NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så, då tankade jag för första gången idag. Färddatorn sade 0,47 och det var tyvärr långt från sanningen. Mätt vid pumpen blev det istället 0,74! Egentligen är jag inte förvånad, men ändå lite besviken. Körningen har bestått av 70% motorväg, 20% landsväg och 10% stadskörning.

Såklart är det dieselvärmaren som är boven i dramat. Den har jag kört minst två gånger per dag. Jag uppskattar att jag på dom 13 dagarna sedan förra tankningen kört bilen 10 dagar => värmaren har gått 20 gånger. Säg att värmaren gått 30 minuter varje gång (Jag vet inte exakt utan gissar bara) => Värmaren har gått totalt 600 min = 10 timmar.

Merförbrukningen under perioden (Om vi utgår från att färddatorn har rätt) 0,74-0,47 = 0,27 liter/mil. Totalt har jag kört 58 mil mellan tankningarna. Så, värmaren har alltså dragit 0,27 * 58 = 15.7 liter. I så fall skulle den dra 1.57 liter/timme!!!

Detta kan ju inte stämma? Vilka siffror har ni hört?

Såklart finns det många felkällor med detta resonemang, värmaren kan ha gått några flera gånger och längre tid, men det verkar fortfarande vara för mycket. Sedan har den ju gått medans bilen kört, men där är det väldigt svårt att avgöra hur länge den går, det syns ju ingenstans.

Om det skall fortsätta såhär får jag nästan överväga att stoppa i en vanlig klassisk motorvärmare inklusive kupéfläkt.

Vad kan det kostar att få det jobbet utfört på Volvo? El har jag gratis både hemma och på jobbet...
av dali
Dieselvärmare brukar dra ca 0.6 liter/timme, dvs ca 0.1 liter per mil om man räknar på 6 liter på 58 mil. Din bil drar då alltså ca 0.64 liter/mil om övriga siffror stämmer.

Motorvärmare med kupéuttag kostar 4-6.000 kr att montera på verkstad, vet ej vad det kostar på en D2.
dali skrev:Dieselvärmare brukar dra ca 0.6 liter/timme, dvs ca 0.1 liter per mil om man räknar på 6 liter på 58 mil. Din bil drar då alltså ca 0.64 liter/mil om övriga siffror stämmer.
OK, så 0,64-0,47 = 0,17 l/mil är alltså den ungefärliga förbrukningen för värmaren under drift plus felräkning av färddatorn?

Vartifrån kommer förresten siffran 0,6 l/timme?
av P51MK2
Tänk även på att bränslevärmaren är termostatstyrd, gäller i huvudsak via direktstarten.
Är direktstarten på i 50 minuter så eldar den inte diesel hela tiden OM det inte är väldigt kallt ute.
av dali
johan086 skrev:
dali skrev:Dieselvärmare brukar dra ca 0.6 liter/timme, dvs ca 0.1 liter per mil om man räknar på 6 liter på 58 mil. Din bil drar då alltså ca 0.64 liter/mil om övriga siffror stämmer.
OK, så 0,64-0,47 = 0,17 l/mil är alltså den ungefärliga förbrukningen för värmaren under drift plus felräkning av färddatorn?
Nej, bilen drar 0.64 liter/mil och dieselvärmaren lägger på ytterligare 0.1 liter vilket ger en total förbrukning på 0.74 liter per mil. Det är många antaganden i uträkningen (siffror tagna från ditt inlägg) men det ger väl en ungefärlig siffra för "verklig" förbrukning. 0.47 är färddatorns beräknade förbrukning och den tycks vara långt från verkligheten.
johan086 skrev:Vartifrån kommer förresten siffran 0,6 l/timme?
Volvomekar på detta forum.
av njemo
Jag har jämt legat på 0.67 l/mil (0.8 verklig) normal körning. 0.5 var möjligt när man körde 70-80. Körde jämt dieselvärmaren när jag visste att jag skulle iväg någonstans. Även på jobbet där jag är konsult.

