NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#692629
andy78 skrev:
Tomas88 skrev:Detta med att olika Volvoverkstäder lämnar vidare bilar till andra icke auktoriserade verkstäder låter för mig väldigt osannolikt. Det är faktiskt första gången jag hör talas om detta.
Varifrån kommer denna informationen? Är det mindre verkstäder som påstår detta själva?
Oftast har jag skött service själv. När jag lämnat bilen för reparation har det varit både på auktoriserad Volvoverkstad och andra mindre verkstäder. Att säga att Volvo alltid är dyrare är fel. När jag bytte koppling på min S40 -01 så föll valet på Volvoverkstaden pga priset tex.
Faktiskt ganska imponerande att byta koppling på en bil om man inte har några "riktiga" mekaniker anställda.

Finns väl bra och dåliga verkstäder både när det gäller märkesverkstad och mindre sådana.
Är det osannolikt att verkstaden utnyttjar andra tjänster /parter för att slutföra uppdraget?
Ja det ligger ingen sanning alls i det du påstår. Du måste ju förstå att idag kan man inte felsöka på bilar utan elscheman och diagnosprogram. Du pratar om något du inte förstår dig på.
#692632
Tim skrev:Du måste ju förstå att idag kan man inte felsöka på bilar utan elscheman och diagnosprogram. Du pratar om något du inte förstår dig på.
Jag som trodde det räckte med Haynes och en felkodsläsare från B-tema :roll:

Lade ni förresten märke till att jag inte citerade hela tråden, som tyvärr vissa gör :wink:
#692639
Ja det ligger ingen sanning alls i det du påstår. Du måste ju förstå att idag kan man inte felsöka på bilar utan elscheman och diagnosprogram. Du pratar om något du inte förstår dig på.[/quote]

Har jag hävdat att man inte behöver det?
Du verkar ju inte alls förstå vad som diskuteras.

Jag kan ju informera dig att det är inte bara märkesverkstäder som har elscheman och diagnossystem som du verkar tro du är rätt insnöad på det där va?


Att jag inte vet vad elscheman och diagnossystem är eller att de behövs det påståendet tar jag som ett skämt då jag aldrig hävdat något sådant nu trollar du igen.
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
#692647
andy78 skrev:Ja det ligger ingen sanning alls i det du påstår. Du måste ju förstå att idag kan man inte felsöka på bilar utan elscheman och diagnosprogram. Du pratar om något du inte förstår dig på.
Har jag hävdat att man inte behöver det?
Du verkar ju inte alls förstå vad som diskuteras.

Jag kan ju informera dig att det är inte bara märkesverkstäder som har elscheman och diagnossystem som du verkar tro du är rätt insnöad på det där va?


Att jag inte vet vad elscheman och diagnossystem är och att de behövs det påståendet tar jag som ett skämt.[/quote]

Det jag menar är att detta inte finns ialls lika stor omfattningar, med guidade felsökningar, breakoutboxar, tips från Volvo. Tillgång till all data om bilen, så som parametrar och ändring utav inställningar i bilen, uppgradering utav mjukvaror, listan kan göras lång. Men tror du att märkesverkstaden lämnar iväg jobb till små verkstäderna som ej har tillgång till utrustningen så får du tro det.
#692672
Den lilla verkstaden har ofta något som hangarverkstaden saknar - kunniga bilmekar. Om det nu vore så enkelt att man kunde hitta och åtgärda alla fel som kan uppstå på en bil genom olika diagnosprogram, då skulle ju inga kunder någonsin behöva bli missnöjda och ändå händer detta ideligen. Om datorn larmar om t.ex. fel på lamdasonden, så byter märkesverkstaden just denna del. Men, man har aldrig tagit reda på varför den pajade med påföljd att samma sak händer igen. Anledningen är att man förlitar sig på dessa diagnosverktyg som med sitt oerhört begränsade ordförråd och att man sällan på den stora märkesverkstaden har tillgång till erfarna bilmekar som har det mekaniska tänkandet. Detta händer företrädesvis när det gäller mer komplicerade fel som märkesverkstaden inte klarar av och behöver få hjälp med. Det är därför som de med jämna mellanrum får lämna sina kundbilar till en liten, privat verkstad, som har just det som t.ex. Biliaverkstaden saknar. Det finns inget konstigt med detta, men det talas väldigt tyst om detta då den auktoriserade bilverkstaden naturligtvis vill framstå som de verkliga experterna. Något dom alltså väldigt sällan är. Dom klarar sällan att åtgärda fel som inte enkelt går att hitta via diagnosuttaget. Men, dom är iaf bra på att ta betalt, mycket bra betalt med få undantag. Undantag kan vara när det handlar om paketpriser på byte av slitagedelar som är enkelt åtgärdat och ej kräver självständig felsökning, t.ex kopplinsbyte, bromsbyten osv. Då kan den auktoriserade märkesverstaden vara ett konkurrenskraftigt alternativ rent prismässigt. Eljest är det mest dyrt och dåligt !
#692773
andy78 skrev:
Tomas88 skrev:Detta med att olika Volvoverkstäder lämnar vidare bilar till andra icke auktoriserade verkstäder låter för mig väldigt osannolikt. Det är faktiskt första gången jag hör talas om detta.
Varifrån kommer denna informationen? Är det mindre verkstäder som påstår detta själva?
Oftast har jag skött service själv. När jag lämnat bilen för reparation har det varit både på auktoriserad Volvoverkstad och andra mindre verkstäder. Att säga att Volvo alltid är dyrare är fel. När jag bytte koppling på min S40 -01 så föll valet på Volvoverkstaden pga priset tex.
Faktiskt ganska imponerande att byta koppling på en bil om man inte har några "riktiga" mekaniker anställda.

Finns väl bra och dåliga verkstäder både när det gäller märkesverkstad och mindre sådana.
Är det osannolikt att verkstaden utnyttjar andra tjänster /parter för att slutföra uppdraget?
Om de har svårigheter att lösa ett fel så finns det väl typ någon "Volvo-support" för dem att vända sig till.
Tyckte någon nämnde det tidigare i tråden och vill minnas att jag hört detta tidigare också.
Om det nu finns det, varför i så fall inte utnyttja detta i stället för att lämna till en annan verkstad.
Det vore ju ganska uppseendeväckande och borde vara väldigt dålig reklam om det kommer ut. (Har bara hört detta från två anonyma forumsanvändare hittills.)

Nu är det som jag tidigare nämnt inte så att jag är helt frälst av märkesverkstäder. Men det borde ju rimligtvis ändå vara så att de har större vana av det egna märket än en liten allbilsverkstad och därmed bättre på felsökning.

Ingen som kan svara på varifrån uppgifterna på att Volvoverkstäder systematiskt lämnar bilar till andra verkstäder kommer från.
#692826
Tomas88:
Jodå det finns en Volvo-support för verkstäderna att ringa. Jag hade ett riktigt mysko fel på min bil som den lokala Volvo-verkstaden gick bet på, de hade telefonkontakt med Volvo Gbg och fick hjälp den vägen och löste några fel men nya poppade upp istället. Det slutade med att en tekniker skickades upp bara för att assistera verkstaden med min bil vilket till slut löste problemet.
Det var aldrig tal om att anlita en tredjepartsverkstad, och varför skulle de kontakta en tredjepartsverkstad som inte har tillgång till samma verktyg och support samt betala för något dylikt?
Däremot har jag varit med om det åt andra hållet, stog mitt i natten utanför E4:an med en stendöd 945:a som jag fick ringa bärgare för. Den verkstaden som stod för bärgaren hade kopplat in sig i bilen och fick ett helt gäng med felkoder som de gick bet på så bilen kördes iväg till närmsta Volvoverkstad för åtgärd. Förvisso inget fel med det mer än att det tog några dagar extra innan de väl fick iväg bilen till Volvo som iofs kostade mig pengar i form av hyrbil men iom att det gick via försäkringen var det inga större kostnader. Nåt som hade varit riktigt illa hade varit om verkstaden av ren stolthet försökt laga felet själva och bilen hade hamnat på nån form av långvård.

I grund och botten har en tredjepartsverkstad inte tillgång till samma info som Volvo, kan även betyda att en icke auktoriserad verkstad inte har samma info om kampanjer som Volvo har och tar då kanske betalt för ett arbete som skulle ha varit kostnadsfritt på Volvo. Endel verkstäder är dock så pass reko att de skickar kunden vidare till märkesverkstaden för att få jobbet kostnadsfritt men är tyvärr långt ifrån alla då jag har en bekant som råkat ut för just det scenariot, dock så säger den verkstaden att de inte visste om kampanjen. Är inte säker men tror att endel av de kedjebundna ickemärkesverkstäderna iaf får info om endel av kampanjerna men låter det vara osagt.

