NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
Lite reflektioner från en som haft motsvarande resonemang mellan nytt och begagnat under förra året. Jag ställde mej ett antal kritiska frågor:

Vilka bilar uppfyller minimikraven som jag har?
Vilka av dessa uppfyller det mesta på önskelistan?
Vilket är utbudet av nytt och begagnat på dessa?
Hur mycket måste jag kompromissa med önskelistan om jag väljer begagnat?

För min del var jag vid det här laget nere på ca 5 bilmodeller med ett ganska sparsamt utbud på begagnat.

Att räkna på totalkostnad mellan olika alternativ är givetvis intressant, men beroende på vad man räknar in och värderar kan man få ganska olika resultat för "samma" jämförelse. Jag valde att försöka jämföra 10 års ägande enligt följande för mej rimliga antagande. Ny bil som uppfyller i stort sett hela önskelistan eller en 3 årig begagnad av samma modell, men med kompromisser på utrustning, inklusive att jag för de första två begagnade hamnar på högre driftkostnader. Den nya kommer jag att behålla i 10 år medan det blir tre begagnade under samma tid (är på samma linje som MulleMullvad). För mej är det dessutom väsentligt att värdera det jobb man lägger ner för att byta bil. Jag värderar varje byte till minst 5000 kr räknat i tid, engagemang och utgifter.

Summa sumarum är att det inte är givet att den nya bilen blir dyrare att äga räknat på 10 år och även om det blir några hundralappar mer i månaden så kan merkostnaden vara väldigt prisvärd.
av fopixel
psyman skrev:jag prutade drygt 9% på min t5a... vet inte om d e bra lr dåligt, men jag är hyfstat nöjd.
Det låter väldigt bra i min öron, hur gick du tillväga?
MulleMullvad skrev:Detta gör att ångtryck och destillationskurva blir acceptabla och etonolbilarna kommer därför att starta och gå ryckfritt även på vintern.
Min tidigare fråga om etanol kvarstår, blir förbrukningen av etanol mycket högre vintertid än med bensin, varför det också blir mycket dyrare? Era kommentarer är väldigt värdefulla för mig och jag har lärt mig mycket mer om bilar av det här än av att ha jobbat med en stor bildelsförsäljare det senaste halvåret =)
MulleMullvad skrev:Letade förresten i flera månader efter en lätt begagnad svartmetallic V50 2,0D, minst Kinetic med mörk läderklädsel, High Performance Stereo, Xenon, regnsensor, avtagbart drag och alu-inredningen, men hittade ingen..
Vad är Xenon-ljus egentligen och varför är det så bra? Det är många tillval som jag funderat över vad de egentligen är men inte blivit mycket klokare av att läsa broschyrer. Jag ska ta reda på vad de andra heter, var beredd på fler frågor! ;o)
MulleMullvad skrev:Fick 8 % rabatt på listpriset, + metallic "gratis" på ny bil. Då hade säljaren ca 9000 i vinst.
Du får samma fråga som psyman ovan, hur gick du tillväga? =)
mugge skrev:Vilka bilar uppfyller minimikraven som jag har?
Vilka av dessa uppfyller det mesta på önskelistan?
Vilket är utbudet av nytt och begagnat på dessa?
Hur mycket måste jag kompromissa med önskelistan om jag väljer begagnat?
1. Volvo C30: Snygg, inte skitstor, bekväm och rolig att köra. Till och med i tråkigt utförande i min mening (1.8F)
Men jag är dålig, har egentligen inte kollat runt mycket på andra bilar. Kikade på någon Peugot tidigare, men tidigare Peugot-ägare har varnat mig för allehanda saker. Rost, värdelös service osv.

2. Se ovan.

3. Begagnat verkar som synes än så länge inte finnas jättemånga av C30:n.

4. Förmodligen måste jag kompromissa en hel del, jag är rätt petig med framförallt utseende och ljud.

Vad gäller denna ny bil vs. begagnad så är jag väldigt mycket för en ny bil. De kalkyler jag gjort, även om de må vara naiva och med lite erfarenhet i bagaget, så har nya bilar sällan blivit så där jättemycket dyrare än begagnade. Därför har jag ofta resonerat som så att jag värdesätter känslan av en ny bil högt tillsammans med den fullständiga valfrihet det innebär. Det ser jag som mer värt än att behöva betala lite mer varje månad.

EDIT: Jag vill passa på att tacka igen för all hjälp, den är ovärderlig!
av Christian_m
fopixel skrev:
psyman skrev:jag prutade drygt 9% på min t5a... vet inte om d e bra lr dåligt, men jag är hyfstat nöjd.
Det låter väldigt bra i min öron, hur gick du tillväga?
Det bästa är ju om du har flera återförsäljare i närheten så att du kan speca upp en bil och sen låta säljarna buda så att säga.

