NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem på min S40N T5 -06 , nöter någåt enormt innerdäck.

Någon annan som har haft samma på problem och som har en lösning på problemet?
Hade in bilin på hjulinställning men det löste inte problemet.
Enligt dem gick inte camber att ställa på bilen...

Nötningen är lite värre på framdäcken... kanske kvaliten på däcken också kan ha inverkan..

Framdäcken :

Bild

Bakdäcken

Bild
Med andra "control arms" (osäker på svenska översättningen) så bör du väl kunna ställa om ännu mer.
Ge oss mer info om bilen, sänkt och isåfall hur mycket? Från fabrik eller eftermarknad? Är slitaget på alla 4 däck eller bara fram/bak?

Det finns andra armar, som sägs vara av en sportigare modell, som en del byter till. Vad jag förstått så kan du som sagt justera hjulvinkeln ännu mer med dessa och bör därför få en bra camber.
Är ett vanligt bekymmer på dessa bilar, redan med original sport chassi, å gärna i kombination med mjuka conti däck, som oftast satt på dessa bilar vid leverans.
Men problemet brukar vara bak. Det är inte så att Du har inte dåliga länkarns bussningar fram? Eller kör du extremt lågt?
Fick gjort tre hjulinställningar efter jag sänkte min, för att försöka hitta en bra kompromiss med toe in för att minska slitaget som blir med mycket camber. Min bil fick jag nästan -3 grader bak efter sänkningen å det är ju inte så optimalt på en bruks bil, men nu lirar det bra. Har en liten tillstymmelse till mer slitage på insidan. Men är knappt synbart.

För att lösa detta bekymmer på ett riktigt sätt, så finns det ställbara bakre länkarmar å köpa.
http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/cha ... lankarmar/
Kivikoski skrev:Har problem på min S40N T5 -06 , nöter någåt enormt innerdäck.

Någon annan som har haft samma på problem och som har en lösning på problemet?
Hade in bilin på hjulinställning men det löste inte problemet.
Enligt dem gick inte camber att ställa på bilen...

Nötningen är lite värre på framdäcken... kanske kvaliten på däcken också kan ha inverkan..
Problemet är inte camber utan camber i kombination med toe. Jag har kör med min sänkta c30 nu i 6000mil utan några tendenser till snedslitningar...

Se till att ställa toe på minvärdet(0.05º) så ska det inte vara några problem.

.
Användarvisningsbild
av opA
Här har du något som kan hjälpa:
http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/cha ... lankarmar/

Dock så får du vara beredd på att S40N/V50 sliter något djävulskt på insidan av däcken.
Köpte nya Hankookdäck runtom i mars, dom va helt snedslitna i september på alla fyra däcken :)
Hej,

Bilen är sänkt med k2 coilovers , ca 30-40mm. Däcken sliits mera fram som på bilderna i första inlägget.

Här är hjulinställningarna från senaste gång:

Bild
Bild

Blir jävligt dyrt i längden med slitage, vinterdäcken slits dock mindre men ändå...
Kivikoski skrev:Hej,

Bilen är sänkt med k2 coilovers , ca 30-40mm. Däcken sliits mera fram som på bilderna i första inlägget.

Här är hjulinställningarna från senaste gång:

Blir jävligt dyrt i längden med slitage, vinterdäcken slits dock mindre men ändå...
Toein på ena däcket och toeout på andra?? Hur kan man lämna det så?

.
Kivikoski skrev:njaa de är nog -0.05' för inställning , riktvärde 0,15' och efter inställning 0,01'
Jag kollade på den andra bilden, -0.4mm på ena sidan och +0.4mm på andra sidan. (Fram)

.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]