NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant tråd, trots att jag ej läst hela.

Kanske inte är rätt att jämföra trådskaparen V50 mot min C30.... men äh, så här ser det ut för mig iaf :)

Köpte mig en helt ny C30 D2 R-Design för snart två år sedan... och 6330mil senare kan jag konstatera att den drar lite mindre ju mer jag kör.
Jag läser ALDRIG av färddatorn utan jag mäter upp själv, antal mil mot antalet tankade liter. Jag kör med Pirelli 235/40 18, bilen är sänkt med coilovers.
Snittade dem första 200milen 0,59 och därefter har det sjunkit stadigt ner till 0,51. Detta gäller blandad körning! Men vid långkörningar kryper jag lätt under 0,5! Tex vid en resa ner till GBG tur och retur (ca 120mil) snittade jag 0,42! Någon enstaka gång var jag över 100km/h vid omkörning men annars låg farthållaren på 90km/h. Bilen var ej sänkt vid det tillfället, utan var bara standardmonterat sportchassi.

Förbrukningen varken sjunker eller stiger nämnvärt under vinterhalvåret. Då kör jag 16" Nokian dubbfria och dieselvärmaren går minst 2ggr om dagen.

Som många tidigare redan skrivit krävs det att man inte går över 95km/h för att man ska kunna hålla nere förbrukningen. Detta tror jag beror på att motorn är så pass klen och måste jobba hårt för att hålla bilen rullande i högre hastigheter, vilket medför högre förbrukning? Rätta mig om jag har fel?

Jag är ändå väldigt nöjd med förbrukningen med tanke på mina svålar till däck. Tror nog att jag skulle komma ner i 0,38 med 15" DrivE fälgar om jag bara gav mig fan på det. Men varför skulle jag vilja det? :)
av JohnB
Mitt inlägg är kanske ännu mer OT än föregående då jag också har en C30 och dessutom den gamla 1.6D men hursomhelst tycker jag det är fantastiskt att under en resa till Tyskland på kring 250 mil så hade jag ett snitt på 0.5l/mil trots att jag inte hade en enda tanke på förbrukningen utan låg allt som oftast mellan 130-160. Jag är rätt övertygad om att en större motor hade tagit mer soppa vid sådan körning. Det hade iofs varit roligare med mer effekt på Autobahn men det var trevligt att man inte behövde tanka så ofta istället :) .

Min bil ska enligt klassningen dra 0.33 på landsväg och det har jag faktiskt lyckats med mellan Härnösand och Timrå genom att blint stirra på nuvarande förbrukning och ha en väldigt lätt fot på gaspedalen. Inte så trafiksäkert och jag upprörde säkert en och annan yrkeschaufför samt att det har nog aldrig tagit så lång tid att åka den sträckan. Det viktigaste var att det gick att komma ned i angiven förbrukning men det är inte realistiskt om man ska hänga med i trafikrytmen eller vill kunna stanna på en rastplats utan att få gängspö av alla som legat bakom :wink: .

/John
av whoppi
mobe skrev:Var ett tag sen hår går det för folk och deras D2:or?
Jag är hyffsat nöjd. Tycker också att förbrukningen gått ner något.
Det var en läsvärd tråd detta.
Jag har en c30 d2-11 3700mil. Den har aldrig varit under 0,6l i medelföbr. Har verkligen försökt med snålkörning men då tutar ju till och med gubbar i keps:). Om man kör allt vad den orkar så ökar föbrukningen till ca:0,65l. Ingen större skillnad på 17" el 15" sommar hjul. Har varit på uppdatering ett antal ggr. Har åkt bärgare 2ggr efter att det stått försämrad motorprestanda o volvoverkstaden rek att inte köra. Tidigare bil var v70 D5 -04 163hk en riktig raket mot den nya. Samma förbrukning även om man körde som en biltjuv, Typ 200 på motorväg i 10mil.... Inga felkoder inge fel säger verkstaden...Återstår väl bara o elda upp skiten....
C30Diesel: Det var mycket märkligt tycker jag att det kan skilja så pass mycket mellan likadana bilar. Fast iof så skiljer sig förarnas körsätt en hel del, men iaf.

