NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahberg
Motorlampan "fel i avgasreningen" lyser. Bilen går som den ska och jag har inte märkt något konstigt. Min personliga servicetekniker felsökte den och fick fram indikationer eller koder som visade på "undre lambda". Han körde sen några test men alla värden som han uppmätte visade att det inte fanns några fel. Han hade heller ingen kvalificerad gissning på vad som skulle kunna vara fel egentligen och han verkade lika konfunderad som mig själv. Han sa helt enkelt att jag kan köra vidare eftersom bilen inte har några symptom. Jovisst, det har jag gjort i några veckor nu men den där gula lampan är jävligt irriterande. Om det nu ens är relevant så kan jag tillägga att lampan tändes första gången när det var regnigt ute och slocknade därefter några dagar senare när det var torrt ute. Tändes dagen efter vid gaspådrag när det var fuktigt ute. Sedan dess har lampan varit tänd.

Någon som har en bra gissning på vad felet kan vara?
av kvillebäck
Det kanske bara är fukt kontakten till den? Tag isär gör rent använd kontaktspray och invänta resultat. Passa även på att felsöka sladden när du ändå är där.
Om den undre är likadan som den övre så kan du även byta plats på dom och se om du får en ny felkod.
Användarvisningsbild
av CarMan
Klart du har ett fel på bilen!

Undre lamdaspnd, låter inte som du varit på en Volvo verkstad!

Vad var det för kod?
Finns ju en rad koder med ordet lamdasond i sig, som betyder att sonden i sig fungerar, men något annat är fel.
av Mahberg
Felsökningen gjordes av min personliga servicetekniker på Bildeve i Helsingborg. De säljer Volvo och Renault.
Vet inte vad det var för felkod men han visade mig pappret med felkoder som hastigast och jag såg bara
att det stod "lamda undre" men inte något mer. Bilen drar inte mer bensin än tidigare, tomgång är ok och
jag har inte märkt något konstigt. Kanske borde låta någon annan där kolla på den..
Användarvisningsbild
av CarMan
Felkoden var nått med att främre lamdasonden fungerade fint, men nått undre gränsvärde.Du har alltså ett luftlekage.

Kan vara luftlekage vid oljestickan. Eller så måste oljefällan bytas.
av Mahberg
Oljefällan är utesluten av min tekniker. Den hade tjutit eller så hade bilen haft någon typ av symptom.
Tror snarare att det rör som luftläkage från någon slang eller rent av fukt som någon skrev tidigare. Lampan
slocknade idag (torrt ute), men den tänds väl snart igen som den har gjort vid tidigare tillfällen.
av larpan
Jag har haft ett liknande problem på min V50 -06. Till slut visade det sig vara läckage i slangen till vevhusventilationen och det kostade mig en bra slant.
av Mahberg
Bytte just den slangen förra året eftersom den gick av på mitten. Ska kolla om det kan vara samma slang som spökar igen.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]