NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vickan
#171435
Orfeous skrev:gummiringar brukar man kunna få in i de minsta hålen som finns :) de brukar gå att pula,trycka,böja o grejja :D
man måste ha lite hålvana ;)

hehe, :lol: :wink:
Användarvisningsbild
av Orfeous
#171442
Vet inte om jag vågar att sätta in grejorna själv bara haha jag kanske har sönder nåt.
kanske kan sätta fast ballasterna med dubbelhäftande tejp från 3M de borde sitta som berg. risken då är ju att lacken följer med om man nångång sliter bort tejpen :D
Användarvisningsbild
av vickan
#171483
Orfeous skrev:Vet inte om jag vågar att sätta in grejorna själv bara haha jag kanske har sönder nåt.
kanske kan sätta fast ballasterna med dubbelhäftande tejp från 3M de borde sitta som berg. risken då är ju att lacken följer med om man nångång sliter bort tejpen :D

ingen fara, så länge du tar det lugnt med själva lampan är det svårt att ha sönder något :wink: jag la mina innanför skärmen, har inte rört sig något sedan jag la dit dom och de syns kanppt..
Användarvisningsbild
av Orfeous
#350585
Nu har jag med hjälp av en kompis fått hjälp att sätta in xenon hid kitet från radicast :)
jäklar vilken skillnad på ljuset! var väldigt enkelt också att sätta ihop.

Det enda kruxet var att få ut båda lamphusen så att säga. de skulle tryckas ut på ett visst sätt.
Sen så skulle hålet i bakstycket vara kring 25mm inte 22 eftersom annars gick inte ena kontakten in genom hålet.

Sen det som händer är att ibland så startar inte ena lampan upp då får man vrida på lampvredet på noll och sen igång igen.
Displayen visar lampfel och lamporna blinkar som att de fått spunk :D
undrar om detta beror på ballasterna att inte ena lampan startas ibland?

Ballasterna stoppade jag in där vid hjulhuset precis som vickan gjorde.

Här kommer lite bilder på lampmonteringen.. tog inga bilder i motorutrymmet eller när lamporna var igång.
Vi bytte även parkeringsljuset så att det blev LED-lampor med ungefär samma färgtemperatur.
annars ser det ju för taskigt ut ;)

http://umea.mine.nu/~anton/bilder/DSC00925.JPG
http://umea.mine.nu/~anton/bilder/DSC00926.JPG
http://umea.mine.nu/~anton/bilder/DSC00927.JPG
http://umea.mine.nu/~anton/bilder/DSC00928.JPG
av jumu01
#350955
Orfeous skrev: Displayen visar lampfel och lamporna blinkar som att de fått spunk :D
undrar om detta beror på ballasterna att inte ena lampan startas ibland?
Hur löste du problemet med felkoderna du får upp på displayen?
Behövde du köpa ett motstånd?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#350957
Har inte fått några felkoder!
Inga motstånd heller! pluggade bara in och det funkade direkt.

Det luktade lite elektronik var väl det enda då jag öppnade bakstycket efter ha testkört.
brukar ju bli så när det är nytt och det blir varmt.

Enda felmeddelandet är lampfel som visas då ibland inte lamporna tänds samtidigt.
men det har bara hänt när jag har vritid ljusvredet till 0 och sen till halvljusautomatik.
var bara att vrida engång till så tändes båda.

har hört bekanta som har samma fenomen :)
Användarvisningsbild
av Orfeous
#351021
ni som monterat kitt hur har ni löste det med besiktningen? kändes ju jobbigt att byta inför besiktningen :)
är ju en hel vetenskap att få ut lamphusen tycker jag. sen ska man fippla med kablarna, försöka att lägga xenonlamporna på nått bra ställe så att de inte repas eller smutsas..

en kompis satte i ett kitt i en audi från runt 00 eller 01 och den sa besiktningen ingenting om :)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#351033
Har inte hört om någon som fått igenom sina efterkonverterade xenon ljus. Men nå'n kanske har tur och får igenom det om man får en slarvpelle till besiktning's gubbe :lol: Dock så tar det ju bara en halvtimme max att skifta tillbaks och det kan det ju vara värt för att slippa ombesiktiga :-)-)

Har inte hört talas om andra som fått felkoder där lamporna inte tänds, kanske dålig ballast? Kör själv ioförsig med ljus från xenonkungen.
av Nike81
#386439
Ska testa sätta i xenon sats i mina halvljus någon gång nästa vecka. Är ett Kina kitt från VNCE eller vad det nu hette. Har haft det i min gammla bil.

Tror dock att det krävs ett CANBUS kitt för att slippa alla "små buggar" som en konvertering ställer till med.
(http://www.xenonkungen.se/canbus_xenon.htm)

Men som jag minns är väl strålkastaren lätt att plocka loss på S40, det är väl bara en "pinne" att dra ut så kommer strålkastaren loss (var så på min förra tjänstebil -04)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#386453
Svar ja och ja. Du kommer inte få enbart felkoder, utan inget ljus alls om du konverterar utan canbus canceller. Då bilen tror att lamporna är trasiga, då de drar för lite kräm. Lätt pannkaka att byta :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]