Jag hade faktiskt just lambdavarning i min gamla V40, först byttes förstås lambdan på märkesverkstaden. Felet kvarstod dock och det visade sig bero på ett för snävt satt toleransvärde i mjukvaran och löstes mao genom en mjukvaruuppdatering samt att jag inte behövde betala för lambdabytet. Detta är ett fel som tredjepartsverkstaden inte ville ta sig an och i slutändan inte hade kunnat lösa heller.
En bekant som åker Ford har lambdavarning i sin bil där icke märkesverkstaden nollställde felkoderna och bytte lambdan men felet kvarstod, nästa gång byttes några slangar utan att felet försvann. Då de ville byta lambdan igen så avstod ägaren då det är en andrabil och kostnaderna började dra iväg.
En släkting fick lambdavarning på sin Volvo där tredjepartsverkstaden(fristående) bytte lambdan som första åtgärd vilket löste problemet och återkom inte under de tre år han hade bilen. I alla tre fallen pekade felkod mot just lambdasonden trots att det i bara ett fall löstes med hjälp av byte av lambdan, men gjorde verkligen alla tre verkstäder fel som började med att byta den delen som systemet primärt felar på? Alla tre började dessutom med att koppla in sig på diagnostikuttaget. :)

Det finns både bra och dåliga verkstäder hos både märkes- och ickemärkes-verkstäder men det tror jag de flesta är med på.
Ett exempel på en dålig märkesverkstad är Audi/VW-verkstaden i grannbyn som tog betalt för ett kopplingsbyte utan att ha bytt kopplingen, inte så svårt att upptäcka dock iom att bilen efter några mil återigen var löjligt trögväxlad samt att inte en enda skruv var rörd vid växellådan. :D
Och ett exempel på den lilla verkstaden i en annan by är den som tog betalt för bromsbyte utan att ha bytt några delar.
Personligen så av ren självbevarelsedrift så lämnar jag inte in min bil på den lokala märkesverkstaden utan använder grannbyns märkesverkstad. Är två märkesverkstäder som står på helt motsatta sidor av förtroendeskalan.

En erkänt duktig bilmek av det gamla gardet, dvs innan det blev så mycket elektronik och datorer i bilarna, säger själv att han skulle gå bet på en modern bil om han bara får använda sina gamla mekkunskaper vilket iofs är ganska självklart. Att skruva med bilar idag är helt enkelt annorlunda mot förut och det är rätt system samt kontinuerlig utbildning som gäller för att hålla sig ajour oavsett märkesbunden verkstad eller tredjeparts så vare sig man vill eller inte så är diagnostikuttaget endel av vardagen idag vilket inte behöver utesluta varken det ena eller det andra.
Problemet kanske är att många kunder tror att det är som förr och blir då förbaskade när felet inte blir avhjälpt på fem röda, produkterna kanske har blivit för avancerade för att den genomsnittlige brukaren ska kunna förstå vad det innebär att felsöka en bil idag. Nu spekulerar jag förstås om andra fel än utslitna bromsbelägg och liknande och inte direkt ägare som hänger här eller på liknande forum. :)

I slutändan är jag av uppfattningen att merparten om inte alla verkstäderna någon gång behöver hjälp antingen via intern support eller andra kontakter och det oavsett märkes/icke märkesverkstad. Vet att endel tredjepartsverkstäder ringer sin lokala Volvoverkstad för hjälp ibland och de får många gånger hjälp också trots noll ekonomisk vinning för märkesverkstaden. Är dock inget fel med det men jag kanske har en annan syn på det då jag jobbat med felsökning/support/service fast inom IT-områden i snart 15 år och under den tiden har det förändrats en hel del inom IT liksom inom bilindustrin. :)
Åt andra hållet, alltså där en auktoriserad verkstad lämnar till en oberoende verkstad är inget jag stött på. Betyder förstås inte att det inte har hänt men har svårt att tro att så sker i någon större utsträckning. Det jag skulle kunna tänka mig är när ett fel avhjälps med att den auktoriserade verkstaden går in och byter en stor del(assy) men där en specialiserad verkstad istället går in och byter komponenter i den stora delen, typ DIM osv för att få ner kostnaden för kunden. Ren spekulation från min sida förstås då jag inte vet vad en märkesverkstad har för regler att rätta sig efter.

Sen är det väl lite upp till mig som kund också att kolla upp verkstaden jag ska lämna in min bil på, kanske inte riktigt samma valmöjligheter förstås för de som har bilar via avtal. Det finns i vilket fall som helst små verkstäder som är jättebra även om de inte har tillgång till all info men de är ändå begränsade med vad de kan göra. :)

Kollar man på detta forum så hoppas jag verkligen inte att det är representativt för den gemene Volvoägaren att vara så missnöjd med sitt märke och så hatisk mot dess verkstäder som det verkar.
Jag för min del är jättenöjd med min auktoriserade verkstad och har även varit nöjd med tredjepartsverkstad då jag nyttjat en sån under flera års tid. Bägge har gjort fel nån gång men skulle jag gå bananas för varje miss någon gör, oavsett vilket område det gäller, skulle jag nog fått börja knapra blodtrycksmedicin för längesen. :D

Är bara mina små tankar om det hela. Sorry för långt inlägg samt till viss del lite OT. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]