NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
BogdanBamseGrill skrev:Är det värt att bry sig eller e risken att man får en update som gör att det blir värre?
Jag kommer meddela här när en uppdatering finns som fixar problemet. Vi börjar närma oss slutskedet i testperioden, men än har jag inte hört något releasedatum för en skarp officiell uppdatering.

.
av Feedan
ThomasT skrev:
BogdanBamseGrill skrev:Är det värt att bry sig eller e risken att man får en update som gör att det blir värre?
Jag kommer meddela här när en uppdatering finns som fixar problemet. Vi börjar närma oss slutskedet i testperioden, men än har jag inte hört något releasedatum för en skarp officiell uppdatering.
.
Intressant att höra. Jag hade min bil i vintras inne för diverse åtgärder och fick då på min begäran en sk. total can update. Uppdateringen omfattade flertalet styrenheter så som stereo, hastighetsmätare, motor med mera. Det blev en helt ny bil enligt mig. Motorn är inte alls beträffad längre med samma bekymmer. Startar mycket bättre och går jämnare. Kan det vara så att jag fått denna uppdatering som du pratar om - eller är det ytterliggare en förbättring på gång efter 3 år med bilen på marknaden?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:
ThomasT skrev:
.
Intressant att höra. Jag hade min bil i vintras inne för diverse åtgärder och fick då på min begäran en sk. total can update. Uppdateringen omfattade flertalet styrenheter så som stereo, hastighetsmätare, motor med mera. Det blev en helt ny bil enligt mig. Motorn är inte alls beträffad längre med samma bekymmer. Startar mycket bättre och går jämnare. Kan det vara så att jag fått denna uppdatering som du pratar om - eller är det ytterliggare en förbättring på gång efter 3 år med bilen på marknaden?
Den programvara jag talar om är det bara jag och två till som har i sina bilar, så det är inte den du har. Den kommer dessutom utvecklas vidare innan den släpps som officiell version. Det som det jobbas på är att lindra de tomgångs problem som många har i varierande grad. Den senaste officiella uppdateringen gjorde inget åt dessa problem. Så om din bil går fint idag så har du ingen anledning till att uppdatera.
av Feedan
Den programvara jag talar om är det bara jag och två till som har i sina bilar, så det är inte den du har. Den kommer dessutom utvecklas vidare innan den släpps som officiell version. Det som det jobbas på är att lindra de tomgångs problem som många har i varierande grad. Den senaste officiella uppdateringen gjorde inget åt dessa problem. Så om din bil går fint idag så har du ingen anledning till att uppdatera.
Okej, tack för informationen. Jobbar du inom Volvo? Det vore intressant att få ett svar på varför denna motor beträffas med så mycket startproblem, ojämn gång och så vidare. Min tomgång är långt från stabil oavsett motortemperatur så kan den bete sig märkligt. Jag har aldrig kört en bil som är i närheten så ny som min Volvo med denna egenskap. Ligger verkligen problemet i mjukvaran? Likaså att varvtalet hoppar upp och ner om man frikopplar i farten lite, men inte vid stillastående.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:
Okej, tack för informationen. Jobbar du inom Volvo? Det vore intressant att få ett svar på varför denna motor beträffas med så mycket startproblem, ojämn gång och så vidare. Min tomgång är långt från stabil oavsett motortemperatur så kan den bete sig märkligt. Jag har aldrig kört en bil som är i närheten så ny som min Volvo med denna egenskap. Ligger verkligen problemet i mjukvaran? Likaså att varvtalet hoppar upp och ner om man frikopplar i farten lite, men inte vid stillastående.
Nej, jag jobbar inte på Volvo. Vari problemet ligger är Volvo väldigt förtegna om. De jag talat med(verkstäderna) verkar inte fått någon information om vad som orsakar problemen. Det kan något med Fords hårdvara och Volvos elektronik som inte lirar.
Som jag ser det så kan det vara två anledningar till att det har varit svårt för dem att hitta en lösning: 1. Det är svårt att hitta problemet och en lösning på det. 2. De vet vad som är problemet med det är för dyrt att åtgärda, så de försöker lösa problemet mjukvarumässigt vilket har varit svårt.

.
av Hasselgren
Hej volvovänner!

Jag har en Volvo S40 (årsmodell -06, 1.8l bensin (inte Flexifuel)) och har samma problem som många av er. Min volvo dör inte men hoppar mellan 400 rpm till 1200 rpm när jag kopplar ur i 70-100 km/h. Var på Mechanum i dag och fick mjukvaran uppgraderad men ingen skillnad. Det som är intressant är att ibland det händer inte alltid, även om motorn är varm (pinnen rakt upp på temperaturmätaren).

Jag följer diskussionen här och det hade varit skönt att få det fixat.
Användarvisningsbild
av ThomasT
BogdanBamseGrill skrev:nått nytt från er som har problem med bilen?
Inget... Har fått beskedet att en officiell version av den programvaran som sitter i min bil skall vara påväg men veckorna går...

Bilen går helt ok nu, men det vore skönt att bli av med testprogramvaran och kunna gå vidare.

.
av BogdanBamseGrill
Snart åker bensindunken fram och skitvolvon kommer bli grillad ute i skogen

Fick bilen tillbaka från verkstad och nissarna hade uppdaterad programvaran och rengjort något spjäll. Tidigare så svajjade tomgången som på en gammal skrotbil utan någon tomgång men bilen dog aldrig. Nu efter att den varit på verkstaden så svajjar tomgången upp och ner några gånger till motorn stannar helt och alla lampor i mätarhuset tänds.

Vad göra?
Användarvisningsbild
av ThomasT
BogdanBamseGrill skrev:Snart åker bensindunken fram och skitvolvon kommer bli grillad ute i skogen

Fick bilen tillbaka från verkstad och nissarna hade uppdaterad programvaran och rengjort något spjäll. Tidigare så svajjade tomgången som på en gammal skrotbil utan någon tomgång men bilen dog aldrig. Nu efter att den varit på verkstaden så svajjar tomgången upp och ner några gånger till motorn stannar helt och alla lampor i mätarhuset tänds.

Vad göra?
Vänta tills den programvaran som jag har i min bil blir officiell och uppdatera då...

Jag fattar bara inte varför det tar så lång tid ?:-/ ...kan det vara så att det inte fungerar lika bra i de andra testbilarna...?

.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]