- fre 13 dec 2013, 08:38
Jag var med om samma för ett år sedan.
Styrenheten behövde bytas, fick ett pris på 5500:- + felsökningen för 950:-.
När den nya styrenheten monterades fungerade den ändå inte. Efter ett telefonsamtal till mig kom vi överens om att de skulle prova med att byta tempgivarna istället som hade kommit som felkod med nya styrenheten. När jag senare hämtar bilen visar det sig att både tempgivarna och styrenheten var trasiga, dessutom var det fel på cirkulationspumpen. Nu var notan uppe i 8200:- + pumpen som skulle kosta ytterligare 2500:-. Jag beställde en beg pump för 1000:- och monterade själv och sedan dess har brännaren fungerat. Om verkstaden skulle fått byta som de ville skulle notan ha slutat på nästan 11000:- En ny värmare kostar omkring 15000:-
Jag reklamerade reparationen och motiverade den med att jag skulle ha kunnat köpa en nästan ny värmare komplett med cirkulationspump för omkring 6000:- på skroten, då är det inte acceptabelt att betala nästan det dubbla och fortfarande ha vissa gamla grejor kvar i brännaren. Det hela slutade med att jag fick tillbaka 2000:-.
Mitt råd till dig är att be verkstaden demontera alla grejor de monterat och beställ en begagnad från bildelsbasen.se istället. Volvoverkstaden vet inte vad de håller på med, de byter del för del tills det fungerar och du får stå för kostnaden.