NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är samma motorer i Passat som Audi A4 (B7 inte B8 gen.)
andreas_lofgren skrev:Naturligtvis är en ny bil med få mil att föredra men det är inget alternativ om man har en budget att hålla sig till. Då får du istället valet ny bil med många mil, eller gammal bil med få mil. I det valet ser jag det som självklart att ta en nyare bil med mer mil. Landsväg sliter inget, många kallstarter gör det däremot.
Jag tror fortfarande att jag skulle välja en 3 år gammal bil med få mil på mätaren än årets eller 1 år gammal med 10000 mil på mätaren(Spekulerar samma kostnad för bilarna).

Kallstarter är inga problem på nyare dieslar då dessa har dieselvärmare så det argumentet håller inte riktigt, bilar i norrland har oftast både kupe- o motorvärmare om nu diselvärmaren skulle saknas (bensin), medans folk i södra Sverige har tendens att tycka om att frysa om "arschlet" då dessa oftast saknas på en bil som rullat i södra Sverige, troligen har även bilen i södra sverige fått stå ut med mer kallstarter än bilen från norr.

Att en bil har få mil på mätaren kan ju innebära att bilen inte används så mycket, tror knappast att den fått ha mer kallstarter än en långmilare.
Kallstart är när motorn är mindre än 90 grader varm, någon motorvärmare som värmer motorn till den temperaturen finns inte.

Visst kan det vara så att en gammal bil med få mil har använts färre gånger. Men det kan du aldrig veta. Det kan lika gärna vara så att förra ägaren hade 2 kilometer till jobbet och använde bilen jämt. En sådan bil är helt rutten i motorn.
Jag hade en V50 1,8F... med betoning på HADE! :D

Hur som helst så var det en jävligt fin och intressant bil. Jag led väl egentligen inte av att motorn var liten, för det visste jag även sedan tidigare. En mindre motor ska dock innebära en lägre bensinkostnad (i teorin i alla fall). Och det upplever jag inte att denna gör. Jag sålde min V70 för en V50 som nästan alltid drog mer bensin. Illa, kan tyckas, för en så pass mycket mindre bil.

Motorn är klen, ja. Varvtalen är oftast i högsta laget, ja. Men det beror på vad man prioriterar. Det är en bra och rejält billig bil. Känns utan tvekan som att 09:orna är betydligt roligare än dom tidigare också.
En mörk. V70 ser gigantisk ut i ljusa färger.
FiddeUBC skrev:Brainy V70 My10 D5 205 hk med dubbelturbo! Provade en sån i veckan. Mkt trevlig! :mrgreen:
[img]Massa%20bilder[/img]
Varför vill man ha en automat egentligen.. halva nöjet med en D5 / T5:a är ju själva växlandet. :mrgreen:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]