NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den tappar inte minnt av att stå strömlös (tror jag)
Sen vet jag inte vad den startar på om den skulle tappa bort senast kända adaption (jag vet heller inte hur man kan påtvinga att den tappar bort det utan att byta styrenhet heller (kanske genom att köra en omladdning, men är inte säker)

Jag vet ialla fall inte vilket bränsle den utgår ifrån då.
CarMan skrev:
MattiasD skrev:
CarMan skrev:Ja det går att läsa ut med verkstans utrustning.
2 vi ska silja på om vi pratar om lilla eller stora etanol motorn, det är stor skilnad på dom!
Vet du hur mekanismen bakom fungerar? Alltså, vilken teknik används för att räkna ut etanolhalten och hur är det med feltoleransen?

Du mäter det på lamdasonden. man ändrar spridar tiden tills man uppnår lamda 1. (utefrån tiden spridaren är öppen räknar motorstyrenheten ut vilken blandning det är)
Motorn "fryser" det värder & till låter en viss avikelse från detta för att kuna sätte felkod på om den gör för stor justering (lag krav på att den måste kunna säta felkod på det)
Bilen gör bara en sån lär koll av blandningen om du tankat (då måste den kolla vad du tankat med) Du ska då tanka mer än 10 liter & efter tankning köra minst 15 minuter lansväg med motorn i driftstempratur. avbryts detta så går motorn tillbaka på den senast könda bränsla blandningen, vilket gör att det kan vara omöjligt att få igång bilen om dubytt bränsla helt.
Nu har jag försökt läsa ur etanolhalten via OBDII utan lyckat resultat. Vet du om parametern enbart går att läsa ur under vissa förutsättningar? Vad använder du för programvara?
CarMan skrev:Den tappar inte minnt av att stå strömlös (tror jag)
Sen vet jag inte vad den startar på om den skulle tappa bort senast kända adaption (jag vet heller inte hur man kan påtvinga att den tappar bort det utan att byta styrenhet heller (kanske genom att köra en omladdning, men är inte säker)

Jag vet ialla fall inte vilket bränsle den utgår ifrån då.
Vi har testat lite och det verkar vara på bensin som den är förvirrad vid uppstart, dock så inväntar vi en bättre kökdknäpp för att verifiera.

Kan man läsa ut vilken bränsle blandnings förhållande bilen tror den har?

.
ja det går att läsa ut etanolhalt i % på de nyare bilarna.
CarMan skrev:ja det går att läsa ut etanolhalt i % på de nyare bilarna.
Jag kanske var lite otydlig. Vad jag menar är, går det att kolla vad bilen TROR att den kör på för soppa innan man startat motorn(alltså innan den verkar korrigera sig själv efter lamdan)?

.
Du kan med vida läsa ut vad bilen tror den har för bränsle, men går bara när motorn är igång.
motorn ändrar inte bänsle blandning bar för att motorn startas. För att bilen ska ändra bränsleblandning så måste bilan tankas med mer än 5 liter (10 för at vara säker på att blien verkligen känt att du tankat) Efter detta börja bilen "kolla" vad den har för bränsle, vilket tar 10-15 minuter. Först när detta är klart ändra vilket bränsleblandning bilen tror den är tankad med. (avbryst körningen innan bilen listat ut vilken bränsle den har så startar den på samma blandning den enast var tankad med, alltså ingen ändring alls från senast kända bränsle)
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]