NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

opA skrev:
jumu01 skrev:Visst kan den vara fantastiska att köra men 9000 mil på mätaren, NEJ TACK!
Vad är det för fel med att den gått 9000 mil ?
Oftast så går ägarkostnaderna och mycket mil hand i hand= det är nu det börjar kosta, ett litet exempel kamremsbyte är ju ingen billig affär, ser man på VAG så dom kan ta betalt (har haft VAG bil tidigare)!

Sedan har du aldrig garantier vad bilen fått stå ut med, en 2.0 TDI Q 170 har knappast blivit behandlad med sikesvantar på.

Personligen är jag allergisk mot höga milantal betalar hellre mer med väldigt få mil på mätaren.
andreas_lofgren skrev:Måste det vara en V50 just? Det finns gott om konkurrenskraftiga alternativ i prisklassen kring 200-250, framförallt om man kan tänka sig begagnat också.

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/a ... UAHXhlbm9u!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/b ... A68Mrc3twA_!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v ... AOvDK3N7cA__!
Skulle nog välja BMWn av dessa bilar!
jumu01 skrev: Oftast så går ägarkostnaderna och mycket mil hand i hand= det är nu det börjar kosta, ett litet exempel kamremsbyte är ju ingen billig affär, ser man på VAG så dom kan ta betalt (har haft VAG bil tidigare)!

Sedan har du aldrig garantier vad bilen fått stå ut med, en 2.0 TDI Q 170 har knappast blivit behandlad med sikesvantar på.

Personligen är jag allergisk mot höga milantal betalar hellre mer med väldigt få mil på mätaren.
Ny bil med många mil = bara långsträckor. Gammal bil med få mil = många kortsträckor. Vilken väljer man? :roll:

Du menar också att en 170 hk diesel skulle vara sönderkörd? Baserat på vad?

Med samma logik borde alla Volvos D5or vara ännu hårdare körda?
Amli skrev:Finns ju även 140hk motorn att välja på.

http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A4_ ... m?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Audi ... m?ca=2&w=3

Jag körde själv en likadan fast 2.0T Quattro och kan verkligen rekommendera den. Men den är ganska stötig med S-line chassit tyvärr.
Helt klart kan man inte bortse från 140 hk motorn. Den är ju betydligt billigare också. Men tyvärr är den inte lika trevlig (i mina ögon). I och med att det är en tvåventilare så tappar den orken lite för fort. 170 hästaren är klart piggare.
andreas_lofgren skrev:
jumu01 skrev:
Ny bil med många mil = bara långsträckor. Gammal bil med få mil = många kortsträckor. Vilken väljer man? :roll:

Du menar också att en 170 hk diesel skulle vara sönderkörd? Baserat på vad?
En ny med få mil på mätaren väljer jag!

Det vet ju alla att mycket mil på mätaren så kommer det att medföra att olika slitdelar kommer att behövas bytas ut och du närmar dig dom kostsamma serviceintervallerna som kostar pengar, detta fenomen finns inte på en bil som rullat 1000 mil.

Du skriver också att "Men tyvärr är den inte lika trevlig (i mina ögon). I och med att det är en tvåventilare så tappar den orken lite för fort. 170 hästaren är klart piggare."
Jag har iallafall den hypotesen att en större och starkare motorer brukar pressas mer än en svagare. Med tanke på ditt påstående så kan ju min hypotes stämma.

"tvåventilare" :???:
Trodde att alla Audin vara 4 ventilarer!
Naturligtvis är en ny bil med få mil att föredra men det är inget alternativ om man har en budget att hålla sig till. Då får du istället valet ny bil med många mil, eller gammal bil med få mil. I det valet ser jag det som självklart att ta en nyare bil med mer mil. Landsväg sliter inget, många kallstarter gör det däremot.

10.000 mil på en -07 Audi diesel är absolut ingenting. Förutom små skitsaker som bromsbelägg och liknande kommer den bilen gå helt utan att hicka fram till runt 18.000 mil då det är dags för kamremsbyte. Hur vet jag då det? Jo genom 30.000 mil erfarenhet av nya Audi tjänstebilar.

Audi A6 2,4 -01 0-10000 mil. En styck länkarm på garanti och två uppsättningar däck.
Audi A6 2,4 -04 0-10000 mil. Växellåderas vid 2500 mil (tillverkningsfel). Gick sedan 2500-10000 mil utan fel. Inte ens glödlampor behövde bytas (xenonljus)
Audi A4 2,0TDi 170hk Quattro. 0-5000 mil. Inga fel alls.

Sedan behöver det inte alls vara så att bara för att man har en stark motor så gasar man järnet. Snarare tvärtom eftersom man måste använda mindre av motorns effekt för att hålla en viss fart ju starkare bilen är.
Min erfarenhet är att Audi och BMW ofta körs mycket hårdare än Volvo. Känner iofs bara två "Audigalningar" (båda ligger konstant 50 km/h över gränsen), men det har ju hänt flera gånger att man själv ligger 20-25 km/h över o får vika in snabbt åt höger för att en Audi eller BMW kommer mycket snabbare än så.

Nu säger jag inte att alla Audi och BMW körs idiotiskt (=sliter på bilen), men jag tror faktiskt att ganska många körs illa tyvärr. Volvo brukar hålla hastigheterna mer enligt min erfarenhet :)
Det ena vetenskapligt belagda observationen efter den andra dyker in här :shock:
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]