NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Ursäkt behöver du inte be om. Miljöbilsregler är en djungel. :-)-)
Så sant,så sant.
Största utvärderingen av etanol någonsin

Klimat Bra eller dåligt för klimatet? I den största utvärderingen någonsin har EU granskat etanolfordon och etanolbränslen under fyra års tid i åtta länder inklusive Kina och Brasilien.
Enligt Miljöbilar i Stockholm är detta den största utvärderingen som någonsin gjorts av etanolfordon och etanolbränslen. Och slutrapporten visar att etanolfordon bidrar till betydande klimatbesparingar.

Bränsleåtgången var lägre än den teoretiskt antagna, som bäst behövde etanolbilarna bara 14 procent mer E85 jämfört med bensindrift. Detta skulle betyda att energiinnehållet i bränslet utnyttjas bättre i etanolbilar än i bensinbilar.

Hållbarheten har granskats av internationellt erkända forskare inom området från Imperial College i London. Och enligt deras analyser ger den etanol som används i Sverige – i huvudsak brasiliansk sockerrörsetanol – betydande klimatvinster. Även veteetanol från Sverige och viss veteetanol från övriga Europa har mycket god klimatprestanda enligt forskningen. Men det finns även etanol som har låg klimatnytta.

Projektet har letts av Stockholms stad och koordinerats av Gustaf Landahl, avdelningschef på Stockholms miljöförvaltning.

– Vi har vinnlagt oss om att se till hela livscykeln och att ställa resultatet i relation till såväl fossila som andra förnybara alternativ. Vi hoppas därför att det faktaunderlag som BEST-projektet producerat, i form av detaljerade underlagsrapporter, kommer att beaktas av dem som av olika anledningar och på olika samhällsaktörers uppdrag arbetar med strategier för hållbara transporter och drivmedel, säger han.

Jag har även mailat L Swärd så han kan göra en positiv artikel om etanol. Men vem tror att han någonsin kommer att nämna detta?
MattiasD skrev: Projektet har letts av Stockholms stad och koordinerats av Gustaf Landahl, avdelningschef på Stockholms miljöförvaltning.
Du menar att dessa skulle vara en pålitligare källa om etanolens verkningar? :roll:
Användarvisningsbild
av sveax
andreas_lofgren skrev:
MattiasD skrev: Projektet har letts av Stockholms stad och koordinerats av Gustaf Landahl, avdelningschef på Stockholms miljöförvaltning.
Du menar att dessa skulle vara en pålitligare källa om etanolens verkningar? :roll:

Ja varför inte? Vad är det som säger att Sören Wibe, som betraktas som trovärdig på det här forumet skulle vara trovärdigare än dessa herrar.
andreas_lofgren skrev:
Det är en betydligt större studie som jag bedömer trovärdigare. Men det är en bedömning var och får göra. Men det märkliga är ju varför bilmedia med Swärd och Collin i spetsen aldrig rapporterar om etanolstudier med positiva resultat. Utan de rapporter konsekvent bara negativa studier utan kritisk analys. Herrarna Swärd och Collin rapporterar heller aldrig om studier angående allvarliga hälsoeffekter av dieselavgaser. Gourmand hyllade dessa herrar men jag anser att de saknar helt trovärdighet.
sveax skrev:
andreas_lofgren skrev:

Ja varför inte? Vad är det som säger att Sören Wibe, som betraktas som trovärdig på det här forumet skulle vara trovärdigare än dessa herrar.
Två politiskt tillsatta tjänstemän utan någon som helst vetenskaplig erfarenhet. Jo jag tackar.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Två politiskt tillsatta tjänstemän utan någon som helst vetenskaplig erfarenhet. Jo jag tackar.
Så uppfattar inte jag det Vad jag kan se var dessa två herrar representanter från Stockholms stad i något som kallas BEST-projektet. Där fanns också, vad jag kan se, representanter från: Nederländerna, England, Tyskland Spanien, Italien och Kina.
KKR skrev:
Gourmand skrev: Glömde en sak. Gratis passage genom biltullarna i Stockholm är i högsta grad en realitet och kommer att vara så till 2012. Detta gäller för miljöklassade bilar som ej drivs av bensin/diesel. Detta förutsätter att bilarna registrerades före ett vilket datum. Vilket datum har jag glömt, men det saknar betydelse.
Rätt och fel. Datumet, som du tycker saknar betydelse är 1 januari 2009. Detta anser jag har betydelse eftersom Bil Swedens statistik är från 2009, alltså efter borttagandet av biltullsbefrielsen för nyregistrerade miljöbilar.Du har rätt i att den totala borttagandet av biltullsbefrielsen är 1 augusti 2012, alltså även för bilar registrerade innan 1 januari 2009.Sen är det ju också så. att samma förmåner gäller alla miljöbilar inte bara etanolbilar. Du skriver att dom inte får drivas med bensin/diesel, men det får de.

Edit: Jag rättar mig själv. Jag kontrollerade på Transportstyrelsens hemsida och Bensin/diesel har ingen befrielse från trängselskatt.

Så här är det:
Uppgifter om drivmedel i vägtrafikregistret
Aktuella drivmedel i vägtrafikregistret som innebär befrielse från trängselskatt (undantaget gäller till och med juli 2012 för bilar registrerade före den 1 januari 2009):

•biogas
•E85
•etanol
•el
•gengas
•metan
•metanol
•naturgas
•vätgas.
Om något av ovanstående drivmedel finns registrerat på bilens registreringsbevis före den 1 januari 2009 (under rubriken "Drivmedel" eller "Alternativt drivmedel") är bilen automatiskt undantagen trängselskatt och bilägaren behöver inte göra något.
Således är miljöklassade bilar som drivs med bensin/diesel undantagna från biltullsbefrielsen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design