NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som man brukar säga - man tror på det man vill tro på och det man inte vill tro på försöker man ifrågasätta. Gillar man att bli blåst och lägga såväl tid som pengar på klåpare, ja då ska man anlita de stora märkesverkstäderna och deras s.k. sevicetekniker. Jag föredrar riktiga bilverkstäder som har riktiga bilmekaniker. Att sedan dessa stora märkesverkstäder t.o.m. får lämna ifrån sig kundbilar till dessa små privatverkstäder när de själva misslyckas talar sitt tydliga språk. För mig är det hela mycket enkelt.
Gourmand skrev:Som man brukar säga - man tror på det man vill tro på och det man inte vill tro på försöker man ifrågasätta. Gillar man att bli blåst och lägga såväl tid som pengar på klåpare, ja då ska man anlita de stora märkesverkstäderna och deras s.k. sevicetekniker. Jag föredrar riktiga bilverkstäder som har riktiga bilmekaniker. Att sedan dessa stora märkesverkstäder t.o.m. får lämna ifrån sig kundbilar till dessa små privatverkstäder när de själva misslyckas talar sitt tydliga språk. För mig är det hela mycket enkelt.
Jag måste säga att jag tycker synd om dig, du måste blivit uppkörd av flertalet märkesverkstäder som du spyr galla över dessa.
Framför allt tycker jag att det är barnsligt och oförskämt. Att alla skulle vara likadana stämmer inte, Volvo ÅF här jag bor sköter allt mycket snyggt och med stor kunskap. Jag har alltid blivit bra behandlad, fått erfoderliga arbeten korrekt utförda, Goodwill utan att påpeka att jag är berättigad till detta. Men visst finns det dåliga mekaniker, det finns i alla yrkeskårer konstigt våre det väl annars.

Men snälla sluta spy galla det är bara tröttsamt, dom flesta i detta forum har hajjat vad du anser, och det är ju bra att du hittat din verkstad som du trivs med.

Mvh
Cox
Trådskaparen hade en fråga och den frågan har jag hållt mig till. Att du uppfattar det som att jag "spyr galla" över de stora märkesverkstäderna är ju mer ett tecken på att du blir irriterad över att jag upplyser om någonting som du inte vill höra talas om. Det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt, men du kan lita på att jag även i fortsättning kommer att uttala stark kritik mot de s.k. märkesverkstäderna och även fortsätta med att belysa att en bra, liten privatverkstad oftast tar hand om din bil på ett betydligt bättre och mer professionellt sätt än Bilia och deras likar gör och dessutom till en avsevärt mindre peng.
andy78, se till att du använder rätt citat när du citerar. Du har citerat ett inlägg som Gourmand har skrivit, men får det till att Tim har skrivit det. Och sedan Gourmand. Om Volvos auktoriserade verkstäder vore så dåliga som du påstår, hur får de då så många kunder? Påstår du att majoriteten av Volvokunderna är dumma i huvudet?
KKR skrev:andy78, se till att du använder rätt citat när du citerar. Du har citerat ett inlägg som Gourmand har skrivit, men får det till att Tim har skrivit det. Och sedan Gourmand. Om Volvos auktoriserade verkstäder vore så dåliga som du påstår, hur får de då så många kunder? Påstår du att majoriteten av Volvokunderna är dumma i huvudet?

Jag rycker på citera och skriver längst ned.
En stor anledning till att de har så många kunder är att bilen har garanti och de inte kan / våga lämna den någon annanstans.
Sen kan man ju diskuterade vad man menar med "på volvo" är det bilia eller en aktoriserad volvoverkstad?
För mig känns det senare bättre om de även arbetar med andra märken.

Självklart ska du lämna in din bil på bilia / volvo när den är under garanti, sen är det upp till var och en att göra som man vill.
Dock så är det fullt tillåtet att lämna sin bil vart som helst numera så länge det är "fackmannamässigt utfört". Volvo får inte neka garanti baserat på att bilen är servad någon annanstans. Däremot kan de neka goodwill om de vill.
För att balansera diskussionen en aning, så är det väl inte någon naturlag att alla som arbetar på Bilia och liknande stora ställen måste vara inkompetenta/dåliga mekaniker. Det är snarast deras arbetskultur som ställer till det och detta gäller de flesta stora auktoriserade märksverkstäder oavsett märken.
Vad det beror på att många ändå väljer att lämna sina nyare bilar på dessa ställen och dessutom betala dyrt för det kan jag bara gissa. KKR antydde att det skulle bero på att kunderna som gör detta "skulle vara dumma i huvudet", eller var det jag som ansågs tro det ? Svaret är att jag vet inte, men gissningsvis handlar det om mindre mekaniskt bevandrade bilägare, som tror att dom köper någon sorts trygghet när de anlitar någon av dessa hangarliknande anläggningar.
När jag servar och reparerar mina bilar hos en liten privat verkstad, så vet jag att det där finns rktiga mekaniker som gör annat än att sitta vid dataskärmen och tyda felkoder för att därefter byta ett antal mer eller mindre svindyra delar, oftast till föga nytta.
Det finns mängder av sådana verkstäder runt om i Sverige och har man funnits i branschen i 35 år och har orderboken fulltecknad 3 månader framåt så är sannolíkheten stor för att man kan sina saker. Att man dessutom till och från gör jobb åt den stora märkesverkstaden när de fått tillbaka kundbilen för 3:e gången från en befogat ilsken kund säger väl också en del.
andreas_lofgren skrev:Dock så är det fullt tillåtet att lämna sin bil vart som helst numera så länge det är "fackmannamässigt utfört". Volvo får inte neka garanti baserat på att bilen är servad någon annanstans. Däremot kan de neka goodwill om de vill.
Jo jag vet också att det måste vara fackmannamässigt utför, men bevisbördan ligger på kunden och detta har diskuterats till förbannelse.
Detta med att olika Volvoverkstäder lämnar vidare bilar till andra icke auktoriserade verkstäder låter för mig väldigt osannolikt. Det är faktiskt första gången jag hör talas om detta.
Varifrån kommer denna informationen? Är det mindre verkstäder som påstår detta själva?
Oftast har jag skött service själv. När jag lämnat bilen för reparation har det varit både på auktoriserad Volvoverkstad och andra mindre verkstäder. Att säga att Volvo alltid är dyrare är fel. När jag bytte koppling på min S40 -01 så föll valet på Volvoverkstaden pga priset tex.
Faktiskt ganska imponerande att byta koppling på en bil om man inte har några "riktiga" mekaniker anställda.

Finns väl bra och dåliga verkstäder både när det gäller märkesverkstad och mindre sådana.
Tomas88 skrev:Detta med att olika Volvoverkstäder lämnar vidare bilar till andra icke auktoriserade verkstäder låter för mig väldigt osannolikt. Det är faktiskt första gången jag hör talas om detta.
Varifrån kommer denna informationen? Är det mindre verkstäder som påstår detta själva?
Oftast har jag skött service själv. När jag lämnat bilen för reparation har det varit både på auktoriserad Volvoverkstad och andra mindre verkstäder. Att säga att Volvo alltid är dyrare är fel. När jag bytte koppling på min S40 -01 så föll valet på Volvoverkstaden pga priset tex.
Faktiskt ganska imponerande att byta koppling på en bil om man inte har några "riktiga" mekaniker anställda.

Finns väl bra och dåliga verkstäder både när det gäller märkesverkstad och mindre sådana.
Är det osannolikt att verkstaden utnyttjar andra tjänster /parter för att slutföra uppdraget?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12