NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Har tröttnat på min C30 och tänkte byta ut den till förmån för en kombi. Har sneglat en hel del på V50, både 1,6D och 2,0D. Hade tänkt mig nåt av "nyare" årgång typ 2008 och framåt.

Det jag vet är att partikelfiltret ska bytas vid 12000 mil och detta till en ganska stor kostnad om man inte väljer att pussla ihop det själv mha skruvat.se/ebay osv.

Men hur är bilen och motorutförandet i övrigt? Mycket strul med dessa motorer? Andra saker man bör känna till? Hörde att 1,6orna med 6-växlade lådorna skulle ha underhållsfritt partikelfilter?

Ös gärna på med allt ni vet, har läst en del i de andra trådarna i samma ämne men känner att jag inte riktigt har tillräckligt med kött på benen.
Användarvisningsbild
av P210
Tumregeln är att PSA motorena som licensbyggs av Volvo i Skövde med beteckning 1,6D och 2,0D har adaptivtank och 12.000mils bytesintervall på partikelfilter.

Volvos motorer med beteckning D2, d3, d4 och D5 behöver inga byten eller tillsatser

Tror att den D2:a som kom i V50 2011, 1,6l diesel med 2 ventiler per cyl kallas d4162, denna är bytesfri.

Kommer du från D5:an byter du ned dig, annars har jag kört många mil i jobbets V50 2.0D -09. alldeles lagom motor för den bilen (136hk) med bra ork i precis lagom fartregister, onödigt att växla ned vid omkörningar, bara trampa gasen i botten så kommer vridet precis där man vill ha det mest.

Har även haft en Peugeot 508SW med samma spis, tyngre kärra men motorn gjorde ett bra jobb där också, denna var snålare än V50:n, gick snitta på 0,55, lillvolvon tog gärna 0,6 om man körde lite aktivt.

Finns inga direkta fel på de här motorerna, det som brukar strula är de motorer som har dubbelmassesvänghjul (puh vilket ord!) När gummit mellan dess halvor släpper kostar det skjortan.

Klippt från en annan tråd;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=85385
Svänghjulet som har gett sig och som vanligt så passar man på att byta koppling å det som hör till... Verkar som att notan kommer hamna på runt 20.000 SEK inkl. allt på Bilia.
Edit:
Fick pris idag på 21598:- från bilia. Svänghjulet inklusive koppling.
Tack för ett utomordentligt bra svar! :D Då jag planerar att behålla nästa bil bra länge så kanske det kan vara värt några extra tusenlappar för att ta klivet upp i modellår och skaffa antingen D2 eller D3 isåfall. För om D2an har underhållsfritt dpf borde även D3an ha det?

Att jag byter ner mig gör mig ingenting. Vill köra billigt både i stan och på landet. Just nu åker jag bara billigt på landet... Hade en C30 D2 som verkstadshyrbil förra veckan och den va absolut inte tråkig och köra även om den inte va riktigt lika pigg som D5an.
Användarvisningsbild
av rylle
Efter att ha ägt en D2 MY12 i lite över ett år, önskar jag att jag valt en D3. Ialla fall med den terräng som råder runt där jag bor i Norge... inte många meter som är platt på västlandet i Norge.
D2 är liiiiite för slö, det medför ett konstant växlande upp å ned för att få behaglig gång. Vår snitt förbrukning är 5,7 sedan bilen var ny. Ganska långt ifrån Volvos glädje kalkyler. Här i sista Sovjetstaten gjorde docj volvos glädjekalkyler att D3 vart orimligt mycket dyrare.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]