NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1397402
Som jag förstår det så är det en intern Canal i själva pumpen som går till returen och suction control valve är nog öppen i tändningsläge av. Och med tändning till så blir den spänningssatt och stänger utloppet till returen. Är därför motorn startar så fort , dvs på endast något enstaka varv hinner det byggas upp ett högt tryck och en tillräcklig volym för att motorn ska kunna starta i normala fall . blir den av någon anlrfning spänningslös eller kärvar rent mekanisk och inte hinner stänga borde trycket falla relativt fort. Fick min ELM327 i dag så nu finns förutsättning att "spela in" och kunna se o efterhand vilket som försvinner först. Bränsletryck eller strömmen?
#1397466
Det låter ju som om den skulle kunna fungera på det sättet. Jag förstår tyvärr inte hur. Möjligtvis om det skulle sticka in någon pigg i SCV som sitter i pumpen.
Skulle gärna skruva isär en pump och titta hur de olika delarna är tänkt att arbeta.
När man läser på olika sidor så står det att SCV är väldigt känslig för avlagringar som kan bildas i systemet. Som jag tänker då så borde bränslet gå in i öppningen på den och inte någon pigg till en ventil.
O-ringen är grön vilket för mig antyder att den skall tåla olja och drivmedel.
Jag blir inte klok på hur det fungerar men "suction valve" säger ju klart "sugning ventil" och inte sensor.

Hoppas du reder ut vilket som är problemet och hur den fungerar.
#1397499
Lyssna på Matt B på Baileys Diesel
https://www.baileysdiesel.com/on-highwa ... rol-valve/
Han snackar mkt fort men värdeful input tror jag om vad ventilen egentligen gör

Nu när jag har kollat på

Så har du nog fasiken rätt :ninja: Fuel pressure Regulatorn / Suction Control Valve gör ju presis som du säger den öppnar och släpper in bränsle som kommer från "lågtryckspumpen" (kugghjulspumpen) som suger bränsle från tanken. Och enl Matt B är de precis som du sa en jätteviktig detalj på pumpen. Så säger han ju också att själva högtryckspumpen i sig själv är extremt stryktålig och relativt få exemplar havererar.
Det är nog helt rätt tänkt att byta SCV och ev tryckgivaren som steg 2 innan man kostar på en helt ny komplett pump. Va kostar en sån Operation tro?

Se bildspel och särskilt bild 15 16 17 https://www.slideshare.net/AybMechatron ... s-74385841
#1397601
Jag såg en annan film med honom och i likhet med denna så är den sista minuten dubbelt så intressant som de övriga tillsammans. :-)

Att byta SCV är ingen stor och dyr sak

Dyr på Ebay https://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CITROEN- ... SwAHFeKXaV

Halva priset i China

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... 0928400607

Kontrollera numret, måste ha böjd anslutning men ofta visas bara en shablonbild.
#1397642
Min dator som jag hade vida på är så dålig att jag gav upp. Inte fått det att fungera på de nyare då jag har den superkrångliga DISE med blå dioder.

Bildspelet kan jag inte se då jag inte är medlem av LinkedIn.

Jag skulle absolut prova byta SCV om problemen kvarstår. Du har rätt verktyg. För mig dör bilen en gång efter uppstart efter jag bytt. Troligtvis kommer det in luft i pumpen.
#1397705
Tips gå mef i linkedin. Är gratis. Bildspelet är Superbra. Verkligen. En slags powerpointpresentation hur commonrail fungerar. Den bästa jag sett faktiskt. och särskilt bra vägledning på scv Jag har faktiskt laddat ner den. Vet inte riktigt om du kan PM mig kanske jag kan föra över den
Angående stopp efter start Har du kollat dina bränsleledning i övergången golv torpedvägg?
#1397756
Linkedin vågar jag inte försöka igen. 21/5 2016 stals min emailadress där användes till mindre trevliga saker vilket fortfarande gör att mina e-meddelanden kommer bland spam hos en del.

Skall se efter helgen om min fru kan visa powerpointpresentationen för mig.

Jag har kontrollerat och trycktestat mina bränslerör. Mina är rostangripna på torpedväggsfästet men ännu inga hål. Jag har sedan ca ett år tillbaka inga problem med detta längre. Bara en felkod på EGR som verkar bero på att jag inte kan kalibrera den l VIDA. inga tända varningslampor lyser så jag kommer nog inte bry mig mer.
#1400219
Så där då var bränsle trycks regulatorn bytt lite trångt och bökigt men gick ganska smidigt ändå. Få se om det kan påverka. När jag tog bort den gamla rann det ut en liten skvätt diesel cirka tre fyra matskedar när jag startade upp den hoppade jag över luftningen och den gick igång förvånansvärt snabbt efter cirka 10 sekunder på startmotorn så gick den helt problemfritt har provkört cirka 10 km och och den går precis lika bra som innan framtiden får utvisa om det blir något mer driftstörning :-)
Bilagor
20200903_224942.jpg
20200903_224942.jpg (327.01 KiB) Visad 442 gånger
20200903_215937.jpg
20200903_215937.jpg (200.23 KiB) Visad 442 gånger
20200903_215858.jpg
20200903_215858.jpg (173.46 KiB) Visad 442 gånger
20200903_215829_HDR.jpg
20200903_215829_HDR.jpg (282.63 KiB) Visad 442 gånger
20200903_185718.jpg
20200903_185718.jpg (213.4 KiB) Visad 446 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]