NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
dieselputte skrev:Bra instruktion ! :-)-)

Synd bara att bytet inte löste ditt problem.
Man får se det positivt: Nu får jag anledning att göra en instruktion till...
av dieselputte
Undrar om mellanlagret i höger drivaxel kan orsaka oljudet ? Har bara hört om vibrationer som är orsakade av drivknutar/axel. Det vanligaste är ju att man får knatter från yttre knut vid fullt rattutslag och backning, samt framåt på 1an. Men då föregås i regel felet av trasig damask.

Skall man följa riktlinjerna till punkt och pricka , så skall man tydligen byta bulten som man drar åt i drivknutens centrum. När man har dragit den moment + 90 grader så har man tydligen redan utsatt den för en sådan påfrestning att ytterligare en 90 graders dragning kan nå brottgränsen. Skulle bulten gå av så är det iofs inte hela världen. Kanske inte så bra om den går av inne i drivknutens gängor då den säkert blir bökig att få bort.
av linnar
dieselputte skrev:Undrar om mellanlagret i höger drivaxel kan orsaka oljudet ? Har bara hört om vibrationer som är orsakade av drivknutar/axel. Det vanligaste är ju att man får knatter från yttre knut vid fullt rattutslag och backning, samt framåt på 1an. Men då föregås i regel felet av trasig damask.
Ja, ljudet från min bil liknar inget som har med drivaxel att göra. Det låter som lagerljud men problemet är att det låter på höger sida när man svänger höger. Normalt skall det låta från höger sidan när man svänger vänster om det är lagret. Nu är ju lagret bytt men det låter fortfarande från höger sida när jag svänger höger.
Om det är drivaxeln skall det knaka och knorra när man dra på gasen, ibland vid vissa varvtal eller vissa växlar osv. Mitt ljud låter inte som något av dem.
Det började med att det dunkade från höger hjul när jag svängde mycket svagt höger i över 60Km/h, dunkandet var som om däcket hade en bubbla.
Efter 2000 mil övergick dunkandet plötsligt till att låta som om jag har dubbdäck på höger fram när jag svänger svagt höger med fart över 60km/h.
Fart under 60 i högersväng, raksträcka i alla farter eller vänstersväng i alla farter låter det inget från framvagnen.
Upptäckte att fjädern är av längts ner på höger sida.
Skall man följa riktlinjerna till punkt och pricka , så skall man tydligen byta bulten som man drar åt i drivknutens centrum. När man har dragit den moment + 90 grader så har man tydligen redan utsatt den för en sådan påfrestning att ytterligare en 90 graders dragning kan nå brottgränsen. Skulle bulten gå av så är det iofs inte hela världen. Kanske inte så bra om den går av inne i drivknutens gängor då den säkert blir bökig att få bort.
Jag drar alltid bulten på känn, har aldrig märkt någon skillnad. Enligt "riktlinjerna till punkt och pricka" skall hjulbultar också dras med bestämda moment men vem gör det? Jag tror det är samma dignitet med centrumbulten.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]