- fre 29 nov 2013, 03:48
#809850
Jag har problem med min c30 2.0d -08
Så fort bilen blir varm så rycker det till och förbrukningen går upp ca 0,2L/mil. Bilen rycker vid lågt varvtal och turbon verkar inte ladda.
Den håller på i exakt 10min för att sedan gå normalt i någon minut och sen börjar det om.
Jag har bytt spjäll vid insuget, egr ventil, partikelfilter, tryckgivare till dpf och tempgivaren som sitter på dpf.
Dom på rejmes tyckte allt va i sin ordning för dom hittade inga felmeddelanden.
Efter att jag bett dom lukta på, och kolla nivån på motoroljan så förstod dom att allt inte va som det skulle.
Jag sa att jag va ganska säker på att bilen regenererade dpf men det stod inget om det i datorn så dom bytte spjället och egr ventilen som tydligen hade sotat igen.
Bilen gick bra ett par dagar men sen kom felet tillbaka. Fortfarande inga felkoder eller givare som gav konstiga signaler.
Kan det vara något annat än regenerering av dpf och kan den regenerera utan att det syns i datorn?
Tryckgivaren till dpf va det vatten i och även den nya givaren hade vatten i sig efter ett par veckor.
Jag får en känsla av att givaren omöjligt kan visa korrekta värden om det är vatten i den eller i rören men varför får jag inga felmeddelanden?
Är det någon som har några tips så vore det guld värt :)
Så fort bilen blir varm så rycker det till och förbrukningen går upp ca 0,2L/mil. Bilen rycker vid lågt varvtal och turbon verkar inte ladda.
Den håller på i exakt 10min för att sedan gå normalt i någon minut och sen börjar det om.
Jag har bytt spjäll vid insuget, egr ventil, partikelfilter, tryckgivare till dpf och tempgivaren som sitter på dpf.
Dom på rejmes tyckte allt va i sin ordning för dom hittade inga felmeddelanden.
Efter att jag bett dom lukta på, och kolla nivån på motoroljan så förstod dom att allt inte va som det skulle.
Jag sa att jag va ganska säker på att bilen regenererade dpf men det stod inget om det i datorn så dom bytte spjället och egr ventilen som tydligen hade sotat igen.
Bilen gick bra ett par dagar men sen kom felet tillbaka. Fortfarande inga felkoder eller givare som gav konstiga signaler.
Kan det vara något annat än regenerering av dpf och kan den regenerera utan att det syns i datorn?
Tryckgivaren till dpf va det vatten i och även den nya givaren hade vatten i sig efter ett par veckor.
Jag får en känsla av att givaren omöjligt kan visa korrekta värden om det är vatten i den eller i rören men varför får jag inga felmeddelanden?
Är det någon som har några tips så vore det guld värt :)