NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:nu är ju den undersökningen lite speciell eftersom LF själva plockar ut 10 st. bilmodeller efter eget tycke och smak.
"Prestandamodellerna" som de uttrycker det deltar inte i statistiken.
Volvo har också valt en strategi att vara ganska frikostliga med vad som på forumet kallas "good-will".
Summa summarum är att man få ta denna pamflett med stora nävar salt och helt enkelt acceptera att de flesta ägarna hatar sina små volvobilar.
Med rätta.
Att Volvo har valt den strategin gör väl ändå inget, tycker man får höra mycket negativt om andra märken där fel dyker upp titt som tätt varpå de får slanta ur egen ficka. Då sitter jag hellre i en Volvo och är sur medan Volvo själva står för kalaset.
Min spontana tanke kring det men jag är heller inte helt insatt.
Vojje skrev:[...]de flesta ägarna hatar sina små volvobilar.
Inte ens i denna hat-tråd är det fler negativa röster än positiva och kvaliteten ligger i nivå med V70II.
Användarvisningsbild
av Vojje
grillchips skrev: Att Volvo har valt den strategin gör väl ändå inget...
just i detta fallet förrycker det resultatet som annars hade påverkat volvos utfall negativt.
Bilarna är alltså betydligt sämre än vad som syns i statistiken.
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:
Vojje skrev:[...]de flesta ägarna hatar sina små volvobilar.
Rent struntprat. Inte ens i denna hat-tråd är det fler negativa röster än positiva.
jaså, minsann

"I mitt fall, byte av kabelstam A-stolpe, byte av tryckgivare för partikelfälla, byte av EGR ventil, byte av generator."
"Volvo är iaf inte vad de har varit kvalitetsmässigt "

"* Massa olika motorupdateringar ( Var till verkstaden 3-4 gånger innan bilen började gå bra)
* Byte EGR (<1000mil)
* Gick inte att styra luft till fötterna (spjäll som hakat sig) (<100mil)
* Byte Hjullager x 2 (< 5000 mil)
* Byte Framhjulsnav vä (< 4000mil)
* 2 elfel (Kylfläkten stannade aldrig och förardörrens ruta gick inte att köra ned) (<4000)
* Byte av skeva bromsskivor fram (<1000mil)
* Byte drivaxlel (dock tog det bara ca 1000mil innan det började klonka lika friskt som innan) (<5500mil minns ej exakt)
* Byte stötdämpare vä bak (<2000mil)"

"Kan inte säga att jag är nöjd med bilen... Förstår inte att det kan bli så mycket småskit på en NY bil... Och Volvo tycket det är normalt.. Det är ju tragiskt..."
"Glömde att jag bytt stolsklädsel 2ggr pga spruckna sömmar..."
"taskig tändspole"
"Ja man blir inte sugen på att köpa V50 när man läser på detta forum det är ju ett som är säkert.."
"Håller verkligen med om att Volvos kvalite har blivit sämre."
"svaga drivaxlar, Kvalitetshjullager som går 12000 mil, Dyr service, Bullrig, Otillförlitliga furbrukningsuppgifter från tillverkaren, Dräneringslang som lossnar från A/C så att det blir fukt i kupen,Start/stop-funktion som är lynnig, Tändningslås som hindrar bilen från att starta, Dubbelmassesvänghjul som havererar, Sätesklädsel som spricker, Oljan späds mad diesel vid partikelfilterrengörning. Det finns säkert mer "
"Klädseln är under all jäkla kritik, mina säten är spruckna och ser inte roligt ut alls! Skärpning!"
"Jag känner igen alla dessa problem som beskrivs dessutom har dörrlåset havererat på förarsidan vilket medförde att dörren inte går att stänga!"
"En morgon när jag kom ut hade dieselvärmaren krånglat och hela kupen var rökfylld."
"Tur att jag har en Toyota som andra bil"

Felen jag har haft:
-Hjullager x2
-Dieselvärmaren (Första felet) Köpte bilen då det fortfarande var vintertid.
-Stereon la av
-Imma i lyktorna
-Felande regplåts belysning
-DPF Fel (Den regenerade) hela tiden även fast det är underhållsfritt filter.
-Kopplingen
-Drack olja (En packning som var dålig, så den läkte ifrån tråget)
-Läkande Taklucka."

"Får väl åka å lyssna på allt skrammel istället för radio.."

Lysande Volvo :roll:
Hehe fin sammanfattning Vojje :)

Fick min stereo fixad iaf.. Vad bara någon dator som hakat upp sig... Dock konstigt att det inte hjälpte att koppla från batteriet.. Teknikern koppla in sig i datorn så var felet löst.. Volvo kanske ska lägga till en stor resetknapp under motorhuven...
av wmb
Har en V50 T5 AWD -06 som gått 10300 mil

Har ägt den i 3 månader

*Dags att byta bromsar fram pga skrik och skeva
*Magnetventil laddtryck turbo svajar
*Klunkar i framvagnen. Bromsar man så flyttar sig däcken i längsled
*Stereon la av idag tills jag startat om bilen *Bakluckedämpare fick jag byta båda
*Inredningen blir äcklig mycket lätt, räcker med fukt
*Backspegelkåpa sitter lite löst
*Skyltbelysning sönderrostad
*Kofångare sitter löst höger bak

Ja, listan kan nog göras längre...

Ärligt talat så vet jag att bilen inte är ny, samt att det är dags att byta mycket efter så många mil

Men allvarligt? Bla bla bla ingen riktig Volvo. Men ryktet blir inte direkt gott om man sätter sin logga på skräp

Nu hör det till saken att jag älskar bilen och önskar över allt annat att den sköter sig nu när jag fixat en massa saker. Hoppas den inte gör mig besviken framöver
Min sammanfattning av 2 st V50. Först 1,6 Drive 09, sen D2 2012. Tillsammans körda ca 10.000 mil av mig:
Utöver sedvanlig service - byte av spolarpump (på den första 09:an), i övrigt 0 fel.
Suveräna vinterbilar, låg förbrukning, låga servicekostnader (ej Bilia eller liknande), tyst gång, fina vägegenskaper.
Vojje skrev:.....och helt enkelt acceptera att de flesta ägarna hatar sina små volvobilar.
Med rätta.
Tror jag inte det minsta på. Har du någon statistik eller källa som backar upp ditt påstående?
det räcker gott med denna tråden, för min del.

Varför skulle jag behöva ngn annan ytterligare källa. Tror du att det finns ngn statlig myndighet som för statistik över sådant.
Det tror inte jag.
Tomas88 skrev:
Vojje skrev:.....och helt enkelt acceptera att de flesta ägarna hatar sina små volvobilar.
Med rätta.
Tror jag inte det minsta på. Har du någon statistik eller källa som backar upp ditt påstående?
Har endast haft volvos mellanstora bilar och nu en V50 och är nöjd med samtliga. Visst tiden får väl visa hur det ligger till. Förra bilen, S40 1,8 från -00 kändes mer gonomarbetad än i denna V50 1,8 men denna är tystare, bekvämare och man slipper varva ihjäl motorn vid en omkörning då den har mer kraft i början av registret. Lite väl små förvaringsutrymmen i kupén med men inget som stör mig.

EDIT: Frågan är ju vad man ska förvänta sig idag? Biltillverkarna tjänar mycket på reservdelar och reparation och att tillverka en riktigt bra bil från fabrik gör därmed ingen ägare glad.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]