NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DrY skrev:[quote="Gourmand

Det är naturligtvis inget fel i att vilja köra sin bil på annat än olja. Problemet är att det i dagsläget inte existerar något ickefossilt bränsle som är miljövänligt, allra minst etanolen. Skövlingen av skog, regnsskog, massiv uppodling av samma ytor med lika massiv användning av konstgödsel, samma fossilberoende av transporter och dessutom en förbrukning som är extremt hög gör etanolbilen till kanske det sämsta miljövalet.

Inget annat land än Sverige har nämligen låst sig så stenhårt vid etanolen och varit korkade nog att kalla bilar drivna av just etanol för "miljöbilar". Detta har varit en parentes som nu förefaller vara över. Inte en dag för tidigt, enligt mig.

Att Sören Wibe tidigare representerat Junilistan hör faktiskt inte hit. Jag har aldrig varit någon anhängare av Junilistan. Tvärtom, men det betyder inte att jag automatiskt avfärdar de forskarbudskap som han och många andra har framfört en längre tid.
Jag har idag valt en modern och supereffektiv diesel (V50 Drive)och på så vis halverat mitt bruk av fossilt bränsle. Det hade jag aldrig gjort om jag istället valt en törstig spritbil. Kommande biodiesel och biogas som produceras utan användande av odlingar ligger sannolikt nära i tiden och finns i viss utsträckning redan, men ännu är vi inte där och då väljer jag att köra det som skitar ned minst och med den teknik som faktiskt är tillgänglig idag. Det tycker jag är bättre än att bli fastlåst vid fantasier och önskedrömmar. Med det ber jag att få avsluta mina bidrag till denna livgivande tråd. Tillsvidare ! (man vet ju aldrig)
Hur tänker du nu - du avvisar ju alla forskarbudskap om att etanolen faktiskt kan vara bra. Morerira, Woods, Faij, FAO etc.

Och E85-bilen - trots att den är en snabb quick-fix och inte alls är optimerad för bränslet - så är den ändå energieffektivare än bensinbilen. Scania gör etanolbussar med 43 % energieffektivitet - din diesel ligger på ca 24 %. Som synes finns en rejäl potential att utnyttja. Sen ska du inte glömma att din diesel är medansvarig i 400 000 för tidiga dödsfall i Europa varje år (CAFE-studien) - partikelfiltret till trots.

Och som sagt - skogsskövlingen minskar samtidigt som etanolproduktionen ökar. Skulla man använda samma fula knep som Wibe, så skulle man säga att ökad etanolproduktion betyder upphörd skogsskövling. Men sambandet finns knappast åt någotdera hållet.

Så svälj dina fördomar och våga läs lite rapporter som visar både fördelar och risker med etanol. Börja med Faij - han ger en bra överblick[/quote]
Vem avvisar "alla forskarbudskap" ? Inte jag iaf. Varje dag kommer nya inlägg i pressen, senast i DN idag. "Misslyckad klimatsatsning på etanol ", är rubriken. Artikeln är egentligen en sammanfattande notis, men en av tusentals. Varje dag kan man läsa olika inlägg och framförallt från av varandra helt oberoende källor. "Bara den svenska satsningen på etanol har ökat utsläppen 20 miljoner ton jämfört med om samma transporter sket med bensin". De enda som idag sjunger etanolens lov är väl sannolikt de bilägare som har svårt att svälja att de gått på en blåsning, trots att varningar fanns redan för flera år sedan. Då vågade knappast någon kritisera etanolskojeriet. Idag går det utmärkt, eftersom det inte längre finns vare sig politiskt stöd eller någon annan typ av stöd för fortsatt brännvinsdrift av bilar. När nu de olika subventionerna succesivt försvinner, så kommer sannolikt också det lilla intresse som ännu finns kvar hos några för etanolbilar även det försvinna. Folk kanske vill vara miljövänliga på riktigt och inte bara på låtsas.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:
KKR skrev:
Jag skulle kunna säga att jag sedan jag böt från bensinbil till etanolbil minskat min oljekonsumtion med mellan 75% (vinter) och 85%. Jag förstår inte varför du anser att lokaltrafik kommer kunna använda etanol men inte andra om etanolen redan är "passé oavsett hur den produceras"
Då har du helt bortsett från vad etanolproduktionen kostar i ökade koloxidutsläpp samt att spritbilen drar ca 60% mer bränsle än motsvarande dieselbil.
Nu är vi där igen, du bortser att även dieselolja har miljöbelastande framställning. Jag väljer att citera från annan tråd på forumet:
"När ska etanolhatarna börja räkna in framställningen av Bensin och Diesel i dessa bränslens miljöeffekter. Det pratas alltid om etanolframställningens effekter men bensin verkar tillverka sig själv. Oljeindustrin i sig är en av de värsta miljöbovarna vi har, redan innan vi börjar förbränna bensin eller diesel.
Preemraff i Lysekil släppte förra året ut 1,8 miljoner ton CO2 och förbrukade 45MW energi."

Sen i ditt nästa inlägg inser du tydligen inte att den "nyheten" DN publicerar i går är samma "utredning", Sören Wibes, som publicerades i förrgår i SvD. Men det finns en annan undersökning som också kom i går: http://www.skogsaktuellt.se/?p=33123&pt=108&m=1422

Ja det stämmer att min bil förbrukar mer bränslevolym än din, men bara 15% (25 på vintern) är fossil.

