NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sveax
Gourmand, att du är så oresonlig. Du kastar ur dig påståenden som att försäljningen har upphört på etanolbilar trots att du skrivit det tidigare och en forumdeltagare,KKR; motbevisat dig genom att ta fram siffror från Bil Sweden som svar på samma påstående från dig tidigare i tråden.

KKR skrev:
Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.
Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.

Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Sedan påstår du att intresset för etanolbilarna kommer att upphöra när tullfriheten upphör för dessa. Sanningen är ju att den har upphört för alla miljöklassade bilar sedan mer än ett år tillbaka. Siffrorna från Bil Sweden är alltså efter biltullsfriheten upphört.

Du skall givetvis hålla på att du gjort ett riktigt bilval, men det är onödigt att hetsa mot de som gjort ett annat val.
Användarvisningsbild
av erikn
Gourmand skrev:Att ni spritbilsförespråkare orkar ! Det finns en värld utanför lilla Sverige och i den världen är etanoldrift av privatbilar en ickefråga - Sverige är ensamt om denna vansinninga satsning.
Där kan jag ju säga att du har fel. Jag läser ofta på forumet på Etanol.nu, och där finns det folk från ryssland, ukraina, estland m.fl. som skriver inlägg. Dessutom kan man ta sig genom europa på E85, tyvärr med planering vilken väg man ska åka då det inte är lika utbyggt som här. För att inte tala om Brasilien.
sveax skrev:Gourmand, att du är så oresonlig. Du kastar ur dig påståenden som att försäljningen har upphört på etanolbilar trots att du skrivit det tidigare och en forumdeltagare,KKR; motbevisat dig genom att ta fram siffror från Bil Sweden som svar på samma påstående från dig tidigare i tråden.

KKR skrev:
Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.
Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.

Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Sedan påstår du att intresset för etanolbilarna kommer att upphöra när tullfriheten upphör för dessa. Sanningen är ju att den har upphört för alla miljöklassade bilar sedan mer än ett år tillbaka. Siffrorna från Bil Sweden är alltså efter biltullsfriheten upphört.

Du skall givetvis hålla på att du gjort ett riktigt bilval, men det är onödigt att hetsa mot de som gjort ett annat val.
KKR har inte motbevisat mig i någonting. Han har endast valt delar av Bil Swedens statistik och utelämnat andra delar i syfte att styrka sina påståenden.
Det jag beskriver är de tendenser som har pågått en längre tid, nämligen att andelen dieseldrivna bilar ökar kraftigt och att de spritdrivna bilarna minskar kraftigt. Endast en liten del av de dieslar som säljs tillhör kategorin "miljöklassade", men de ingår förbanne mig i ökningen. Så utöver den i sig kraftiga minskningen från 67 till 49% (miljöklassade bilar) så har dieslarna ökat sin andel betydligt mer i förhållande till andra drivmedel , oavkortat om det är bilar som är miljöklassade eller ej. Detta är naturligtvis bra.
Att jag av dig blir kallad "oresonlig" har väl antagligen att göra med att jag faktiskt väljer att stå på mig. Och sånt kan ju bli provocerande för vissa. I övrigt har jag inget som helst intresse av att bevisa någonting. Jag har heller inget intresse av att leka med statistik.
Jag blir däremot förvånad av att främst de som har skaffat en spritbil reagerar som kränkta småbarn när de möts av ett budskap de ej gillar. Då skjuter man skarpt på budbäraren. Sören Wibe, Lasse Swärd, Robert Collin och alla andra som vågat ifrågasätta det som för inte så länge sedan betraktades som en sanning misstänkliggörs och påstås verka på någon annans uppdrag - och naturligtvis är de "köpta".
Vad gäller i övrigt så har jag försökt hålla mig till sakfrågan, nämligen etanolbränslets uppenbara nackdelar. Att jag i samband med det och i en bisats beskriver att jag tycker det är bra att dessa bränsleslukande bilar nu börjar sjunga på sista versen och att alltfler väljer snåldiesel istället för etanoldrift är tydligen väldigt svårsmält för en del. Märkligt, tycker jag. Särskilt mot bakgrund av att det knappast är någon nyhet.
Ett litet exempel hörde jag talas om idag. Min chef skaffade en V50 F i samband med att biltullarna infördes. Nu har han flyttat in till stan och blir då relativt oberoende av biltullarna. I helgen har han varit och gjort affär med någon av Biliahandlarna. Han har beställt en ny V50 Drive och lämnar nu sin V50 1,8 F i inbýte. Uselt inbytespris för den gamla, men som han sa på fikarasten - "Vad ska jag med etanolbilen till nu när jag inte behöver fundera på biltullar längre och den nya V50 Drive går så mycket bättre och dessutom har den ca 60% lägre förbrukning."
Om jag själv hade haft en 1,8 F hade jag nog behållit bilen ett antal år, men definitivt kört bilen på bensin, vilket de flesta gör redan idag. Själva bilen är ju naturligtvis inte dålig. Dåligt är/var istället den svenska fastlåsningen vid etanol som frälsning, pumplagar, korkade miljöklassningar och andra subventioner som de facto har försenat en föryngring av bilparken till bränslesnålare och effektivare bilar. Tänk så fel det kan bli, särskilt när man tror att man har rätt och misskrediterar de som varnar för dumheterna som håller på att ske. För det kan väl inte vara så, att ovan nämnda exempel på korkade beslut har tagits mot bättre vetande. I så fall är det ju ännu värre. Skulle inte förvåna mig om så är fallet.
sveax skrev:Gourmand, att du är så oresonlig. Du kastar ur dig påståenden som att försäljningen har upphört på etanolbilar trots att du skrivit det tidigare och en forumdeltagare,KKR; motbevisat dig genom att ta fram siffror från Bil Sweden som svar på samma påstående från dig tidigare i tråden.

KKR skrev:

Glömde en sak. Gratis passage genom biltullarna i Stockholm är i högsta grad en realitet och kommer att vara så till 2012. Detta gäller för miljöklassade bilar som ej drivs av bensin/diesel. Detta förutsätter att bilarna registrerades före ett vilket datum. Vilket datum har jag glömt, men det saknar betydelse. När dessa bilar inte längre ger några förmåner kommer andrahandsvärdet sannolikt att påverkas kraftigt. Egentligen har det raset redan börjat i och med att i Stockholmsområdet är de flesta medvetna om att tiden med tullfrihet snart är över.
Användarvisningsbild
av ling
Här följer ett utdrag från en artikel i dagens svd:

"Den etanol vi använder i Sverige, E85, kommer från verifierat hållbar sockerrörsetanol, odlad över två tusen kilometer sydöst om Brasiliens regnskogar. Svenska myndigheter är överens om den positiva miljönyttan. Etanolen som låginblandas i bensin kommer huvudsakligen från Norrköping. Även här med bra miljöprestanda. Detta bortser Wibe från när han med svajiga argument sågar användandet av etanol.

Sedan 2002 har hälften av sockerrörsexpansionen skett på betesmark och hälften på mark där andra grödor odlats. Det finns exempelvis närmare 120 miljoner hektar mark i Brasilien som används för boskapsskötsel (år 2002). Hotet mot den brasilianska stäppen och regnskogen kommer i första hand från sojabönsodling som till 90 procent går till djurfoder."
erikn skrev:
Gourmand skrev:Att ni spritbilsförespråkare orkar ! Det finns en värld utanför lilla Sverige och i den världen är etanoldrift av privatbilar en ickefråga - Sverige är ensamt om denna vansinninga satsning.
Där kan jag ju säga att du har fel. Jag läser ofta på forumet på Etanol.nu, och där finns det folk från ryssland, ukraina, estland m.fl. som skriver inlägg. Dessutom kan man ta sig genom europa på E85, tyvärr med planering vilken väg man ska åka då det inte är lika utbyggt som här. För att inte tala om Brasilien.
Det lär även finnas en by i södra Ukraina, där man tillhandahåller gengasaggregat och även bränsle till dessa.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev: Glömde en sak. Gratis passage genom biltullarna i Stockholm är i högsta grad en realitet och kommer att vara så till 2012. Detta gäller för miljöklassade bilar som ej drivs av bensin/diesel. Detta förutsätter att bilarna registrerades före ett vilket datum. Vilket datum har jag glömt, men det saknar betydelse.
Rätt och fel. Datumet, som du tycker saknar betydelse är 1 januari 2009. Detta anser jag har betydelse eftersom Bil Swedens statistik är från 2009, alltså efter borttagandet av biltullsbefrielsen för nyregistrerade miljöbilar.Du har rätt i att den totala borttagandet av biltullsbefrielsen är 1 augusti 2012, alltså även för bilar registrerade innan 1 januari 2009.Sen är det ju också så. att samma förmåner gäller alla miljöbilar inte bara etanolbilar. Du skriver att dom inte får drivas med bensin/diesel, men det får de.

Edit: Jag rättar mig själv. Jag kontrollerade på Transportstyrelsens hemsida och Bensin/diesel har ingen befrielse från trängselskatt.

Så här är det:
Uppgifter om drivmedel i vägtrafikregistret
Aktuella drivmedel i vägtrafikregistret som innebär befrielse från trängselskatt (undantaget gäller till och med juli 2012 för bilar registrerade före den 1 januari 2009):

•biogas
•E85
•etanol
•el
•gengas
•metan
•metanol
•naturgas
•vätgas.
Om något av ovanstående drivmedel finns registrerat på bilens registreringsbevis före den 1 januari 2009 (under rubriken "Drivmedel" eller "Alternativt drivmedel") är bilen automatiskt undantagen trängselskatt och bilägaren behöver inte göra något.
Senast redigerad av 4 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
KKR skrev: Sen är det ju också så. att samma förmåner gäller alla miljöbilar inte bara etanolbilar. Du skriver att dom inte får drivas med bensin/diesel, men det får de.
Så är det ju inte alls. Miljöbilar med under 120 co2/km får inte sänkt 20% förmånsvärde eller gratis passage genom tullarna trots att de är miljöbilar.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
KKR skrev: Sen är det ju också så. att samma förmåner gäller alla miljöbilar inte bara etanolbilar. Du skriver att dom inte får drivas med bensin/diesel, men det får de.
Så är det ju inte alls. Miljöbilar med under 120 co2/km får inte sänkt 20% förmånsvärde eller gratis passage genom tullarna trots att de är miljöbilar.
Du har rätt, jag har ändrat/kompletterat mitt inlägg. Jag ber om ursäkt.
Ursäkt behöver du inte be om. Miljöbilsregler är en djungel. :-)-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]