NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marmion
#809850
Jag har problem med min c30 2.0d -08

Så fort bilen blir varm så rycker det till och förbrukningen går upp ca 0,2L/mil. Bilen rycker vid lågt varvtal och turbon verkar inte ladda.
Den håller på i exakt 10min för att sedan gå normalt i någon minut och sen börjar det om.

Jag har bytt spjäll vid insuget, egr ventil, partikelfilter, tryckgivare till dpf och tempgivaren som sitter på dpf.

Dom på rejmes tyckte allt va i sin ordning för dom hittade inga felmeddelanden.
Efter att jag bett dom lukta på, och kolla nivån på motoroljan så förstod dom att allt inte va som det skulle.
Jag sa att jag va ganska säker på att bilen regenererade dpf men det stod inget om det i datorn så dom bytte spjället och egr ventilen som tydligen hade sotat igen.
Bilen gick bra ett par dagar men sen kom felet tillbaka. Fortfarande inga felkoder eller givare som gav konstiga signaler.

Kan det vara något annat än regenerering av dpf och kan den regenerera utan att det syns i datorn?
Tryckgivaren till dpf va det vatten i och även den nya givaren hade vatten i sig efter ett par veckor.
Jag får en känsla av att givaren omöjligt kan visa korrekta värden om det är vatten i den eller i rören men varför får jag inga felmeddelanden?

Är det någon som har några tips så vore det guld värt :)
#809855
Vatten i givaren, då är det dags att byta till dem uppgraderade tryckrören för partikelfiltret. Skall förhindra fukt å kondens att ni givaren. Ca 2200:- + arbete.

Behöver inte se i datorn att regenerering är under körning men däremot vet jag att det finns en parameter för att se hur länge sedan det gjordes en regenerering.

Du har bytt dpf osv men nämner inget om eolysvätska? Kanske dags att fylla upp den?
av Marmion
#809943
Hej timebandit.

Jag tänkte fylla på efter bytet av dpf men eftersom det gamla filtret såg ut som ett nytt så struntade jag i det.
Enligt datorn så är eolystanken halvfull och det finns även kvitto på påfyllning från förra året.

Det känns ju som att det är rören det är fel på kanske. Det är väl bara att testa :)

När dom kollade tid sen senaste regenerering så såg det inte konstigt ut enligt dom. Det har kollats vid 2 tillfällen och den hade inte regenererat på länge.

Det finns kanske en möjlighet att det är något annat men med just den här motorn känns det ju logiskt att det är regenerering.

Ligger jag på runt 1800-2000 varv så pyser det om motorn. Låter nästan som turbon laddar men det försvinner när man släpper gasen eller trycker på.
Är det något som känns igen från när du hade liknande problem?
#809955
Skriver mer utförligt på datorn sedan men bara för att datorn säger att det finns eolysvätska så behöver det inte finnas. Det finns ingen nivågivare för detta tyvärr utan det är en simpel räknare. Slarvar man så kan alltså bilen tro att det finns kvar när det är tomt. Extremt viktigt att verkligen kontrollera fysiskt om det finns kvar eller inte. Finns det inte så blir det konstanta regenereringar.

Du kan ju också ha otur att det även kan vara styrenheten ECM som sitter vid vänster framhjul.
av Marmion
#810772
Men borde inte bilen fungera ett tag med nytt filter på?
Trycksensor och allt borde ju inte ge signal att det är dags för regenerering kan man tycka. Den satte ju igång direkt även med nytt filter.
av timebandit
#810798
Nollades räknaren för dpf bytet? Om ja, då borde det fungerat en stund. Om nej så troligen inte.

Tyvärr så finns det flera saker som triggar regenereringar.

Hade själv samma problem men lyckades lösa det själv. Bilia kunde inte själva förstå problemet.

Jag hade börjat felsöka så här.

1 Kontrollera och fylla på eolysvätska. Samt återställa räknaren i ADM.
2 Tvätta ut DPF ifall det blivit igensatt. Nolla räknaren för DPF i ECM om jag minns rätt.
3 Bytt ut tryckrören och givaren (säljs i ett paket ), kostar tyvärr runt 2000:-
4 Då tempgivaren också var utbytt så då funderar jag på fel i CEM eller ECM. ECM har jag för mig styr.
Men det är nog kostsamt att börja gå på ECM alt. CEM tyvärr.
av Marmion
#810826
Jag nollade inte dpf efter bytet. Dom gjorde en riktig regenerering på första verkstaden bilen besökte. Då nollades filtret och efter det så gick bilen som den skulle ca 15 mil sen började den igen. Det borde ju vara tecken på att det är regenerering det handlar om.

Jag har pratat med en verkstad om att ta bort hela dpf funktionen idag. Om det inte skulle hjälpa så kan jag ju åtminstone utesluta fel på givare osv.

Ja som sagt så är det inte roligt att byta ECM/CEM. Priset på det här kalaset har nått smärtgränsen för länge sen så man börjar ju bli desperat.

Jag är lite sugen på att dra på en potentiometer eller vanliga motstånd ist för tryckgivaren bara för att prova. Har du någon koll på hur det ska kopplas?
Jag mätte upp igår men det var 2st kontakter som matade ca +4,7V. Då blev det ju svårt att se vilken som är signalkabel =)
av timebandit
#810839
Marmion skrev:Jag nollade inte dpf efter bytet. Dom gjorde en riktig regenerering på första verkstaden bilen besökte. Då nollades filtret och efter det så gick bilen som den skulle ca 15 mil sen började den igen. Det borde ju vara tecken på att det är regenerering det handlar om.

Jag har pratat med en verkstad om att ta bort hela dpf funktionen idag. Om det inte skulle hjälpa så kan jag ju åtminstone utesluta fel på givare osv.

Ja som sagt så är det inte roligt att byta ECM/CEM. Priset på det här kalaset har nått smärtgränsen för länge sen så man börjar ju bli desperat.

Jag är lite sugen på att dra på en potentiometer eller vanliga motstånd ist för tryckgivaren bara för att prova. Har du någon koll på hur det ska kopplas?
Jag mätte upp igår men det var 2st kontakter som matade ca +4,7V. Då blev det ju svårt att se vilken som är signalkabel =)

Nej, det är verkligen inte roligt alls och kostsamt är det tyvärr också. Har ingen koll på vilka kablar osv men om du söker ordentligt så kommer du hitta en av mina trådar då jag hade problem där jag fick info av en kille hur det skulle kopplas osv för att lura tryckgivaren.
Jag bytte tryckgivaren mot en begagnad men det visade sig senare att den inte heller var helt 100. Så jag hoppas du har bytt din givare mot en ny och inte en begagnad för kondensen verkar döda dessa givarna väldigt snabbt tyvärr. Dåligt att Volvo att inte ha goodwill och byta ut rören och givaren direkt.

Var det du eller verkstaden som bytte ut DPF? Är du helt 100 på att det kanske inte bara rengjordes etc? Kanske sattes det dit ett defekt filter eller begagnat?
Därför ville jag trycka lite på att prova att rengöra filtret själv på korrekt sätt och se om det hjälper. Hjälper det i "bara" 15mil till så är verkligen DPF igensatt.
För jag fick inte heller felkoder eller annat att gå efter när jag hade mina problem med DPF. Tyvärr så bytte jag DPF som sista utväg pga att Bilia lovade mig att det inte var fel på själva DPF då jag borde få felkoder på det men så var det tydligen inte. Min bil regenererade kontakt, direkt efter varandra avlöstes regenreringarna. Ibland gick det 3mil mellan gångerna...
av Marmion
#810884
Det låter precis som för mig. Har funkat som den ska något dag ibland men det är inte många gånger.

Jag fick filtret rengjort på verkstad och dom nollade filtret. Det gjorde ju bara nytta några mil så jag köpte ett nytt partikelfilter och bytte själv. Då såg jag att det gamla filtret som satt på var i riktigt bra skick. Nästan kritvitt på ytan och kändes inte alls tätt när man blåste igenom det. Jag antar att det skulle sett sämre ut om additiv saknades.

Tryckgivaren jag satte i va ny. Men efter bara ett par veckor gick det att skaka ur en massa vatten ur den med som sagt. Jag ska nog gräva lite djupare i det där med rören och givaren.

Jag läste det han hade skrivit men är inte helt 100 på kopplingen eftersom jag inte hittar vilken som är signalkabel. Tycker det är konstigt att det matas in strax under 5V från två håll. Det kan ju inte bli sämre iaf så jag ska testa lite.

Återkommer med info så fort jag vet något mer. Stort tack för hjälpen!
av timebandit
#810908
Ok bra då vet jag att DPF bytet är gjort på korrekt sätt iaf och att du har kontroll på det själv :)
Bara en kontrollfråga, det är "rätt" filter du har köpt? Vet inte om det skiljer något mellan modeller etc. Tänkte mest på om tryckgivaren får fel värden pga att filtret har fel dimensioner etc? Bara en fundering.

Har du redan skakat ut vatten ur den nya givaren skulle jag nästa våga säga att du bör byta den igen men inte innan du vart och bytt rören. Men kolla först med Bilia angående dessa uppgraderade rören å givaren. Dem nya skall tydligen förhindra vatten/kondens att nå givaren.
Skall själv byta rören nästa gång givaren går sönder vilket bör ske nästa år om jag har samma otur igen.

Skall se om jag kan ta reda på vilka färger som är vilka under morgondagen. Sitter ändå hemma å är sjuk och kan passa på att göra någon nytta då :)

Tryckgivarens värde:
Mätområde 0 - 5000 hPa.
Visar skillnaden i tryck före och efter partikelfällan.
Normalvärde vid tomgång är mellan ca 3 hPa och 20 hPa.

Givaren jordas i styrenhet motor (ECM) och matas med 5 V från styrenhet motor (ECM). Beroende på tryckdifferensen före och efter partikelfiltret förändras värdet i givaren, vilket ger en signal mellan 0,5 - 4,5 V.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]