NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill bara göra en liten uppdatering... Körde över 15mil idag med konstant regenerering. Förbrukning mellan 6.5 - 9.5 hela tiden, lagom roligt...

Packningarna till och från partikelfiltret var så dyra (vet inte om man kan göra egna eller dyligt) att jag valde att köpa ett nytt partikelfilter från England. Över 600:- tror jag muttrarna, skruvarna och packningarna kostade. Partikelfiltret kostade 2400:- inkl. frakt med FedEx.
Imorgon skall jag och en kompis försöka montera detta på en OKQ8 hall. Hoppas bara dem har kvar liftarna!

Är det någon som vet om man måste nolla DPF räknaren osv i VIDA? Vad händer om man inte gör det?

Här är lite bilder på DPF'en... Den stora skillnaden utan att först se originalet är att det är fastsvetsade bultar i båda ändorna. Volvo's är bara ena sidan fastsvetsat och andra sidan med lösa skruv å mutter. Kanske blir jobbigare att få på den nya då men det märker vi förhoppningsvis imorgon!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En uppdatering till...

Hade ca 1½ mil till GDS hallen och bilen regenereade hela vägen dit. Medelförbrukningen för igår och idag låg på 8.5 enligt färddatorn, ligger säkert lite högre i verkligheten. Bytet och nollningen av mätaren för DPF osv tog ca 2 timmar, detta var utan att veta hur allt var och såg ut så det är ju jätte bra.

Bilen regenererade aldrig på väg hem igen iaf. Nu får vi hoppas på att detta hjälper!
Inga problem med dem svetsade skruvarna! Tom Volvo's egna DPF hade svetsade skruvar i båda ändorna, trots att VIDA säger något helt annat! Kanske det varierar mellan dem olika motorerna eller nått? Den stora klamman behövdes inte heller och skall försöka lämna tillbaks den.
Delen som sitter mot den främre delen av DPF är flexande så det var bara att utnyttja det samt utnyttja avgassystemets upphängning som också flexar så det var lätt att trycka/dra isär DPF =)

Det som behövs är: 4 muttrar, 2 packningar. Egentligen skall man väl kanske byta dem skruvarna till SIPS balken eller vad det heter som sitter precis över DPF i framkant men jag återanvände dem och använde lite blå locktite :)

Fungerar detta nu med nya DPF så gicv kostanden på:
Gör Det Själv hyra på OKQ8 = 218:-
Monteringsdetaljer: ca 300-400:-
DPF = ca 2400:-

Summa är strax under 3000:- !
Volvo vill ju ha över 8500:- för bara DPF när jag var där för några veckor sedan...

Så har ni några frågor ang. byta DPF så är det bara att fråga =)
Jag kommer uppdatera tråden om det hjälper/hjälpte med ny DPF om ca 2 veckor. Behöver lite tid för att utvärdera problemet då mitt problem kom och gick hela tiden. Längsta tid som bilen var normal var nog strax vid 5 dagar. Fungerar den i 2 veckor så är problemet avhjälpt!
Då farsan har bra kontakt på en Volvo verkstad så skall dem utreda om DPF verkligen är bytt på bilen och kolla i Volvo's egna system om DPF är utplockat å debiterat. Så en ev. reklamation är på gång om det vill sig väl.
5500mil höll det partikelfiltret, borde hålla i 12.000mil eller iaf nära 10.000mil. KATASTROF.
Volvo vill alltid ha ordentligt betalt för det arbete dom utför sedan om resultatet är tvivelaktigt verkar dom inte bry sig så mycket om!
Vilket jobb du gjort timebandit, hoppas nu för din skull att det blir ett positivt resultat, kommer att följa fortsättningen med spänning.
Du skulle kunna extraknäcka på att byta partikelfilter med tanke på vad Volvo skall ha betalt för! :wink:
Ja, dem tar riktigt bra betalt faktiskt. Är glad att man kan göra vissa saker själv å spara in pengar.

Hur långt/kort kan man köra innan ett partikelfilter blir såpass igensatt att bilen måste regenerera?

Körde iaf ytterligare 5mil idag utan någon regenerering. Snittet låg på 0.48 enligt färddatorn. Helt OK tycker jag.
Får man fråga hur korta eller långa sträckor som körs? Jag har många kortare sträckor men motorn blir alltid varm osv.
Regenerering 1 eller 2 gånger per tank kan jag lätt acceptera.

Håller stenhård koll efter Regenereringscykeln just nu.
När det gäller intervall så har jag märkt att min bil regenererar oftare samt oregelbundet sommartid när det är varmt ute. Vad detta kan bero på har jag inte en aning om. Nu vintertid ligger jag på runt 150 mil mellan regenerering och stabila intervall. Regenerering tar oftast c 15-20 min och förbrukning stiger med c 0.2 l/mil.

Kör sällan längre än 30 km i stöten. Det jag märkt under senare år är att bilen börjat rycka mycket mer vid regenerering. Bilen har gått 8500mil, -06 V50 2.0D

Klart bra att Timebandit redovisar sitt resultat här. Hoppas det har löst sig nu så man kan sikta in sig på samma operation istället för den hutlöst dyra 12,000 mila servicen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås