- tor 21 jan 2010, 22:28
#369920
Gourmand, att du är så oresonlig. Du kastar ur dig påståenden som att försäljningen har upphört på etanolbilar trots att du skrivit det tidigare och en forumdeltagare,KKR; motbevisat dig genom att ta fram siffror från Bil Sweden som svar på samma påstående från dig tidigare i tråden.
Du skall givetvis hålla på att du gjort ett riktigt bilval, men det är onödigt att hetsa mot de som gjort ett annat val.
KKR skrev:Sedan påstår du att intresset för etanolbilarna kommer att upphöra när tullfriheten upphör för dessa. Sanningen är ju att den har upphört för alla miljöklassade bilar sedan mer än ett år tillbaka. Siffrorna från Bil Sweden är alltså efter biltullsfriheten upphört.Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.
Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Du skall givetvis hålla på att du gjort ett riktigt bilval, men det är onödigt att hetsa mot de som gjort ett annat val.