bilia.
av Volvoforever
Bestämde mig för en felsökning på Bilbolaget iaf.
Där konstaterades att styrenheten (3500:-) behövde bytas ut och en bräsleslang(1500:-DYR slang!)
Så med reservdelar, jobb och felsökning skulle notan gå på 8500:-, tja tyckte jag tänkte att det är väl relativt överkomligt.

När den senare provkördes på verkstaden så stannade den efter 15min.

Vid ytterligare felsökning konstaterades att brännaren och fläkten behövde bytas ut också och nu ligger slutsumman på 12500:-!!!
Ska försöka ta reda på vad en ny värmare kostar, (lurar dom på mig reservdelar dyrare än en ny är det förjävligt) :evil:
av MJA
Jag var med om samma för ett år sedan.
Styrenheten behövde bytas, fick ett pris på 5500:- + felsökningen för 950:-.
När den nya styrenheten monterades fungerade den ändå inte. Efter ett telefonsamtal till mig kom vi överens om att de skulle prova med att byta tempgivarna istället som hade kommit som felkod med nya styrenheten. När jag senare hämtar bilen visar det sig att både tempgivarna och styrenheten var trasiga, dessutom var det fel på cirkulationspumpen. Nu var notan uppe i 8200:- + pumpen som skulle kosta ytterligare 2500:-. Jag beställde en beg pump för 1000:- och monterade själv och sedan dess har brännaren fungerat. Om verkstaden skulle fått byta som de ville skulle notan ha slutat på nästan 11000:- En ny värmare kostar omkring 15000:-
Jag reklamerade reparationen och motiverade den med att jag skulle ha kunnat köpa en nästan ny värmare komplett med cirkulationspump för omkring 6000:- på skroten, då är det inte acceptabelt att betala nästan det dubbla och fortfarande ha vissa gamla grejor kvar i brännaren. Det hela slutade med att jag fick tillbaka 2000:-.

Mitt råd till dig är att be verkstaden demontera alla grejor de monterat och beställ en begagnad från bildelsbasen.se istället. Volvoverkstaden vet inte vad de håller på med, de byter del för del tills det fungerar och du får stå för kostnaden.
av Volvoforever
Kollade pris på Bilia vad en ny värmare kostar och priset var 12025:-

Det kommer att vara min referenskostnad :cry:

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]