- lör 16 aug 2008, 16:56
Sådär, då har man provat. Dock hade de inte inne någon T5a 08- men har ju provat den sedan tidigare.
Förmodligen blir det en Diesel. Bara känslan när man startar o få höra dieselknattret får mig att rysa.
Jag hade min far med mig och jag drog ut på motorvägen, Jag gasade inte ens fullt men efter 1sek när den variabla turbogeometrin har ställt in sig så bara kommer allt på en gång. Nu plågade jag bilen rätt friskt och den drack 0.8!!
Sen lite mer finkörning kom jag ner till 0.5 - 0.4 lätt, tom min pappa som har sagt "aldrig mer en volvo" blev nog lite impad faktiskt.
Så dieseln blir det nog förmodligen i och med att jag dess utom jobbar på ett stort åkeri med bra rabatt på just diesel.
Den är ca 1500kr dyrare i försäkring det första åren jämfört med min 1.8F
Den är ca 3000kr dyrare i skatt per år.
. Bilen är 8000kr billigare än en T5a i inköp.
. Minus Etanolkonvertering -8000kr.
. Stark körupplevelse och en rolig bil.
Summerar jag min upplevelse mot kostnaden så vinner körupplevelsen samt att jag sparar ca 16 000kr mot en T5a som jag måste Etanolkonvertera. För att komma ikapp den kostnaden mot en diesel med dagens priser så tar det mig ca 3500liter innan jag tjänar nåt på det rent bränslemässigt mot totalkostanden för bilen.
Ser man till miljöaspekten så släpper D5an ut mindre koldioxid mot vad en 1.8F gör som körs på bensin. De e helt sjukt att inte dieslar får fler förmåner.
Jag har hoppat på etanolspåret och fick varkens 10 000kr i rabbat samt jag fick bistert uppleva när etanolen var mycket dyrare än bensin. Etanolen kommer bli dyrare det är bara en tidsfråga. Det som har gjort mig mest besviken när det gäller etanolen är att det går aldrig att få en lika ren och fin gång hos en motor som går på etanol som hos en bensinare.
Efter några års utveckling så kanske jag hittar tillbaka till etanolen men inte som det är idag.