NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo-support ! Jag tar mig för pannan. Dessa datanissar har naturligtvis kontaktats av den auktoriserade Volvo-verkstaden (Bilia) innan de gav upp och lämnade över aktuell bil (bilar) till den lilla , privata ickeauktoriserade verkstaden med riktiga bilmekar. För övrigt så ägs den av mig anlitade lilla verkstaden av en f.d. verkstadschef på en auktoriserad Volvo-anläggning. Kontakterna mellan honom och hans tidigare arbetsplats är tämligen omfattande och det beror garanterat inte på att denna lilla, privata Volvo/Citroen-verkstad har svårigheter att lösa problem, utan att den stora akuktoriserade verkstaden har det. Jag har de senaste dagarna pratat en del med honom med anledning av diskussionerna här och det har faktiskt lett till en del goda skratt, men det är naturligtvis hemligt, top secret som man säger.
Gourmand skrev:Volvo-support ! Jag tar mig för pannan. Dessa datanissar har naturligtvis kontaktats av den auktoriserade Volvo-verkstaden (Bilia) innan de gav upp och lämnade över aktuell bil (bilar) till den lilla , privata ickeauktoriserade verkstaden med riktiga bilmekar. För övrigt så ägs den av mig anlitade lilla verkstaden av en f.d. verkstadschef på en auktoriserad Volvo-anläggning. Kontakterna mellan honom och hans tidigare arbetsplats är tämligen omfattande och det beror garanterat inte på att denna lilla, privata Volvo/Citroen-verkstad har svårigheter att lösa problem, utan att den stora akuktoriserade verkstaden har det. Jag har de senaste dagarna pratat en del med honom med anledning av diskussionerna här och det har faktiskt lett till en del goda skratt, men det är naturligtvis hemligt, top secret som man säger.
Har väldigt svårt att se någon alls sanning i det du skriver.Vad heter verkstaden som du pratar så mycket om? Det går mer och mer åt andra hållet, att inte dom ej auktoriserad verkstäderna klarar av dom till och med allra enklaste jobben som att byta bromsbelägg bak, på bilar med elektriska bromsok där dator behövs. Hur gör den lilla privata verkstaden om ett gasspjäll behöver bytas eller ett instrument eller en styrenhet eller någon annan del som behöver programvara för att fungera? Om du har en motorlampa som lyser och det finns felkod på gaspjäll och det som behövs för att åtgärda felet är en uppgradering av programvara för att öka toleranserna, kan sätta min högra hand på att den verkstaden hade bytt gaapjäll för 7000kr. Finns hur mycket grejjer som helst som tyvärr inte en icke auktoriserad verkstad tyvärr längre kan göra.
andy78 skrev:Varför behöver man en dator för att byta bromsbelägg bak?
För att du måste aktivera serviceläge i PBM för att kunna få in kolven i oken, det gäller självklart enbart dom med elektriska bromsok, som inte sitter på S40 det handlar om i tråden.
Tim skrev:
För att du måste aktivera serviceläge i PBM för att kunna få in kolven i oken, det gäller självklart enbart dom med elektriska bromsok, som inte sitter på S40 det handlar om i tråden.
Det låter ju som en jättebra konstruktion.
Hur gör tex de på Mekonomen när det ska byta belägg på en sådan bil?
andy78 skrev:
Tim skrev:
Det låter ju som en jättebra konstruktion.
Hur gör tex de på Mekonomen när det ska byta belägg på en sådan bil?
Ja jag vet inte om dom kan göra det!? Någon annan kanske kan svara på din fråga?
Mekonomen har utrustning för att byta bromsbelägg. Jag har själv lämnat in där.
Fristående verkstäder är inte alltid lika uppdaterade som märkesverkstäderna, men nya bilar lämnas ändå oftast till märkesverkstan pga garantin och allt det där. När den väl är slut så har en välförsedd fristående verkstad oftast allt som behövs. :)

Jag har själv lekt med denna: http://www.opus.se/sv/Product_Groups/Au ... T/CMT_Pro/

Mycket kul grej.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]