- mån 15 jun 2009, 16:39
#296809
Naturligtvis är en ny bil med få mil att föredra men det är inget alternativ om man har en budget att hålla sig till. Då får du istället valet ny bil med många mil, eller gammal bil med få mil. I det valet ser jag det som självklart att ta en nyare bil med mer mil. Landsväg sliter inget, många kallstarter gör det däremot.
10.000 mil på en -07 Audi diesel är absolut ingenting. Förutom små skitsaker som bromsbelägg och liknande kommer den bilen gå helt utan att hicka fram till runt 18.000 mil då det är dags för kamremsbyte. Hur vet jag då det? Jo genom 30.000 mil erfarenhet av nya Audi tjänstebilar.
Audi A6 2,4 -01 0-10000 mil. En styck länkarm på garanti och två uppsättningar däck.
Audi A6 2,4 -04 0-10000 mil. Växellåderas vid 2500 mil (tillverkningsfel). Gick sedan 2500-10000 mil utan fel. Inte ens glödlampor behövde bytas (xenonljus)
Audi A4 2,0TDi 170hk Quattro. 0-5000 mil. Inga fel alls.
Sedan behöver det inte alls vara så att bara för att man har en stark motor så gasar man järnet. Snarare tvärtom eftersom man måste använda mindre av motorns effekt för att hålla en viss fart ju starkare bilen är.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i