- ons 20 jan 2010, 21:04
#369403
Och E85-bilen - trots att den är en snabb quick-fix och inte alls är optimerad för bränslet - så är den ändå energieffektivare än bensinbilen. Scania gör etanolbussar med 43 % energieffektivitet - din diesel ligger på ca 24 %. Som synes finns en rejäl potential att utnyttja. Sen ska du inte glömma att din diesel är medansvarig i 400 000 för tidiga dödsfall i Europa varje år (CAFE-studien) - partikelfiltret till trots.
Och som sagt - skogsskövlingen minskar samtidigt som etanolproduktionen ökar. Skulla man använda samma fula knep som Wibe, så skulle man säga att ökad etanolproduktion betyder upphörd skogsskövling. Men sambandet finns knappast åt någotdera hållet.
Så svälj dina fördomar och våga läs lite rapporter som visar både fördelar och risker med etanol. Börja med Faij - han ger en bra överblick[/quote]
Vem avvisar "alla forskarbudskap" ? Inte jag iaf. Varje dag kommer nya inlägg i pressen, senast i DN idag. "Misslyckad klimatsatsning på etanol ", är rubriken. Artikeln är egentligen en sammanfattande notis, men en av tusentals. Varje dag kan man läsa olika inlägg och framförallt från av varandra helt oberoende källor. "Bara den svenska satsningen på etanol har ökat utsläppen 20 miljoner ton jämfört med om samma transporter sket med bensin". De enda som idag sjunger etanolens lov är väl sannolikt de bilägare som har svårt att svälja att de gått på en blåsning, trots att varningar fanns redan för flera år sedan. Då vågade knappast någon kritisera etanolskojeriet. Idag går det utmärkt, eftersom det inte längre finns vare sig politiskt stöd eller någon annan typ av stöd för fortsatt brännvinsdrift av bilar. När nu de olika subventionerna succesivt försvinner, så kommer sannolikt också det lilla intresse som ännu finns kvar hos några för etanolbilar även det försvinna. Folk kanske vill vara miljövänliga på riktigt och inte bara på låtsas.
DrY skrev:[quote="GourmandHur tänker du nu - du avvisar ju alla forskarbudskap om att etanolen faktiskt kan vara bra. Morerira, Woods, Faij, FAO etc.
Det är naturligtvis inget fel i att vilja köra sin bil på annat än olja. Problemet är att det i dagsläget inte existerar något ickefossilt bränsle som är miljövänligt, allra minst etanolen. Skövlingen av skog, regnsskog, massiv uppodling av samma ytor med lika massiv användning av konstgödsel, samma fossilberoende av transporter och dessutom en förbrukning som är extremt hög gör etanolbilen till kanske det sämsta miljövalet.
Inget annat land än Sverige har nämligen låst sig så stenhårt vid etanolen och varit korkade nog att kalla bilar drivna av just etanol för "miljöbilar". Detta har varit en parentes som nu förefaller vara över. Inte en dag för tidigt, enligt mig.
Att Sören Wibe tidigare representerat Junilistan hör faktiskt inte hit. Jag har aldrig varit någon anhängare av Junilistan. Tvärtom, men det betyder inte att jag automatiskt avfärdar de forskarbudskap som han och många andra har framfört en längre tid.
Jag har idag valt en modern och supereffektiv diesel (V50 Drive)och på så vis halverat mitt bruk av fossilt bränsle. Det hade jag aldrig gjort om jag istället valt en törstig spritbil. Kommande biodiesel och biogas som produceras utan användande av odlingar ligger sannolikt nära i tiden och finns i viss utsträckning redan, men ännu är vi inte där och då väljer jag att köra det som skitar ned minst och med den teknik som faktiskt är tillgänglig idag. Det tycker jag är bättre än att bli fastlåst vid fantasier och önskedrömmar. Med det ber jag att få avsluta mina bidrag till denna livgivande tråd. Tillsvidare ! (man vet ju aldrig)
Och E85-bilen - trots att den är en snabb quick-fix och inte alls är optimerad för bränslet - så är den ändå energieffektivare än bensinbilen. Scania gör etanolbussar med 43 % energieffektivitet - din diesel ligger på ca 24 %. Som synes finns en rejäl potential att utnyttja. Sen ska du inte glömma att din diesel är medansvarig i 400 000 för tidiga dödsfall i Europa varje år (CAFE-studien) - partikelfiltret till trots.
Och som sagt - skogsskövlingen minskar samtidigt som etanolproduktionen ökar. Skulla man använda samma fula knep som Wibe, så skulle man säga att ökad etanolproduktion betyder upphörd skogsskövling. Men sambandet finns knappast åt någotdera hållet.
Så svälj dina fördomar och våga läs lite rapporter som visar både fördelar och risker med etanol. Börja med Faij - han ger en bra överblick[/quote]
Vem avvisar "alla forskarbudskap" ? Inte jag iaf. Varje dag kommer nya inlägg i pressen, senast i DN idag. "Misslyckad klimatsatsning på etanol ", är rubriken. Artikeln är egentligen en sammanfattande notis, men en av tusentals. Varje dag kan man läsa olika inlägg och framförallt från av varandra helt oberoende källor. "Bara den svenska satsningen på etanol har ökat utsläppen 20 miljoner ton jämfört med om samma transporter sket med bensin". De enda som idag sjunger etanolens lov är väl sannolikt de bilägare som har svårt att svälja att de gått på en blåsning, trots att varningar fanns redan för flera år sedan. Då vågade knappast någon kritisera etanolskojeriet. Idag går det utmärkt, eftersom det inte längre finns vare sig politiskt stöd eller någon annan typ av stöd för fortsatt brännvinsdrift av bilar. När nu de olika subventionerna succesivt försvinner, så kommer sannolikt också det lilla intresse som ännu finns kvar hos några för etanolbilar även det försvinna. Folk kanske vill vara miljövänliga på riktigt och inte bara på låtsas.