Men vem som är "blåst på konfekten" får framtiden utvisa. Nu tror jag visseligen inte att vare sig du eller jag behöver vara oroliga, både diesel och etanol blir kvar.
Användarvisningsbild
av sveax
Ja jag tror, liksom KKR, att både diesel och etanol blir kvar i framtiden. Men om det blir så att som Gourmand tror att etanolen försvinner eller beskattas hårt, kan de ju altid köra på bensin. Men vad gör vi med dieselbilar om det omvända händer?
sveax skrev:Ja jag tror, liksom KKR, att både diesel och etanol blir kvar i framtiden. Men om det blir så att som Gourmand tror att etanolen försvinner eller beskattas hårt, kan de ju altid köra på bensin. Men vad gör vi med dieselbilar om det omvända händer?
Kör med biodiesel som produceras utan att ta ny eller gammal odlingsmark i anspråk ! Jämte biogas.
KKR skrev:Nu är vi där igen, du bortser att även dieselolja har miljöbelastande framställning. Jag väljer att citera från annan tråd på forumet:
"När ska etanolhatarna börja räkna in framställningen av Bensin och Diesel i dessa bränslens miljöeffekter. Det pratas alltid om etanolframställningens effekter men bensin verkar tillverka sig själv. Oljeindustrin i sig är en av de värsta miljöbovarna vi har, redan innan vi börjar förbränna bensin eller diesel.
Preemraff i Lysekil släppte förra året ut 1,8 miljoner ton CO2 och förbrukade 45MW energi."
Men det går ju åt ÄNNU MER bränsle som måste produceras och transporteras när vi pratar just Etanol. Det är säkert det som avses i jämförelse mot bensin/diesel.

Dessutom kan jag garantera att fraktfartygen som går från Brasilien och hit med Etanolen INTE går på miljövänligt bränsle. Dessa fartyg måste ju åka fler gånger jämfört med om vi håller oss med bensin/diesel (även om nu bensin/dieseln inte kommer från Brasilien i vårt fall så hoppas jag poängen framgår).
Gourmand skrev:
sveax skrev:Ja jag tror, liksom KKR, att både diesel och etanol blir kvar i framtiden. Men om det blir så att som Gourmand tror att etanolen försvinner eller beskattas hårt, kan de ju altid köra på bensin. Men vad gör vi med dieselbilar om det omvända händer?
Kör med biodiesel som produceras utan att ta ny eller gammal odlingsmark i anspråk ! Jämte biogas.
Nämn gärna en bilmodell där nybilsgarantin ej går förlorad om biodiesel tankas. Nämn också vart biodiesel finns att tanka.

Etanol behöver göra anspåk på mark. St1 startar snart sin etnoltillverkning baserad på avfall i Norrköping. Och andra generationen etanol är lång gången.
bilgalen skrev:
KKR skrev:Nu är vi där igen, du bortser att även dieselolja har miljöbelastande framställning. Jag väljer att citera från annan tråd på forumet:
Men det går ju åt ÄNNU MER bränsle som måste produceras och transporteras när vi pratar just Etanol. Det är säkert det som avses i jämförelse mot bensin/diesel.

Dessutom kan jag garantera att fraktfartygen som går från Brasilien och hit med Etanolen INTE går på miljövänligt bränsle. Dessa fartyg måste ju åka fler gånger jämfört med om vi håller oss med bensin/diesel (även om nu bensin/dieseln inte kommer från Brasilien i vårt fall så hoppas jag poängen framgår).
Men det går inte åt mer ENERGI när man kör på Etanol, trots att bilarna inte är optimerade för bränslet. Jag håller med att det inte är bra att frakta bänsle och därför behövs mer lokalt producerad etanol. Där är St1 ett föredömme. Men ska man ändå frakta bränsle är det bättre att frakta etanol är olja. Vi vet alla vad som händer när olja läcker ut.

Fraktfartygen går förmodligen på skitig Diesel...allt går inte att förändra över en natt.
MattiasD skrev:Fraktfartygen går förmodligen på skitig Diesel...allt går inte att förändra över en natt.
Så vitt jag vet så går de riktigt stora på råolja med stora svavelutsläpp som följd. Men någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

Men detta är ju ENORMA motorer. Skulle nog gå åt hela världens matproduktion under ett år för att driva ett sånt fartyg en sjömil på etanol :D
Att ni spritbilsförespråkare orkar ! Det finns en värld utanför lilla Sverige och i den världen är etanoldrift av privatbilar en ickefråga - Sverige är ensamt om denna vansinninga satsning.
Miljöintresset och värnandet om den gemensamma miljön är naturligtvis inte sämre än i Sverige, men däremot mindre prestigeladdad.
Att intresset för spriten som drivmedel i princip upphört i Sverige är bl.a. ett resultat av att det finns journalister och forskare både inom Sverige och utanför som har något så ovanligt som integritet. De tänker själva. Och när de gör det anklagas de för att vara oljelobbyister och annat trams. Man häpnar !
Fortsätt gärna kör era törstiga spritbilar, men vänta er inte att era bilar kommer att betraktas som "miljöbilar" om några år. Bit för bit fasas subventionerna för dessa bränsleslukande fordon ut. Det ska bli intressant att se hur stort köpintresset för dessa bilar kommer att vara när nu biltullsfriheten för dessa bilar här i Stockholm snart kommer att upphöra.
Själv ska jag åka och tanka min V50 Drive. Tankning kännns förresten nästan lite gammaldags och exotiskt nu, det är nämligen så sällan det behöver göras.
Problemet är att argumenten mot etanol inte håller. Även Wibes studie är numera konstaterad nonsens och ingen inget nytt kom fram där. Biljournalister ska vi inte tala om. De tror fortfarande att energianvändning är samma som volymanvändning. Då är det lätt att ta till att dessa personer är oljelobbyister. Trots allt spenderar oljeindustrin miljarder kronor varje år för att smutskasta bioenergiindustrin och få folk att fortsätta att använda olja. De borde väl lyckas hos några människor.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Hård Bromspedal

Låter mer som dåligt vakuum till broms[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lapp[…]

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]