NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ptrj skrev:Vad har du för art. nr. 201819991600?
http://www.laitis.se/forbr-luftflakt-12v.html
Vet inte ännu. Det finns tydligen flera olika beroende på värmarnummret. Har mailat återförsäljare å frågat. Hoppas på svar under nästa vecka.

Klart att man inte kan få njuta när man har gjort så mycket redan, klart att mer saker skall strula. Får bort felkoden på fläkten men när man skall försöka starta hör man att den börjar snurra eller surra men lägger av och försöker igen och stannar helt.
När jag sedan försökt runt 5ggr så låser sig värmaren helt å felkoden blir permanent.
Hoppas det löser sig med en ny fläkt nu då men har inte tid förrens näst nästa helg tyvärr. På fredag är det julbord med jobbet så hela helgen blir att bara fyllesjuk så nästa helg byts fläkten...

Har googlat en del nu och tydligen har flera haft problem med styrenheten när det gäller denna felkoden. Men jag tror faktiskt det är fel på fläkten för man hör att han vill börja snurra men lägger av. Så signalerna verkar gå fram.
Byter jag fläkten så kan man se värmaren som helrenoverad förutom att inte brännkammaren blev bytt utan bara kraftigt rengjord. Så det kanske är bra att byta fläkten först då den faktiskt hade skrapljud då och då. Kanske har lagret i den skurit...

Edit:

Nu i morse gick värmaren igång direkt utan att krångla. Så felet är alltså inte permanent. Detta vill få mig att tro att det är nått galet med fläkten och inte styrenheten.
Min fru tyckte att jag skulle avvakta att göra något mer tills problemet är ett större problem.
timebandit skrev:
Det var som jag trodde... Fan också!
Felkod CPM-1308 Värmarfläkt felaktig funktion. Får låg signal på ledningen från värmarfläkten.
Felorsak:
Fläkthjulet till värmarfläkten har fastnat/kärvar. Kan bero på fastfrysning eller smuts.
Skadad värmarfläkt.

Fanns inga andra felkoder nu om värmaren vart aktiverad för lång tid etc etc utan bara för värmarfläkten.

Om man läser ett antal inlägg tidigare i tråden så kan man se där jag skriver att fläkten typ skrapar lite då och då när man snurrar på den... Även för ca 1år sedan så hade jag felkod på just fläkten.
Nu finns det alltså bara 2st alternativ!

1. Riva ner skiten igen och byta fläkten.
2. River ner skiten och skicka in styrenheten för test.

Jag sätter en slant på fläkten faktiskt då den har skrapat etc. Känns väldigt misstänkt iaf. Synd att den kostar så jäkla mycket!
Bilia = 2050:- med volvorabatt.
Från England kostar det runt 1700:-, iaf 300:- att spara.
Ev. hittat från Tyskland för runt 1500:-.
- Exakt samma fel beskrev min servicetekniker att jag hade på min C30 2.0D -07 när värmaren strulade förra vintern. Han fick felsignal på fläkten. Sedan han bytte fläkten, nytt glödstift och brännarkammare. Blev det bättre? Nej. Först efter en ny styrenhet fungerar nu allting igen som det är tänkt (hittills, peppar peppar!)

Hade jag varit dig hade jag kollat på styrenheten, det är många inklusive mig som verkar fått måndagsexemplar till styrenhet från fabrik och det verkar kunna ge alla möjliga konstiga fel "intermittent".

Lycka till!

Mvh. Pierre
Bytte glödstift och flamvakt mm. Fick igång värmaren som annars inte kunnats få igång alls.
Hur kollar man styrenheten egentligen? Det är av största intresse. Annars tror jag på fläkten ändå, speciellt när den inte snurrade helt fritt och med skrapljud till följd.
För övrigt så fungerade värmaren igår och idag så tror mer på fläkten.
Tänker ändå avvakta tills problemet blir lite större.
att fläkten skrapar är helt normalt!! Även nya fläktar skrapar sa min lokala ebersprächer servicekille. Min fläkt skrapade flera ggr när jag hade den nedmonterade, körde den på 8v och den gick hur fint som helst.. (OBS 8v till fläkten!!!)
jag hade även en felkod sen tidigare som indekerade fläkten, men jag trodde ej på den eftersom fläkten fungerade så bra. Det är även vanligt att den indikerar fel på fläkten fast den är helt okej!

Felet var alltså styrenheten i mitt fall, om elektroniken i den strular så är de ju svårt att felsöka tycker jag. Så du får helt enkelt montera ner den å skicka in styrenheten om det strular.
peon skrev:
ptrj skrev:Vad har du för art. nr. 201819991600?
http://www.laitis.se/forbr-luftflakt-12v.html
ska inte fläkten vara på 8v?

Det är glödstiftet du tänker på men tror det är 12 volt men inte direktmatning med 12v typ :-)

Saxat ur servicehandboken:
Observera
Vid HYDRONIC – 12 / 24 volt får
funktionsprovningen inte genomföras med
mer än 8,2 / 15 volt + 0,2 volt.
Se till att plus- och minusledningarna
ansluts korrekt.

Kom förövrigt ut till en varm bil nu i eftermiddag så jag avvaktar som sagt med en ny fläkt :-)
NU är jag mer eller mindre helt övertygat att min sista problem med CPM styrenhet! Värmaren har fungerat i 2-3 dagar med flera körningar för att lägga av i eftermiddag.

Timern kunde inte starta på jobbet i eftermiddags. Försökte med direktstarten flera ggr, ville inte. Fick köra hem i en kall bil :)
Försökte några ggr under färd att starta värmaren men den satte sig på OFF väldigt snabbt (ca 2 sek).
Kom fram till 1a stoppet, provade starta värmaren igen, gick inte.
Stängde av bilen, ut med nyckeln. Vred på tändningsläget och provade direktstarten, ville inte då heller. Gick ut och hämtade hunden (ca 5minuter). Kom ner till bilen och provade starta värmaren innan avfärd. Den STARTADE direkt!
Så just nu står värmaren på inför nästa färd om ca 30 minuter.

Tror fasen mer å mer att felkoden på fläkten beror på styrenhet. Skall be pappa som jobbar för Volvo att prata med Volvoverkstaden om dem har något snabbt sätt att kolla om styrenheten är dålig eller inte.
Tror inte bilen hinner göra en test på fläkten på under 2 sekunder iaf!

Har mailat Innosund nu å frågat om dem vet om deras lagning är mer permanent än att köpa en ny på Bilia. Bilen blir ju obrukbar i mer än 1 vecka om man ska skicka in styrenheten. Värt 1000:- mer om man kan byta direkt. Frågan är om samma fel är att vänta igen eller om Innosund lagning håller bättre.
Har även pratat med frugan nu och bestämt oss att vi kan inte bli av med bilen i över 1 vecka så det blir nog att köpa en ny på Bilia istället...
Om du tar ut CPM`en, kan du titta noga på geléen som elektroniken er støpt inn i. Er det sprickor i den, er det 99% säkert den som er problemet.

Det goda i alt detta timebandit, är ju att du har gått från at vara ovitande til å bli varmarexpert! Alltid roligt att lära seg saker :D

Ang. mätning av spänningar på fläktar, glødstift, motorer, pumpar osv. så är det mycket i en bil som er pulsbreddmodulerat. Dvs. at spänningen kan variera från 0V til 12V under olika driftsforhållanden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740