Jag kör på runt 0.5 liter milen nu. Då är det 1 km 50, 3 km 70, 1 km 50, 1 km 70, 1 km 50.
Sedan kör jag mycket stan. Små svängar, 1 - 3 km. Inte så ofta dieselvärmaren numera. Men på morgonen och innan man ska åka hem.

Körde 12.3 liter diesel på 23 mil. Det är helt fantastiskt.

Dock är jag fortfarande inte av med mina motorryckningar. Men nu tål jag dem då jag kör 0.24-28 i 50, 0.28-0.33 i 70.
Det är helt sjukt bra. Tankade bilen idag, 44.6 liter. Så ungefär 7-8 liter kvar i tanken (52 liter väl?). Enligt färddatorn var det 150-160 km kvar. Och det verkade stämma med tanke på den sträcka jag kört innan.

Till och från jobbet (de där 0.7 km) så är det ett medel på runt 0.42 beroende på trafik (taget från mätaren och lagt till en generell diff jag ser). Jag är grymt nöjd.

Det som hänt är att jag var in med bilen och de bytte spridarna. Eller som de sa "insprutningen".

Det gör skillnad kan jag lova.
Njemo:

Ok, jag vet att det är väldigt dumt att dra några slutsatser efter EN tankning som jag gjort, men 0,74 känns trots allt som lite väl mycket. Precis som du så kör jag alltid värmaren.

Hur långt har din bil gått nu? Känns det som att förbrukningen går nedåt med antalet körda mil?

Angående ryckningnarna kan jag säga att jag känner ytterst små tendenser till det. Ibland händer det när jag kör på treans växel och lågt varvtal (1000-1500 rpm) och ökar belastningen, tex i en uppförsbacke. Jag stör mig inte extremt på det, men det är ju lite tråkigt med en helt ny bil. Jag frågade på Volvo och dom sade att min bil hade nyaste mjukvaran, och man tycker ju också att jag borde ha dom nyaste (och bästa) spridarna eftersom jag fick bilen för två veckor sedan. När är din bil uttagen? Dom kanske har bytt spridarna på alla bilar när folk har haft problem med dom...

Gjorde förresten spridarna skillnad för förbrukningen och/eller ryckningarna?
av njemo
Cirkus 850 mil har min bil gått nu, körde ToR sälen och en del körning där. Det vart 80 mil på strax under 44 liter, 0.55 med 4 personer i bilen och fulllastat bagage.

Jag tog ut bilen i slutet av september.

Eftersom de bytte spridarna och det blev en så markant skillnad i förbrukning så tror jag nog att det gjorde en hel del.

Skumma var att jag på denna resa inte kände några ryckningar.
Men det är klart, sitter man å snackar skit med polare så märker man väl inte det.
Hupp!

Tänkte bara följa upp lite här med min D2 MY11 som jag köpte i somras!

Senaste tankningen uppmätte 0.48lit/mil med blandad körning och tungan rätt i munnen!
Så mitt första mål är då nått att komma under 0.5!

Bilen har gått strax över 1800 mil vid det här laget.

Hur har det gått för er andra?
av Jenz
Hej
Jag har suttit & läst alla inlägg i denna tråd och ser att det är fler än jag som är missnöjda med förbrukningen på dessa D2ór. Jag har aldrig kommit under 0,5lit/mil utan har legat de tre senaste tankningarna på 0,55, 0,53, 0,56. Jag har ju läst att flertalet fått diverse saker åtgärdade på sina bilar(mjukvara, spridare m.m.) och de tycker sedan att förbrukningen gått ner efter det. Det skulle vara bra om ni kunde dela med er av fakta(vilken verkstad, vad som är bytt, regnr el.dyl) så vi andra kan få hjälp när vi bråkar hos våra lokala försäljare när vi säger att det är hög förbrukning. Rent allmänt känns det som att bilen drar 1dl för mycket hela tiden.
Min körning är väldigt snäll och jag sitter och pendlar 11 mil varje dag med 110, 80, 60, 50 vägar.

Mvh
Jens
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 51

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]