NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:Den här tråden håller nog på att bli forumets längsta. Att det finns mer att säga.
Hehe, japp vi jobbar på att slå ett nytt rekord! :)
av hanss
Volvo hänvisar till verkstaden..och verkstaden tycker inte att det är något fel.. Då koden inte är "aktiv" längre..
Måste bara skriva ett inlägg igen, brukar kännas bättre efteråt.
Har kollat upp förbrukningen på våran V50 D2 noga, kunde idag kostatera att bilen hade haft en förbrukning på 0.56 vid pump mätt (färddator visar 0.5) medelhastighet 68km/h och har kört så försigtigt jag kan, landsväg 80-100 och ca 10procent stad.
Jag tycker fortfarande att vi har blivit lurade. Var idag till Volvo och pratade med min kontakt där och han tycker att det är en förbrukning man får leva med.
Bilen visar ju inga felkoder, alltså inget fel.
Ja ha då är det väl så då?

Hur går det för andra som har samma problem?
Användarvisningsbild
av mobe
Jag dokumenterar min bränsleförbrukning på spritmonitor med allt som kan fyllas i den ligger idag 47% över angivna värden från volvo blandad körning. Så jag känner mig skapligt lurad också. Men ska vänta tills jag ska in med bilen för lite andra saker, vilket är senast 30 Juni. Då skall jag ta upp bränsleförbrukningen och visa dem papper på min och fråga om dem verkligen anser att det är godtagbart att det skall vara så mycket över.

Blir inte vissa saker åtgärdade kommer jag begära återköp.
av MatsO
Nu har jag iofs kört rätt försiktigt och mjukt för att lära mig bilen men jag har 0.54 på färddatorn på en D4 med 17" hjul. Medelhastighet 76
Fick 0.52 vid tankning men jag tror inte på den siffran (tror inte jag fick riktigt full tank).
Har nog ungefär 90-10 landsväg-stad också
Efter 3000 mils servicen i fredags så testade jag bilen på en "långtur" och jag blev positivt överraskad, 0,46 var snittförbrukningen vid pumpen och enl färddatorn 0,51...pendlar ca 15 mil varje dag o då har snittet legat på 0,52 vid pumpen.
Användarvisningsbild
av mobe
Stiffe72 skrev:Efter 3000 mils servicen i fredags så testade jag bilen på en "långtur" och jag blev positivt överraskad, 0,46 var snittförbrukningen vid pumpen och enl färddatorn 0,51...pendlar ca 15 mil varje dag o då har snittet legat på 0,52 vid pumpen.
Vad för Medelhastighet?, däckdimension?, landsväg?, motorväg m.m
mobe skrev:
Stiffe72 skrev:Efter 3000 mils servicen i fredags så testade jag bilen på en "långtur" och jag blev positivt överraskad, 0,46 var snittförbrukningen vid pumpen och enl färddatorn 0,51...pendlar ca 15 mil varje dag o då har snittet legat på 0,52 vid pumpen.
Vad för Medelhastighet?, däckdimension?, landsväg?, motorväg m.m
88 km/h medelhastighet,195/65-15, kanske 90 % procent motorvägskörning resten stadstrafik o lite småvägar.
Användarvisningsbild
av mobe
Hade inget att göra idag så tänkte jag skulle göra ett grundligt test på förbrukningen. Åkte gamla vägen mellan Örebro - Arboga tur och retur vilket är ett avstånd på 79km och består av 70 & 90 väg tänkte lägga mig i 70km/h hela vägen och få ett snitt på det.

Bil: V50 D2,
Motor: 1,6D
Däck: Continental Contact 2 205/50 R17
Väder: +13 grader, Vind 5m/s, sol med växlade molninghet

Förberedelser: Kollat däcktryck 2,5bar (ECO), varmkört motor, stängt av allt som går att stänga av som i någon form drar ström, halvljus, AC m.m

Resultat: Snitthastigheten blev tyvärr bara 68km/h inte 70km/h vilket som var målet. Men skulle vara svårt att hålla 70 när man var tvungen att svänga i korsningar. Bilens dator visade 3,8l/100km och vid pumpen blev det 3,92l/100km.

Slutsats: Det går tydligen att köra på det angivna värdet som Volvo uppger vilket är 3,8l/100km på landsväg. Men när man använder den för normalt brukande med AC, stereo m.m påslaget så är det nog mycket svårt om inte omöjligt att komma ner i den förbrukningen. Så enligt min mening borde det vara kriminellt att uppge värden som det görs idag!
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 51

HEJ! Tror det kan vara laddluftslangarna mellan tu[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?