- mån 07 feb 2011, 17:21
#496750
Så, då tankade jag för första gången idag. Färddatorn sade 0,47 och det var tyvärr långt från sanningen. Mätt vid pumpen blev det istället 0,74! Egentligen är jag inte förvånad, men ändå lite besviken. Körningen har bestått av 70% motorväg, 20% landsväg och 10% stadskörning.
Såklart är det dieselvärmaren som är boven i dramat. Den har jag kört minst två gånger per dag. Jag uppskattar att jag på dom 13 dagarna sedan förra tankningen kört bilen 10 dagar => värmaren har gått 20 gånger. Säg att värmaren gått 30 minuter varje gång (Jag vet inte exakt utan gissar bara) => Värmaren har gått totalt 600 min = 10 timmar.
Merförbrukningen under perioden (Om vi utgår från att färddatorn har rätt) 0,74-0,47 = 0,27 liter/mil. Totalt har jag kört 58 mil mellan tankningarna. Så, värmaren har alltså dragit 0,27 * 58 = 15.7 liter. I så fall skulle den dra 1.57 liter/timme!!!
Detta kan ju inte stämma? Vilka siffror har ni hört?
Såklart finns det många felkällor med detta resonemang, värmaren kan ha gått några flera gånger och längre tid, men det verkar fortfarande vara för mycket. Sedan har den ju gått medans bilen kört, men där är det väldigt svårt att avgöra hur länge den går, det syns ju ingenstans.
Om det skall fortsätta såhär får jag nästan överväga att stoppa i en vanlig klassisk motorvärmare inklusive kupéfläkt.
Vad kan det kostar att få det jobbet utfört på Volvo? El har jag gratis både hemma och på jobbet...
Såklart är det dieselvärmaren som är boven i dramat. Den har jag kört minst två gånger per dag. Jag uppskattar att jag på dom 13 dagarna sedan förra tankningen kört bilen 10 dagar => värmaren har gått 20 gånger. Säg att värmaren gått 30 minuter varje gång (Jag vet inte exakt utan gissar bara) => Värmaren har gått totalt 600 min = 10 timmar.
Merförbrukningen under perioden (Om vi utgår från att färddatorn har rätt) 0,74-0,47 = 0,27 liter/mil. Totalt har jag kört 58 mil mellan tankningarna. Så, värmaren har alltså dragit 0,27 * 58 = 15.7 liter. I så fall skulle den dra 1.57 liter/timme!!!
Detta kan ju inte stämma? Vilka siffror har ni hört?
Såklart finns det många felkällor med detta resonemang, värmaren kan ha gått några flera gånger och längre tid, men det verkar fortfarande vara för mycket. Sedan har den ju gått medans bilen kört, men där är det väldigt svårt att avgöra hur länge den går, det syns ju ingenstans.
Om det skall fortsätta såhär får jag nästan överväga att stoppa i en vanlig klassisk motorvärmare inklusive kupéfläkt.
Vad kan det kostar att få det jobbet utfört på Volvo? El har jag gratis både hemma och på jobbet...