För skojs skull har jag räknat ut hur mycket min har dragit i snitt under 2 år och 2 månader, jag har sparat 99% av alla tankkvitton! Bilen hade gått knappt en mil när jag fick den levererad och nu har den passet 7300 mil.
Snittet låg på 0,48. Majoriteten av milen har vart med 235/40 18" däck. Dieselvärmaren på ca 2ggr/dag under vinterhalvåret.
Jag personligen kan tycka att det är HELT OK förbrukning :)
Användarvisningsbild
av rylle
Liten update (v50 my12):
Bor i Norge så farten är låg, speciellt snittfarten men jävulst mer kuperat :) Allt får nog mer eller mindre räknas som blandad körning...
Snitt på 500 mil är ~0,57l/mil
Trend är ökad förbrukning och det beror på Takbox och nu dubbat.
Användarvisningsbild
av rylle
Efter 600 mil vart vi tvungna att lämna bilen på service, de "nollade" insprutningen och faktiskt så verkar det ha hjälp på både "buller" och förbrukning, motorn känns som "ny". Från en tankning till nästa skönk förbrukningen från 0,66 till 0,55.

Skall man behöva "nolla" insprutningsystemet vart 600 mil?
Hejsan.

Läste denna tråd med stort intresse innan det blev köp av bil, en v50 D2 -11 uttagen augusti -10, 7600 mil när jag köpte den. Hade en v70N T5 aut -00 som jag vintertid kör på 0.95 vilket jag vet är lågt jämfört med andra som kör samma motor på betydligt över litern. Då är det 90 på 110 sträckan med 2,8 bar i däckstryck och smyga den lilla bit jag har i stan för att komma till jobbet. Har 30 sek till stora vägen och sedan är det drygt 2 mil till Örebro och sedan en kort bit i stan med ett rödljus, den vägen borde rendera i låg förbrukning tycker jag, speciellt om jag kör 90 med högt däckstryck.

Tittade på en v50 D2 då den är väldigt snål på landsväg (0,38). Har nu kört den 200 mil och även om jag har 2,8 bar i sommardäcken (15" Michelin Energy) och håller 90 på motorvägen (gubbvarning) så kommer jag aldrig under 0,5 i aktuell förbrukning. För mig är det en gåta för jag tycker jag har den ideala vägen för att köra billigt, att mitt snitt enligt färddatorn visar 0,53 är jag inte nöjd med för med de åtgärder jag vidtagit borde jag vara betydligt närmare 0,38 typ 0,45 men icke. Skall serva 8000 mil nu så skall se om jag kan få en reset av ecm och adaptionskörning då den rycker på låga varv och tappar ork och vibrerar så man inte kan ha en isskrapa i dörrfickan utan att det skallrar och då vid knappt 1800 varv och 90 km/t vilket borde vara vad motorn är gjord för inte skulle vibrera som bara den....

Ge gärna kommentarer om ni tycker jag är helt ute och cyklar med förbrukningen på min "perfekta" ekonomiväg...
av whoppi
Jo, det låter ju lite högt.
Men med tanke på kylan så går även bränslevärmarn en hel del även under vanlig körning trots att man inte startat den manuellt.
Jag körde borås växjö förra helgen på vinterdäck och hamnade då på 0,43 l/mil enl dator och 0,452 l/mil verklig förbr. Snittfart blev 74km/h.
Fullpackad bil, frugan, ungar, barnstolar, barnvagnar och div annat.
Att komma ner i 0,38 som specas blir inte lätt, kanske kan gå om man ligger och myskör i 70km/h på spikrak väg.
Användarvisningsbild
av mugge
Intressant läsning här. Har själv haft en V50 1,6D (MY2007) i 10000 mil. Jag har konsekvent dokumenterat förbrukning och fick ihop ett totalt snitt på 0,57 l/mil. Tydligt var att det gick åt mer bränsle vintertid vilket dock var helt i paritet med vad som kan förväntas av kärvare underlag, dieselvärmare och takbox.

Bytte förra året till en V50 D2 (MY2012) som nu har hunnit gå 2000 mil. Dokumentationen fortsätter på samma nivå: Tiden är kanske lite för kort för att dra några säkra slutsatser, men tendensen är att den nya D2:an tycks gå snålare vintertid än vad den förra bilen gjorde. Sommartid har den däremot dragit tydligt mer istället. Den uppenbara skillnaden är att jag haft olika däck och fälg på bilarna. MY2007 hade Acrux 15" med Michelin Energy sommar och plåtfälg 15" med Michelin dubbfritt vinter. MY 2012 har Spider 17" med Continental Sport Contact 2 sommar och Isis 15" med Continental dubbfritt vinter. Om man läser det som finns skrivet om fälgarnas betydelse så bedömer jag att såväl sommar- som vinterhjulen på min MY2012 borde ge högre förbrukning än de hjul jag hade på min MY2007. För att testa mina spekulationer jag i lördags försett min MY2012 med en uppsättning Libra 16" med Michelin Energy.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 51

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]