NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då kör jag som dig då @dieselputte. Kör ca 25km till jobbet å samma hem. Några gånger blir det bara 10km när jag skall hämta frugan med cykel osv men kör alltid motorn varm.

När min bil regenererade så fick jag alltid ryckig gång, dock bara på lägre varv/hastigheter. På motorväg känner man bara att den börjar men man känner inget under dess gång.

Innan jag bytte DPF så regenererade min bil efter MAX 20-25mil. Förbrukning steg ALLTID upp till 0.95l/mil. Ofast på ca 0.75 - 0.8 på motorväg i 90km/h.
Dessutom så kunde den nästan aldrig sluta att regenerera och började om igen å igen å igen.
Hoppas bli av med den konstanta regenereringen... Har jag otur så är det som en annan skrivit, att det är fel i CEM...

Bilen visar fortfarande 0.48l/mil i snitt (ja, jag nollställer mätaren helt efter 10mil). Bilen har ännu inte regenererat någon gång.

När jag väl vet hurvida allt fungerar som det skall så sätter jag även ut vart ifrån jag köpte partikelfiltret osv.
Hallå!

Har också lite problem med flickvännens v50, rullat 11500mil ungefär. Efter mycket om och men så känner jag att jag ska nog ändå göra servicen själv då man är relativt händig med bilar.

Jag har inte tillgång till diagnoskoll, men märker att bilen beter sig likadant som din gjorde timebandit.
rycker vid konstant gas 3-4-5växlarna, drar 0.7-0.9
Tar 2-3mil innan värmen blir normal

Kommer byta olja, filter osv sen kanske även DPF också.
Kanske kolla på tryckgivaren med ?

Köpte du DPF via ebay.co.uk alltså ? Har du någon länk till liknande DPF ?
Skulle vara tacksamt!

Ska även leta reda på om det finns någon punktlista för 12k servicen för v50 2.0d, bra och göra en ordentlig service
Drar den alltid 0.7 - 0.9 eller bara när motorn kommit upp i temperatur?
Regenereringsprocessen startar först när motortemperaturen nästan är normal. Drar den mycket vid kall motor så är något mer/annat galet.

Stämmer bra att jag köpte via ebay.co.uk. Dem jag köpte från är Click Car Parts i England. Dem driver en E-handels sida också. VOF15 är artikelnumret på partikelfiltret, iaf upp till tidig 2007.
Filtret passar som det skall osv, har fortfarande inte fått bilen att regenerera så jag vet faktiskt inget om själva kvaliten eller annat mer än att det passar osv =) Inga felkoder på det heller...

Vid 12.000mil så är det vanliga och lite till, blir ca bränslefilter, additiv, partikelfilter, olja å filter, kupéfilter, kamrem med tillhörande delar å en hel del till. 12.000mil är jättedyr om man inte har gott om pengar. Har läst om upp till 20.000:- om man skall byta partikelfiltret också.

Egentligen behöver man väl inte byta partikelfiltret förrens man får problem med det tycker jag. Å så skjuter man fram det och håller kvar i ca 10.000:-.
timebandit skrev:Drar den alltid 0.7 - 0.9 eller bara när motorn kommit upp i temperatur?
Regenereringsprocessen startar först när motortemperaturen nästan är normal. Drar den mycket vid kall motor så är något mer/annat galet.

Stämmer bra att jag köpte via ebay.co.uk. Dem jag köpte från är Click Car Parts i England. Dem driver en E-handels sida också. VOF15 är artikelnumret på partikelfiltret, iaf upp till tidig 2007.
Filtret passar som det skall osv, har fortfarande inte fått bilen att regenerera så jag vet faktiskt inget om själva kvaliten eller annat mer än att det passar osv =) Inga felkoder på det heller...

Vid 12.000mil så är det vanliga och lite till, blir ca bränslefilter, additiv, partikelfilter, olja å filter, kupéfilter, kamrem med tillhörande delar å en hel del till. 12.000mil är jättedyr om man inte har gott om pengar. Har läst om upp till 20.000:- om man skall byta partikelfiltret också.

Egentligen behöver man väl inte byta partikelfiltret förrens man får problem med det tycker jag. Å så skjuter man fram det och håller kvar i ca 10.000:-.
Kam rem skall bytas vid 24000 mil så byter ni den vid 12" så förstår jag att kostnaderna drar iväg till 20000:-
Läs i eran service bok där står det ni behöver veta om bytes intervaller

//Gooose
Jätte tack för flera bra svar ! :)

Ja, bilen drar 0.7-0.9 endast vid normal temp(90c)

Vid kallstart så visar datorn 0.45-0.55 sen skjuter den iväg vid 70-90c temp

Får se om man kan göra en basservice och byta dpf själv :) kommer man undan med flera tusenlappar!

Tack igen timebandit :)

Edit, är det värt med Vida? Isåfall vart kan man hitta detta? Ebay också? :)

Edit2:

Kom på en sak, låter era motorer som traktorer? För det gör min.. Inget märkvärdigt vid landskörning men när man sniglar eller står stilla låter den mer än vad jag är van vid( kör skoda octavia diesel på jobbet)

Men inget är fel på motoreffekten iaf, går som ett skott!
Då är det exakt som mina symptom! Vissa dagar så fungerade det faktiskt men oftast inte. Men det är ju inte till 100% att den regenererar för det. Det bästa är ju att vara inkopplad med DICE/VIDA för att kolla "Körsträcka sedan senaste regenerering". Först då vet du om den regenererar för ofta.

DICE/VIDA köpte jag från Alibaba.com

Genom att köpa DPF från England å byta själv, så gör man en besparing på minst 6000:- om man räknar in arbete osv. Inte illa faktiskt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås