- tor 19 apr 2007, 11:36
#99909
Lite reflektioner från en som haft motsvarande resonemang mellan nytt och begagnat under förra året. Jag ställde mej ett antal kritiska frågor:
Vilka bilar uppfyller minimikraven som jag har?
Vilka av dessa uppfyller det mesta på önskelistan?
Vilket är utbudet av nytt och begagnat på dessa?
Hur mycket måste jag kompromissa med önskelistan om jag väljer begagnat?
För min del var jag vid det här laget nere på ca 5 bilmodeller med ett ganska sparsamt utbud på begagnat.
Att räkna på totalkostnad mellan olika alternativ är givetvis intressant, men beroende på vad man räknar in och värderar kan man få ganska olika resultat för "samma" jämförelse. Jag valde att försöka jämföra 10 års ägande enligt följande för mej rimliga antagande. Ny bil som uppfyller i stort sett hela önskelistan eller en 3 årig begagnad av samma modell, men med kompromisser på utrustning, inklusive att jag för de första två begagnade hamnar på högre driftkostnader. Den nya kommer jag att behålla i 10 år medan det blir tre begagnade under samma tid (är på samma linje som MulleMullvad). För mej är det dessutom väsentligt att värdera det jobb man lägger ner för att byta bil. Jag värderar varje byte till minst 5000 kr räknat i tid, engagemang och utgifter.
Summa sumarum är att det inte är givet att den nya bilen blir dyrare att äga räknat på 10 år och även om det blir några hundralappar mer i månaden så kan merkostnaden vara väldigt prisvärd.
Vilka bilar uppfyller minimikraven som jag har?
Vilka av dessa uppfyller det mesta på önskelistan?
Vilket är utbudet av nytt och begagnat på dessa?
Hur mycket måste jag kompromissa med önskelistan om jag väljer begagnat?
För min del var jag vid det här laget nere på ca 5 bilmodeller med ett ganska sparsamt utbud på begagnat.
Att räkna på totalkostnad mellan olika alternativ är givetvis intressant, men beroende på vad man räknar in och värderar kan man få ganska olika resultat för "samma" jämförelse. Jag valde att försöka jämföra 10 års ägande enligt följande för mej rimliga antagande. Ny bil som uppfyller i stort sett hela önskelistan eller en 3 årig begagnad av samma modell, men med kompromisser på utrustning, inklusive att jag för de första två begagnade hamnar på högre driftkostnader. Den nya kommer jag att behålla i 10 år medan det blir tre begagnade under samma tid (är på samma linje som MulleMullvad). För mej är det dessutom väsentligt att värdera det jobb man lägger ner för att byta bil. Jag värderar varje byte till minst 5000 kr räknat i tid, engagemang och utgifter.
Summa sumarum är att det inte är givet att den nya bilen blir dyrare att äga räknat på 10 år och även om det blir några hundralappar mer i månaden så kan merkostnaden vara väldigt prisvärd.
Hellre vara tyst och verka dum än att öppna käften och undanröja alla tvivel (fritt efter Groucho Marx)
___________________________
___________________________