När jag köpte min V50 hade jag 8% i rabatt hos Bilia via min arbetsgivare. Efter att ha fått en offert där åkte jag dock till BraBil där man kunde gå ännu lägre, så det lönar sig att fråga runt lite. Nu blev det ändå Bilia för min del eftersom de betalade betydligt mer för min inbytesbil vilket gjorde att det totalt sett blev en bättre affär ändå. Men du som inte har något inbyte heller har ju ett riktigt guldläge och jag har väldigt svårt att tro att du inte kan få åtminstone 8% utan att va alltför påstridig, om du kollar runt lite.
av Lövet
Angående nytt versus begagnat:

En ny bil kan du få rabatt på utan större problem. Det är dock svårare som privatperson än som företag dock (eftersom generalagenten sponsrar de avtal som firmorna har med köpande företag)

En ny bil har vagnskadegaranti vilket drar ner försäkringskostnaden

En ny bil har garanti också vilket kan vara av stor betydelse.

Detta ska ställas mot den högre värdeminskningen vilket ofta gör en ganska stor del. Sedan är det ju värt en hel del att kunna välja utrustning samt också den positiva känslan av att ingen har varit i bilen innan och pillat.
av MulleMullvad
En motor drar mer bränsle med etanol jmfrt m bensin eftersom energiinnehållet är lägre i etanol. Bl a eftersom etanol innehåller syre som visserligen bidrar till att motorn får en bättre internkylning, högre effekt och lägre spikningskänslighet. Men det ger inte något energibidrag till förbränningen. På vintern när E85 bara innehåller 75 % etanol (85 % på sommaren) drar alltså bilen färre liter bränsle per körsträcka. Bränslet är dock lite dyrare per liter på vintern (skatten är ca 3 kr högre per liter för bensindelen) vilket gör att du kommer ungefär lika långt (troligen t o m lite längre) per satsad krona på vintern.

---

Pruta är ju en konst, som inte jag är så bra på. Men vet du att de har ca 10-15 % marginal på listpriset (mer marginal på extrautrustning och ännu mer på tillbehör) så får du ju stå på dig tills du blir nöjd. Begär som sagt även in offerter från olika återförsäljare.

Annat du kan få med i dealen är: fri lånebil vid service, full tank vid leverans, gratis första service och annat som försäljaren kan bokföra andra konton än själva nybilsförsäljningen.
av vth
För oss som inte tycker att det är helt nödvändigt att ha en stor motor i bilen funkar 1,8F ypperligt. Har precis plockat ut min C30 1,8F och är störtnöjd.

Vad det gäller svårtartat i kyla så är det väl så att bensinbolagen blandar i mer än 15% bensin på vintern just för att motverka detta. Tyckte jag höver att de blandade i upp till 25%.

Nu var ju inte vintern så kall så jag kan väl inte påstå att den var rättvisande, speciellt inte i våra sydligare breddgrader i V-Götaland, men jag har inte haft några problem med vår V50 1,8F.
av psyman
Det bästa är ju om du har flera återförsäljare i närheten så att du kan speca upp en bil och sen låta säljarna buda så att säga.
det var så jag gjorde! typ...!

jag tycker inte man skall pruta ALLDELES för mkt heller... blir faktiskt lite löjligt när det börjar handla om hundralappar...

jag valde till å med att betala drygt 3000 mer hos den handlaren där ja tillslut gjorde affär...

JAG tycker att det e bättre att få en bra relation med säljaren än å tjäna några hundralappar!
av sportmomentum
Man skall kanske inte pruta till absurdum nej, är säljaren nöjd också så är bägge vinnare. Jag har en bra relation med säljaren, verkstaden, reservdelskillarna värt skit mycket. Framförallt behandla andra som du vill bli behandlad själv, lika självklart då som nu :roll:
av Christian_m
Självklart är relationen med återförsäljaren värt flertalet hundralappar (och tusenlappar också för den delen) så det ska ju va avsevärda skillnader i priset mellan återförsäljarna för att det ska vara helt avgörande. På de ställen där man inte upplever att man får någon vidare service när man är där i initialskedet av processen bryr man sig ju inte ens om att fråga efter en offert.
Användarvisningsbild
av mugge
Angående 1.8F kan jag inte låta bli att dela med mej av min skepsis mot etanolbilar. Har fördjupat mej ganska mycket i detta med bästa miljöval och anser att (bio)etanolen är kraftigt överreklammerad. Som litet nischbränsle som produceras där man råkar ha lämpliga råvaror som en restprodukt ja, men om man vill få ut mesta möjliga kilometer per odlad hektar så ger syntetisk diesel avsevärt mer än etanol. Dels för att att man kan räkna med att få ut mer bränsle per hektar och dels för att dieselmotorn har högre verkningsgrad.

På volvos (http://www.volvocars.se) hemsida kan du prova "miljöspelet" för en illustrativ jämförelse. Har själv kört ganska många mil i både 1.8F och 1.6D och jag upplever 1.8F:en som anmärkningsvärt tråkig i denna jämförelse. Det enda som jag kan se talar för en 1.8F är om du huvudsakligen kör i storstadstrafik.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]